• Anonym (Hanna)

Sovande jour

Hej! Var på intervju för ett assistansjobb. De sa att 8 timmar på natten är det sovande jour och bara runt 30 kr betalt per timme. Men man skulle ändå vara tvungen att gå upp flera gånger per natt och hjälpa brukaren. Är detta rimliga villkor?? Man är ju borta från familjen plus ska jobba på natten????

• Svar på tråden Sovande jour
  • Anonym (avtal)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 15:57:50 följande:
    Det är ju något helt annat. Jag ska vara på plats och får ej lön för aktiva insatser som uppkommer varje nattpass.
    Vi har också haft sovande jour på jobbet. Men då ges bra ersättning om man bli väckt och behöver jobba.

Sen har jag periodvis haft jobb där jag behöver sova på annan ställe ibland men helt utan extra ersättning. 

Jag tycker det är helt orimliga vilkor med sovande jour på jobbet med låg ersättning och sen inget extra om man behöver jobba.
  • Anonym (V)

På ett 8-timmarspass kommer du alltså tjäna 240 Kronor före skatt? Och då kommer du med största sannolikhet bli väckt mer än en gång per natt och vara u behov av att sova på dagen sedan ändå? inte rimligt någonstans 

• Anonym (Hanna)
    Anonym (V) skrev 2022-05-19 16:27:38 följande:

På ett 8-timmarspass kommer du alltså tjäna 240 Kronor före skatt? Och då kommer du med största sannolikhet bli väckt mer än en gång per natt och vara u behov av att sova på dagen sedan ändå? inte rimligt någonstans 

Brukaren lägger sig vid halv tolv o larmar 2-3 gånger per natt så i praktiken vaken natt. Men den lönen du skrev. Så sjuka villkor
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Läs på) skrev 2022-05-19 14:07:17 följande:

Jag har sovande jour. Av 8 timmar får jag full lön 4 t och 40? kr de sista 4 timmarna. Inget extra om jag behöver upp men det har inte hänt mer än en gång. 

Det med extra är borta hos kommunen eftersom folk missbrukade det. 

Jag har jobbat så här i 23 år och det funkar bra. 

Men så är kommunen lite tryggare som arbetsgivare också. 

Mycket bättre; du har 4 jourbetalt istället för 8 som där jag var på intervju. Och du kan sova ostört. Denne brukare går o lägger sig halv tolv och väcker dig 2-3 ggr sen
  • Anonym (tvillingmamma)

Så detta otyg förekommer fortfarande? Jag jobbade som personlig assistent för ca 15 år sen. Redan då var det diskussioner om det orimliga i att bara få jourersättning fast man förväntas befinna sig på arbetsplatsen och göra aktiva insatser. På min arbetsplats var det dock inga problem. Brukaren sov för det mesta 7-8 timmar per natt, behövde bara hjälp ibland. Men jourtiden var ändå bara 4 timmar. Man jobbade 12-timmarspass och fick fullt betalt större delen av tiden, även om man kunde sova på natten.

Då är det ok med jour. Denna brukare hade inga som helst problem att hitta personal. Men vi hörde om andra där det var som du beskriver. Du ska absolut inte acceptera sådana villkor.

• Anonym (tvillingmamma)

Tillägg: Vi fick inte extra betalt om vi behövde gå upp under de fyra jourtimmarna, men det hände sällan att vi behövde göra det. Däremot fick vi fullt betalt övriga timmar, oavsett om brukaren behövde hjälp eller inte. Detta var ett sätt att kompensera IFALL vi skulle behöva jobba jourtid. De flesta nätter fick vi fullt betalt för fler timmar än vi jobbade. Men det är rimligt eftersom man inte vet hur mycket hjälp brukaren kommer att behöva, det kan ju hända nåt akut.

Det du beskriver TS - 8 timmar utan riktig lön, väckt flera gånger per natt - är helt sjukt. Det är obegripligt om något fackförbund accepterar det.

• Anonym (gg)

Inom LSS brukar man få halva timlönen de timmar som är jourtimmar. Vår kommun (Malmö stad) brukade under de år jag jobbade ge hela lönen på journivå, dvs 50% lön för hela passet, fast ca 6 av timmarna var vakna timmar. Det var inte rätt så som de gjorde, men likt förbannat gjorde de så. Vägrade till sist jour.

• Anonym (gg)

Inget extra om man vaknade heller då förstås.

• Anonym (gg)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-05-19 17:52:46 följande:

Tillägg: Vi fick inte extra betalt om vi behövde gå upp under de fyra jourtimmarna, men det hände sällan att vi behövde göra det. Däremot fick vi fullt betalt övriga timmar, oavsett om brukaren behövde hjälp eller inte. Detta var ett sätt att kompensera IFALL vi skulle behöva jobba jourtid. De flesta nätter fick vi fullt betalt för fler timmar än vi jobbade. Men det är rimligt eftersom man inte vet hur mycket hjälp brukaren kommer att behöva, det kan ju hända nåt akut.

Det du beskriver TS - 8 timmar utan riktig lön, väckt flera gånger per natt - är helt sjukt. Det är obegripligt om något fackförbund accepterar det.

Kommunal brukar sällan bry sig. Jag fick fixa min lön utan kommunals hjälp.
  • Anonym (olika avtal)

Den här typen av trådar gör mig alltid smått irriterad, av olika anledningar.
    Dels för att arbetsgivare utnyttjar anställda på det här sättet men nästan ännu mer för att ni som blir utsatta (som TS, tex.) inte tar reda på rättigheter och kräver rimliga arbetsförhållanden.

Jag förutsätter att du (TS) har ett tydligt anställningsbevis som beskriver vilket avtal som gäller för din tjänst?
    Ta fram det, läs noga och googla på det avtal som står. Då hittar du troligen detaljerade svar på dina frågor. Du kan även ta hjälp av facket.

Grunden är att du ska ha betalt för utfört arbete, jag tror inte det finns några avtal där detta kan förhandlas bort.

Jag har själv  arbetat med jour, sovande natt, vaken natt utifrån olika avtal (och bilagor). Om man har sovande jour utan särskilt avtal så ska man ersättas för den tid man jobbar när man blir väckt och behöver gå upp och jobba. Den tiden ska dessutom regleras med övertidsersättning (eftersom det inte är planerat arbete) och OB.

Det är ganska vanligt att man istället arbetar utifrån ett justerat avtal (eftersom detta blir dyrt för arbetsgivaren), tex. något som heter bilaga J. Den innebär att du sover under jouren, i mån av möjlighet (om arbetet tillåter det), men går upp och jobbar när så behövs. Ersättningen blir då 50% av full lön hela jourpasset - oavsett hur mycket eller lite man behöver vara vaken.

så, kolla ditt anställningsbevis och återkom med vad det står där - dvs. vilket avtal som din tjänst följer. Om det står AB (allmänna bestämmelser) så ska det regleras enligt det jag beskrev ovan. Jag har inte koll på om det finns andra udda avtal.

Sen bör du kontakta facket och fråga.
    Är du inte med i facket kan du ringa och fråga ändå (det är en enkel fråga för dem) och bestämma dig för att kanske gå med.

Acceptera inte att bli utnyttjade.
    Vi har lagar mot sånt!

Svar på tråden Sovande jour