Den här typen av trådar gör mig alltid smått irriterad, av olika anledningar.
Dels för att arbetsgivare utnyttjar anställda på det här sättet men nästan ännu mer för att ni som blir utsatta (som TS, tex.) inte tar reda på rättigheter och kräver rimliga arbetsförhållanden.
Jag förutsätter att du (TS) har ett tydligt anställningsbevis som beskriver vilket avtal som gäller för din tjänst?
Ta fram det, läs noga och googla på det avtal som står. Då hittar du troligen detaljerade svar på dina frågor. Du kan även ta hjälp av facket.
Grunden är att du ska ha betalt för utfört arbete, jag tror inte det finns några avtal där detta kan förhandlas bort.
Jag har själv arbetat med jour, sovande natt, vaken natt utifrån olika avtal (och bilagor). Om man har sovande jour utan särskilt avtal så ska man ersättas för den tid man jobbar när man blir väckt och behöver gå upp och jobba. Den tiden ska dessutom regleras med övertidsersättning (eftersom det inte är planerat arbete) och OB.
Det är ganska vanligt att man istället arbetar utifrån ett justerat avtal (eftersom detta blir dyrt för arbetsgivaren), tex. något som heter bilaga J. Den innebär att du sover under jouren, i mån av möjlighet (om arbetet tillåter det), men går upp och jobbar när så behövs. Ersättningen blir då 50% av full lön hela jourpasset - oavsett hur mycket eller lite man behöver vara vaken.
så, kolla ditt anställningsbevis och återkom med vad det står där - dvs. vilket avtal som din tjänst följer. Om det står AB (allmänna bestämmelser) så ska det regleras enligt det jag beskrev ovan. Jag har inte koll på om det finns andra udda avtal.
Sen bör du kontakta facket och fråga.
Är du inte med i facket kan du ringa och fråga ändå (det är en enkel fråga för dem) och bestämma dig för att kanske gå med.
Acceptera inte att bli utnyttjade.
Vi har lagar mot sånt!