• Anonym (.)

    Hur oprofersionel är inte jag, om jag skulle välja ta kontakt?!

    Jag befinner mig i en svår sits med känslor till närhet.

    Jag har varit en boendestödjare åt en man. En väldigt fin man, på olika sätt. Jag kände mig trygg när jag kom till han. Egentligen behövde han inte så mycket stöd och hjälp. Men det var ifrån kommunens sida att han skulle ha boendestödjare i en period.

    Jag brukar se honom och han hälsar så fint. Jag jobbar idag inte som boendestödjare utan jag jobbar med något annat, där det också har med människor att göra.

    Nu när han inte har behov av boendestödjare och kan sköta sig själv. Han har ingen diagnos eller så. Så han kan tänka helt själv.

    En del av mig skriker bara att jag skall låta bli. En annan del av mig vill bara komma till honom. Jag träffar ju honom då och då, i vår lilla stad av en slump. Hjärtat och kroppen skriker bara: ''Men fråga om han vill träffas någon gång!'' eller tankar som flyger om: ''Men byt nummer med honom, så han kan förstå hinten, så får jag se om han själv tar steget och bjuder över eller något!''.

    Jag känner mig så opproffsig, men å andra sidan. Jag är ju inte boendestödjare och han har ingen diagnos. Det måste vara okej, eller vad säger ni? Jag har ingen kompis som jag vågar ta upp detta med, så jag kan inte få någon annanstans en bekräftelse om detta är fel eller rätt. Jag känner ju att det är fel. Men å andra sidan: ''HAR JAG INTE RÄTT ATT LEVA?!''

  • Svar på tråden Hur oprofersionel är inte jag, om jag skulle välja ta kontakt?!
  • Anonym (Stina)

    TS du ska absolut inte söka upp den här mannen. Jag blir faktiskt mörkrädd över hur oproffsig och barnslig du låter. 

  • Anonym (Lova)

    Nja, TS. Det här är ett gränsfall. Ett förhållande hade känts mer okej. Då hade ni lärt känna varandra och känts mer jämlika. I en KK-relation lär man inte känna varandra på det sättet. Då blir det ojämnt. Du vet mycket mer Om honom än han vet om dig. Du har t.o.m. en inblick i känslig Information om honom. Därmed hamnar du automatiskt i en maktposition gentemot honom, trots att det är ett år sen du slutade jobba. 


    Jag har varit på båda sidor. Jag har jobbat inom vård/socialt stöd och jag har själv varit den som behövt hjälp senare. Man ÄR utsatt när människor kommer in i ens hem och har fått massa bakgrundsinfo om en. Lär i så fall känna honom som vän först och se till att jämna ut ojämnheterna. SEN kan ni fundera på om ni vill ta det längre och bli KK. 

  • Anonym (E)

    Insåg att jag läst ungefär detta här på forumet tidigare...


    Detta äcklar mig också då det låter som att han är en trygg köttbit. Inte mer. Hade det varit ett förhållande som du ville åt för att ni passade enormt bra ihop hade det varit mer ok men fortfarande för tidigt.


    Du har varit i en beroendeställning väldigt nyligt och det är inte som att boendestöd får all information om diagnoser/liknande. Han kan vara ensam vilket gör att han säger ja, han kan ha andra faktorer som du inte vet ett dugg om för ni har inte kontakt.

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-05-18 14:20:25 följande:
    Ja, jag skulle inte ha nåt emot det.
    Jag dömer inte tjejer som vill ligga med killar, utan att hon vill vara ihop med dom.

    Tjejer dömer killar som vill ligga med tjejer, utan att vilja vara ihop med tjejerna.
    Att utnyttja andra är aldrig snyggt. Den enda som hejar på TS är du. Övriga har sagt att det är fel. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (.) skrev 2022-05-17 22:13:38 följande:
    Varning för vad? Jag har inte jobbat som boendestödjare i över ett år och dessutom har han själv inte haft boendestödjare i ungefär i samma utsträckning.

    Vidrigt?

    Jag kan förstå allas åsikter och känslor, men jag behöver mer djupare svar varför det är fel.

    Om han själv är intresserad och jag är intresserad, vad är problemet? Vi är båda vuxna.
    För att du rationaliserar och generaliserar som en häst travar.

    1) NEJ snubben är nog inte så normal som du försöker framställa honom, hade han varit det så hade han inte tilldelats stöd

    2) Ja ni är båda vuxna vad gäller ålder men på helt olika nivåer i andra hänseenden, du är en vuxen som klarar sig utan stöd, det är inte han.
  • Anonym (Fia)

    Det är bra att du inte jobbar med boendestöd längre TS då du uppenbarligen inte är lämplig för den typen av arbeten. Din sista mening i TS är rejält osmaklig från någon som arbetat med det. 
    Du bör inte arbeta med människor. 

    Tyvärr är det så idag efter alla besparingar och sådant att det är alltför olämpliga människor som får den typen av jobb då de som vore lämpliga och kvalificerade har möjlighet att ta arbeten med bättre villkor. Fortfarande oerhört sorgligt. 

  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-05-18 14:20:25 följande:
    Ja, jag skulle inte ha nåt emot det.
    Jag dömer inte tjejer som vill ligga med killar, utan att hon vill vara ihop med dom.

    Tjejer dömer killar som vill ligga med tjejer, utan att vilja vara ihop med tjejerna.
    Ja och det är ju det som är ditt väldigt uppenbara problem kaffedraken. Du är så jävla desperat efter en tjej att det enda som räknas i din snäva lilla värld är att en tjej vill vara med en kille, och där slutar du tänka. Om det sen är lämpligt eller inte förmår du inte fundera över pga dina uppenbara issues.

    Jag har sagt det förr och säger det igen. Du behöver terapi, RIKTIG terapi, inte FL.
  • Anonym (.)
    Anonym (Stina) skrev 2022-05-18 14:48:38 följande:
    Att utnyttja andra är aldrig snyggt.
    Jag utnyttjar inte honom!
    Anonym (jaha) skrev 2022-05-18 15:08:17 följande:
    För att du rationaliserar och generaliserar som en häst travar.

    1) NEJ snubben är nog inte så normal som du försöker framställa honom, hade han varit det så hade han inte tilldelats stöd

    2) Ja ni är båda vuxna vad gäller ålder men på helt olika nivåer i andra hänseenden, du är en vuxen som klarar sig utan stöd, det är inte han.
    1) Jo, han är normal. Han var behov av sådant ''stöd'' förut, men inte längre.

    2) Jag förstår din tanke, men i det här falllet har han ingen diagnos, och han är visst normal. Han behöver ingen som helst stöd idag och har ingen stöd idag och egentligen aldrig behövt stöd!
    Anonym (Fia) skrev 2022-05-18 15:11:28 följande:

    Det är bra att du inte jobbar med boendestöd längre TS då du uppenbarligen inte är lämplig för den typen av arbeten. Din sista mening i TS är rejält osmaklig från någon som arbetat med det. 
    Du bör inte arbeta med människor. 

    Tyvärr är det så idag efter alla besparingar och sådant att det är alltför olämpliga människor som får den typen av jobb då de som vore lämpliga och kvalificerade har möjlighet att ta arbeten med bättre villkor. Fortfarande oerhört sorgligt. 


    Jo, jag är lämplig, men låt oss säga att jag inte är lämplig då. Menar du att samtliga människor i hela Sverige, inte får sådana här känslor, som jag? Förde första, jag har inte gjort någonting. Jag har bara haft känslor. Så jag räknas ändå som ''professionell'' och ''lämplig''. 

    VAD VAR MIN SISTA MENING?



  • Räkan77

    En vuxen person som får lägenhet genom kommunen/socialen har någon form av problematik som inte går över på ett år. Självklart är det inget fel på den personen och hen ska naturligtvis få ha vilken relation hen vill till någon annan.

    Men, det går inte att bortse från att maktbalansen är väl ojämn i detta fall och du TS är den som bär ett mycket större ansvar. 

  • Anonym (.)
    Räkan77 skrev 2022-05-21 09:35:54 följande:

    En vuxen person som får lägenhet genom kommunen/socialen har någon form av problematik som inte går över på ett år. Självklart är det inget fel på den personen och hen ska naturligtvis få ha vilken relation hen vill till någon annan.

    Men, det går inte att bortse från att maktbalansen är väl ojämn i detta fall och du TS är den som bär ett mycket större ansvar. 


    Okej, jag kanske bär mer information om honom, än att han har om mig. Men vad spelar det egentligen för roll, om vi skulle bestämma att bli KK? ObestämdFörvånad
  • Anonym (Kim)

    En boendestödjares uppgift ska vara praktisk, pedagogisk och social. Tilldelas ofta via SoL som jag gissar att det var i det här fallet. Hemtjänsten är oftast inblandad också.


    Det är märkligt att du inte vill förstå att det är en olämplig kontakt. Av många orsaker. Dels för att du haft Kontakt med honom genom ditt arbete för myndighet. Makt- och beroendebalansen där du har information om hans tillstånd, problematik och tillkortakommanden. Det finns en skörhet hos honom. Att du tänker på att ligga med honom får du väl göra MEN skulle du agera på det är det väldigt oprofessionellt. Att ha honom som KK är jäkla uselt. Snacka om att utnyttja en person i svag ställning. Även om ni inte har jobbat tillsammans på ett tag är det inte lämpligt. OM du ändå försöker ta kontakt med honom så hoppas jag du är ärligt och säger att du bara vill knulla och att han då ber dig att dra åt sydligare breddgrader.  

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (jaha) skrev 2022-05-18 15:22:19 följande:
    Ja och det är ju det som är ditt väldigt uppenbara problem kaffedraken. Du är så jävla desperat efter en tjej att det enda som räknas i din snäva lilla värld är att en tjej vill vara med en kille, och där slutar du tänka. Om det sen är lämpligt eller inte förmår du inte fundera över pga dina uppenbara issues.

    Jag har sagt det förr och säger det igen. Du behöver terapi, RIKTIG terapi, inte FL.
    Som Arnold skulle säga. Rrång.


Svar på tråden Hur oprofersionel är inte jag, om jag skulle välja ta kontakt?!