• Anonym (Hanna)

Sovande jour

Hej! Var på intervju för ett assistansjobb. De sa att 8 timmar på natten är det sovande jour och bara runt 30 kr betalt per timme. Men man skulle ändå vara tvungen att gå upp flera gånger per natt och hjälpa brukaren. Är detta rimliga villkor?? Man är ju borta från familjen plus ska jobba på natten????

• Svar på tråden Sovande jour
  • Anonym (Hanna)
    AndreaBD skrev 2022-05-19 13:16:17 följande:

Det kan vara bra med sovande jour, men det beror på. Jag gjorde det ett tag, medans jag pluggade. Fick då 20 timmar betalt på ett 24-timmars-pass. Dvs. jag fick i princip halva timlönen på dem 8 timmar som var sovande jour. Kvinnan som jag jobbade med behövde aldrig gå upp på natten, man var egentligen bara där för säkerhets skull. Dessutom sov hon ibland 9 eller 10 timmar. Och på morgonen och på kvällen var det ju också ganska lugnt. Så jag tyckte det var bra. Men ditt upplägg verkar ju mindre bra. 

Ja då får man ju åtminstone sin sömn så det hade jag accepterat. 
  • Anonym (Hanna)
    Corly skrev 2022-05-19 13:02:33 följande:

Åh gud, nej! Undvik sovande jour! Du kommer att gå hem helt vimmelkantig efter några timmars sporadisk sömn, dagen är förstörd och någon lön för detta har du ju knappt fått som du ju ser. Om de fick lite svårare att få tag i personal till dessa pass kanske något skulle hända med dessa uselt pinsamma atbetsvillkor.

Ja fler borde säga ifrån men på det stället köper tydligen personalen det.
  • Anonym (Åsa)

Generellt så ska sovande jour innebära att det bara är akuta insatser som ska hanteras under jourtiden. Man ska alltså förutsätta att kunna sova.
    Så om det är så att man har en brukare som alltid vaknar, som är diabetiker och måste kollas varannan timme, som ska vändas osv så är det inte akuta insatser utan planerade sådana. Och då spelar det ingen roll att FK inte beviljar.
    Jag förstår att assistansen hamnar i moment 22 pga pengarna räcker inte. Men det är inte rimligt att föra ner det på den personliga assistent som är på plats, det är inte så det är tänkt att funka med sovande jour.
    De verksamheter där jag sett det funka bäst är antingen där man är två varav en är vaken natt och en är jour på en brukar med omfattande behov. För det finns saker som sker regelbundet (vaken natt hanterar) men ibland tillstöter akuta insatser som kräver dubbel bemanning och då stöttar den som har jour. 
    Samt på LSS-boenden med vuxna brukare som sover hela nätterna, då lägger man sig när de lägger sig och sen vaknar man och fixar frukost. 

• Anonym (Läs på)

Jag har sovande jour. Av 8 timmar får jag full lön 4 t och 40? kr de sista 4 timmarna. Inget extra om jag behöver upp men det har inte hänt mer än en gång. 

Det med extra är borta hos kommunen eftersom folk missbrukade det. 

Jag har jobbat så här i 23 år och det funkar bra. 

Men så är kommunen lite tryggare som arbetsgivare också. 

• Anonym (Läs på)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 12:11:12 följande:
    Sovande jour

Hej! Var på intervju för ett assistansjobb. De sa att 8 timmar på natten är det sovande jour och bara runt 30 kr betalt per timme. Men man skulle ändå vara tvungen att gå upp flera gånger per natt och hjälpa brukaren. Är detta rimliga villkor?? Man är ju borta från familjen plus ska jobba på natten????

Varför skulle man få mer lön för att man är borta från en  familj? Det är man oavsett vilket jobb man har. De utan familj, ska de ha lägre lön? 
    Lönen höjs när blir sambo? 

Jag jobbar 7 dygn på 4 veckor som assistent. Toppen! 
  • Corly
    Anonym (Åsa) skrev 2022-05-19 13:59:02 följande:

Generellt så ska sovande jour innebära att det bara är akuta insatser som ska hanteras under jourtiden. Man ska alltså förutsätta att kunna sova.
    Så om det är så att man har en brukare som alltid vaknar, som är diabetiker och måste kollas varannan timme, som ska vändas osv så är det inte akuta insatser utan planerade sådana. Och då spelar det ingen roll att FK inte beviljar.
    Jag förstår att assistansen hamnar i moment 22 pga pengarna räcker inte. Men det är inte rimligt att föra ner det på den personliga assistent som är på plats, det är inte så det är tänkt att funka med sovande jour.
    De verksamheter där jag sett det funka bäst är antingen där man är två varav en är vaken natt och en är jour på en brukar med omfattande behov. För det finns saker som sker regelbundet (vaken natt hanterar) men ibland tillstöter akuta insatser som kräver dubbel bemanning och då stöttar den som har jour. 
    Samt på LSS-boenden med vuxna brukare som sover hela nätterna, då lägger man sig när de lägger sig och sen vaknar man och fixar frukost. 

Sovande jour hade ju varit mer ok om det verkligen hade varit som du beskriver; att assistenten sover där men finns till hands om något särskilt skulle hända. Det som istället gäller nu, beroende på brukaren då, är att assistenten väcks, ofta upprepade gånger, av att brukaren larmar och vill ha hjälp av olika slag. För detta får assistenten 30kr/h och går hem förstörd. Jag kan inte ens förstå hur det får gå till på det viset. 

• Anonym (avtal)

Nu jobbar jag i en helt annan branch. Vi har också olika typer av jour där man är hemma, sover eller liknade. Kravet är att kunna börja jobba inom viss tid. Timersättningen är inte speciellt hög. Däremot blir ersättningen rätt bra om det händer något. Helg och natt ungefär dubbla timlönen och alltid minst en timme.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Läs på) skrev 2022-05-19 14:14:59 följande:
    Varför skulle man få mer lön för att man är borta från en  familj? Det är man oavsett vilket jobb man har. De utan familj, ska de ha lägre lön? 
    Lönen höjs när blir sambo? 

Jag jobbar 7 dygn på 4 veckor som assistent. Toppen! 
    Nej min poäng var att jag är på min arbetsplats inte i mitt hem.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (avtal) skrev 2022-05-19 14:44:22 följande:

Nu jobbar jag i en helt annan branch. Vi har också olika typer av jour där man är hemma, sover eller liknade. Kravet är att kunna börja jobba inom viss tid. Timersättningen är inte speciellt hög. Däremot blir ersättningen rätt bra om det händer något. Helg och natt ungefär dubbla timlönen och alltid minst en timme.

Det är ju något helt annat. Jag ska vara på plats och får ej lön för aktiva insatser som uppkommer varje nattpass.
  • fornminne
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 15:57:50 följande:
    Det är ju något helt annat. Jag ska vara på plats och får ej lön för aktiva insatser som uppkommer varje nattpass.

Vilket är helt galet. Tacka inte ja till detta jobb. I vilket annat yrke förväntas man befinna sig på arbetsplatsen och finnas till hands, utan att få riktig lön? Det spelar ingen roll hur aktivt du jobbar, får du bara jourersättning ska du kunna vara hemma och bli inringd vid behov. Behöver brukaren ofta hjälp på natten ska det inte vara jour utan vaken natt!
Svar på tråden Sovande jour