Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

    P1 dokumentären Att ångra det oåterkalleliga

    Jag har lyssnat, och jag har läst Filters temanummer om transvården, och jag har hört berättelser från andra transexuella på Youtube om såväl att gå igenom processen att korrigera kön, som att ångra sig, och om att vara nöjd.

    Jag tänker att vården faktiskt har visst ansvar när de erbjuder behandlingar som får konsekvenser och att det är väldigt rimligt att vi lär oss mer om när det är lämpligt med vilka behandlingar. Jag har massor av empati över folk som sökt vård och fått behandlingar som inte hjälpt dem.

    Jag tänker att precis som en människa som kommer in med ett eksem kan bli feldiagnostiserad, så kan en människa som upplever sig transexuell få fel diagnos. Eller fel behandling.

    Jag tänker att vården behöver lära sig om vilka korrigeringar som folk faktiskt blir nöjda med, och vad som är situationer, där det faktiskt inte alls är lämpligt med behandlingen mot det andra könet. Dessutom behöver det finnas vård för dem som faktiskt fått fel behandling. Då behövs ju en annan behandling, exempelvis att avbryta, eller att aktivt "byta tillbaka"

Svar på tråden P1 dokumentären Att ångra det oåterkalleliga