• Anonym (Jag)

Måste man ge dricks?

Kalla mig ignorant för all del, men jag visste inte att dricks var normalt här. 

I helgen var jag för första gången på en "riktig" finrestaurang, blev medbjuden av vänner.
    När det var dags att betala så sa de att de betalar för maten så kan jag stå för dricksen. Förvirrad trodde jag först de menade drickan. Bara det var jag ställd inför eftersom de som sagt bjudit med mig.

Sen skulle jag skriva hur mycket det skulle vara i dricks, de sa att 5-10% är normalt. Jag är inte så bra på matte, men tom jag fattade att det var flera hundra det rörde sig om. Jag skrev 50:- och min kompis sa att jag glömt en nolla.

Alltså vad är det här? Man får ju redan skälig lön och i annat fall kan man söka bidrag.. Varför ska man lägga till en massa till notan?

• Svar på tråden Måste man ge dricks?
  • Gameofthrones

Minst i två länder som jag har bott i ger man absolut inte dricks. Lämnar man pengar på bordet. Springer oftast servitören efter och ger tillbaka.

I mitt land är det ohyfsat och ge dricks. Det är ganska skönt och ha så. Man slipper och tänka på dricks om det skulle vara så. 

• Gameofthrones

Tillägg : Har man kommit nära nån uppskattar en fin service, från ett café eller så är mer uppskattat att ge en liten present istället för dricks. 
    Ex, lyckokaka, litet mjukisdjur panda tex, smått och gott liksom 

• Anonym (Bjuden?)

Bor i Lund och min man och jag ger dricks på kvällstid ca 10%, medan vi uppfattat att det inte är kutym att ge dricks på lunchen. 

Men jag undrar förresten TS, hur formulerade sig dina vänner när de föreslog att ni skulle gå ut och äta? Sa de verkligen att de ville bjuda dig på middag eller var det mer vill du följa med oss till ? och äta middag? Tänker eftersom du var så övertygad att du inte skulle behöva betala något alls, varför trodde du det? Var det din födelsedag eller var du på övernattande besök i den staden enbart för att besöka dessa vänner så att du själv hade haft utgifter för att ta sig dit så att ni kunde träffas? Annars tycker jag att det var lite långsökt att du ens tänkte att du skulle bli bjuden. Med mina vänner brukar vi splitta notan rakt av oavsett vad var och en beställt och ingen brukar försöka utnyttja det på ett fult sätt utan det funkar bra. De enda som bjuder mig eller som jag bjuder är mina föräldrar (och mina barn såklart men de är så små att de skulle bjuda mig tillbaka förrän om typ tio år-tjugo år). 

Annars var väl det med dricksen ett sätt för dem att få dig att betala något i alla fall om du inte hade betalat alls för maten men de inte haft för avsikt att betala för dig. 

• EnAnonumius
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-17 12:45:15 följande:
    Ja, och jag har inte sagt att det är något annat som gäller. Om man får bra service, som jag skrev. Det är väl samma sak som att ha gjort ett bra jobb? Självklart är det frivilligt. Det finns ingen lag som säger att man måste ge dricks...
    Läs ditt egna inlägg #6 igen,
    Det var det inlägget jag citerade och svarade på nämligen.

Du skrev inte ett endaste ljud "om man får bra service", eller att det "skulle vara frivilligt" i det inlägget #6.

Du kan dubbelkolla själv.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • luke78
    Anonym (Jag) skrev 2022-05-17 11:23:56 följande:
    Måste man ge dricks?

Kalla mig ignorant för all del, men jag visste inte att dricks var normalt här. 

I helgen var jag för första gången på en "riktig" finrestaurang, blev medbjuden av vänner.
    När det var dags att betala så sa de att de betalar för maten så kan jag stå för dricksen. Förvirrad trodde jag först de menade drickan. Bara det var jag ställd inför eftersom de som sagt bjudit med mig.

Sen skulle jag skriva hur mycket det skulle vara i dricks, de sa att 5-10% är normalt. Jag är inte så bra på matte, men tom jag fattade att det var flera hundra det rörde sig om. Jag skrev 50:- och min kompis sa att jag glömt en nolla.

Alltså vad är det här? Man får ju redan skälig lön och i annat fall kan man söka bidrag.. Varför ska man lägga till en massa till notan?

Dricks i Sverige är något extra man kan ge när servicen varit fantastiskt bra annars inte. i Sverige får man lön nog utan dricks. Inte som i usa där en servitör kan tjäna 2dollar timmen och måste ha dricks för att klara sig.
  • luke78
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-17 12:34:16 följande:
    500 låter mycket, men har man råd att äta för 5000 kr kanske man kan tänka sig att ge dricks om restaurangen har ansträngt sig för att ge bra service? I jämförelse med 5000 är 500 inte mycket. 
    Dricksar du din snickare ochså? bilmekanikern kanske?
  • Monsieur Venus

Jag ger alltid dricks om jag inte är missnöjd med någonting. Tycker det är ett trevligt sätt att säga att jag är nöjd, utan att behöva säga det.

• Anonym (Nope)

Dricksar aldrig i Sverige. Här är lönerna skäliga. Jag dricksar inte heller brevbäraren, frisören, förskolläraren eller sophämtaren. 

• Anonym (F)

Jag brukar avrunda uppåt till närmsta 5- eller 10-tal, om det inte är en finare restaurang och personalen vart riktigt trevlig etc, då kan jag runda upp lite mer. Men 5-10% har jag nog aldrig betalat i Sverige för en middag typ

• Anonym (Jk)

Nej, du måste inte rent juridiskt men du är en rövhatt om du inte gör det. Precis som med att säga "tack" etc.

Svar på tråden Måste man ge dricks?