• Anonym (Hanna)

Sovande jour

Hej! Var på intervju för ett assistansjobb. De sa att 8 timmar på natten är det sovande jour och bara runt 30 kr betalt per timme. Men man skulle ändå vara tvungen att gå upp flera gånger per natt och hjälpa brukaren. Är detta rimliga villkor?? Man är ju borta från familjen plus ska jobba på natten????

• Svar på tråden Sovande jour
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (olika avtal) skrev 2022-05-19 18:01:37 följande:

Den här typen av trådar gör mig alltid smått irriterad, av olika anledningar.
    Dels för att arbetsgivare utnyttjar anställda på det här sättet men nästan ännu mer för att ni som blir utsatta (som TS, tex.) inte tar reda på rättigheter och kräver rimliga arbetsförhållanden.

Jag förutsätter att du (TS) har ett tydligt anställningsbevis som beskriver vilket avtal som gäller för din tjänst?
    Ta fram det, läs noga och googla på det avtal som står. Då hittar du troligen detaljerade svar på dina frågor. Du kan även ta hjälp av facket.

Grunden är att du ska ha betalt för utfört arbete, jag tror inte det finns några avtal där detta kan förhandlas bort.

Jag har själv  arbetat med jour, sovande natt, vaken natt utifrån olika avtal (och bilagor). Om man har sovande jour utan särskilt avtal så ska man ersättas för den tid man jobbar när man blir väckt och behöver gå upp och jobba. Den tiden ska dessutom regleras med övertidsersättning (eftersom det inte är planerat arbete) och OB.

Det är ganska vanligt att man istället arbetar utifrån ett justerat avtal (eftersom detta blir dyrt för arbetsgivaren), tex. något som heter bilaga J. Den innebär att du sover under jouren, i mån av möjlighet (om arbetet tillåter det), men går upp och jobbar när så behövs. Ersättningen blir då 50% av full lön hela jourpasset - oavsett hur mycket eller lite man behöver vara vaken.

så, kolla ditt anställningsbevis och återkom med vad det står där - dvs. vilket avtal som din tjänst följer. Om det står AB (allmänna bestämmelser) så ska det regleras enligt det jag beskrev ovan. Jag har inte koll på om det finns andra udda avtal.

Sen bör du kontakta facket och fråga.
    Är du inte med i facket kan du ringa och fråga ändå (det är en enkel fråga för dem) och bestämma dig för att kanske gå med.

Acceptera inte att bli utnyttjade.
    Vi har lagar mot sånt!

Jag har ej tackat ja till tjänsten så ej sett något avtal. Du har helt rätt i det du skriver men inte alltid så lätt att vara tuff när man verkligen behöver ett jobb.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-05-19 17:52:46 följande:

Tillägg: Vi fick inte extra betalt om vi behövde gå upp under de fyra jourtimmarna, men det hände sällan att vi behövde göra det. Däremot fick vi fullt betalt övriga timmar, oavsett om brukaren behövde hjälp eller inte. Detta var ett sätt att kompensera IFALL vi skulle behöva jobba jourtid. De flesta nätter fick vi fullt betalt för fler timmar än vi jobbade. Men det är rimligt eftersom man inte vet hur mycket hjälp brukaren kommer att behöva, det kan ju hända nåt akut.

Det du beskriver TS - 8 timmar utan riktig lön, väckt flera gånger per natt - är helt sjukt. Det är obegripligt om något fackförbund accepterar det.

Jag var med i Kommunal innan men enligt alla kollegor sitter de helt i knäet på politiker etc och gör inget så jag gick ur
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-05-19 17:44:54 följande:

Så detta otyg förekommer fortfarande? Jag jobbade som personlig assistent för ca 15 år sen. Redan då var det diskussioner om det orimliga i att bara få jourersättning fast man förväntas befinna sig på arbetsplatsen och göra aktiva insatser. På min arbetsplats var det dock inga problem. Brukaren sov för det mesta 7-8 timmar per natt, behövde bara hjälp ibland. Men jourtiden var ändå bara 4 timmar. Man jobbade 12-timmarspass och fick fullt betalt större delen av tiden, även om man kunde sova på natten.

Då är det ok med jour. Denna brukare hade inga som helst problem att hitta personal. Men vi hörde om andra där det var som du beskriver. Du ska absolut inte acceptera sådana villkor.

Hade det varit så; 4 h jour och man får sova så hade det varit helt ok för mig. Får försöka söka hos någon som har det ungefär så om jag hittar

• Anonym (Hanna)
    Anonym (gg) skrev 2022-05-19 17:54:08 följande:

Inom LSS brukar man få halva timlönen de timmar som är jourtimmar. Vår kommun (Malmö stad) brukade under de år jag jobbade ge hela lönen på journivå, dvs 50% lön för hela passet, fast ca 6 av timmarna var vakna timmar. Det var inte rätt så som de gjorde, men likt förbannat gjorde de så. Vägrade till sist jour.

Vad fräckt! Så dåligt
  • Anonym (olika avtal)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 18:12:07 följande:
    Jag har ej tackat ja till tjänsten så ej sett något avtal. Du har helt rätt i det du skriver men inte alltid så lätt att vara tuff när man verkligen behöver ett jobb.

Du behöver nog vara lite tuff eller acceptera att bli överkörd och trampad på.
    Sen ska du inte behöva vara jättetuff men ställa rimliga frågor om avtal.

Jag har kolla lite mer nu och det finns lite olika lösningar på jouravtal - men inget där man inte får ersättning alls om man tvingas gå upp och jobba.

Mitt förslag är att du frågar vilket kollektivavtal de jobbar efter.
    Då kan du kolla vad som gäller i lugn och ro sen. Skriver du ditt avtal här så kan du få hjälp att tolka.

Tex. så gäller vissa regler för allmänna bestämmelser. (det jag beskrev ovan). Sen finns ett särskilt avtal som är vanligt för assistans och det är upplagt på ett lite annat sätt. Vad jag kunde se såg det lite krångligt ut och inte så gynnsamt för arbetstagaren men ändå, det ger en viss ersättning för utfört arbete under jouren.

Utifrån vad jag vet så tror jag att allmänna bestämmelser kombinerat med bilaga J ger den bästa ersättningen. Det som gäller att hålla koll på för alla jouravtal är att inte arbetsgivaren smyger in planerade arbetsuppgifter under jouren. Då ska det inte vara jour utan vaken natt.

Sovande jour skall användas när man ibland tvingas gå upp och utföra arbetsuppgifter som är av akut art. Dvs. att en brukares larm går eller något händer. Om det ska ges mediciner varannan timme eller liknande skall det vara vaken natt (med full lön). Tror det finns en tolkning i kommunals avtal att det kan vara ok med ett planerat tillfälle per natt..

Kolla upp era avtal. Kunskap är makt.
    Ibland är det inte så att arbetsgivaren utnyttjar medvetet utan att även chefen saknar kunskap och kör på gammal vana (som är fel).

• Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 18:17:53 följande:
    Hade det varit så; 4 h jour och man får sova så hade det varit helt ok för mig. Får försöka söka hos någon som har det ungefär så om jag hittar

Vi jobbade enligt bilaga J, som Hanna nämner ovan. Dvs vi fick i praktiken fullt betalt för halva jourtiden, oavsett om vi behövde gå upp eller ej. Det är mycket rimligare villkor.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-05-19 18:56:14 följande:
    Vi jobbade enligt bilaga J, som Hanna nämner ovan. Dvs vi fick i praktiken fullt betalt för halva jourtiden, oavsett om vi behövde gå upp eller ej. Det är mycket rimligare villkor.
    Skrev fel, det är visst du som är Hanna
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (olika avtal) skrev 2022-05-19 18:46:07 följande:

Jag har kolla lite mer nu och det finns lite olika lösningar på jouravtal - men inget där man inte får ersättning alls om man tvingas gå upp och jobba.

Då kan du kolla vad som gäller i lugn och ro sen. Skriver du ditt avtal här så kan du få hjälp att tolka.

Tex. så gäller vissa regler för allmänna bestämmelser. (det jag beskrev ovan). Sen finns ett särskilt avtal som är vanligt för assistans och det är upplagt på ett lite annat sätt. Vad jag kunde se såg det lite krångligt ut och inte så gynnsamt för arbetstagaren men ändå, det ger en viss ersättning för utfört arbete under jouren.

Utifrån vad jag vet så tror jag att allmänna bestämmelser kombinerat med bilaga J ger den bästa ersättningen. Det som gäller att hålla koll på för alla jouravtal är att inte arbetsgivaren smyger in planerade arbetsuppgifter under jouren. Då ska det inte vara jour utan vaken natt.

Sovande jour skall användas när man ibland tvingas gå upp och utföra arbetsuppgifter som är av akut art. Dvs. att en brukares larm går eller något händer. Om det ska ges mediciner varannan timme eller liknande skall det vara vaken natt (med full lön). Tror det finns en tolkning i kommunals avtal att det kan vara ok med ett planerat tillfälle per natt..

Ibland är det inte så att arbetsgivaren utnyttjar medvetet utan att även chefen saknar kunskap och kör på gammal vana (som är fel).

Tack!????
  • Anonym (Hanna)

Tack! Skulle vara en smiley ej en massa utrop/frågetecken
  • Anonym (Åsa)
    Corly skrev 2022-05-19 14:37:15 följande:
    Sovande jour hade ju varit mer ok om det verkligen hade varit som du beskriver; att assistenten sover där men finns till hands om något särskilt skulle hända. Det som istället gäller nu, beroende på brukaren då, är att assistenten väcks, ofta upprepade gånger, av att brukaren larmar och vill ha hjälp av olika slag. För detta får assistenten 30kr/h och går hem förstörd. Jag kan inte ens förstå hur det får gå till på det viset. 

- - - - 

Det är så det ska hanteras. Allt som avviker det från det är avtalsbrott om du arbetar inom kommun, det är kollektivavtalet som stipulerar det.  Så att anmäla och ifrågasätta till facket, att försöka att inte välja arbetsgivare som inte följer lagar och avtal de är de bästa tipsen. Och hamnar man där av andra skäl, för att man inte har något annat jobb eller av vilka skäl som helst - då ska man börja dokumentera. För en logg exakt över hur jourerna ser ut och sen presentera det för ledningen eller för facket. Gärna om fler assistenter som också jobbar natt gör samma sak så får man styrkan av att alla har samma bild. 
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 18:13:51 följande:
    Jag var med i Kommunal innan men enligt alla kollegor sitter de helt i knäet på politiker etc och gör inget så jag gick ur
    Dina representanter lokalt är utsedda eller valda av er som är medlemmar lokalt! Det är det som ska vara styrkan med att vara fackligt ansluten, att man väljer företrädare som ska tala för kollektivet. 
    Jag kan absolut råda var och en som är fackligt ansluten att utbilda sig. Man har rätt till det och går man bara de mest grundläggande kurserna så får man en väldigt bra genomgång av lagar och regler.
  • Anonym (sämsta jobbet)

Aldrig någonsin igen! De kan dra åt helvetemed sina slavlöner. Helt orimligt!!
    Gjorde misstaget att pröva. Men allvarligt talat, det är sjukt att man ens kan ha sånna villkor. Sovande jour!? Var skulle assistenterna sova? Stående bredvid en funktionshindrad person (fanns ingen sovplats åt alla sovande jour-assistenter) som vaknade och skrek och bad om saker vart tionde minut. De kallar det "sovande" men det är ett skämt. Sade uppmig efter tre pass. 

• Anonym (Hanna)
    Anonym (sämsta jobbet) skrev 2022-05-19 19:33:31 följande:

Aldrig någonsin igen! De kan dra åt helvetemed sina slavlöner. Helt orimligt!!
    Gjorde misstaget att pröva. Men allvarligt talat, det är sjukt att man ens kan ha sånna villkor. Sovande jour!? Var skulle assistenterna sova? Stående bredvid en funktionshindrad person (fanns ingen sovplats åt alla sovande jour-assistenter) som vaknade och skrek och bad om saker vart tionde minut. De kallar det "sovande" men det är ett skämt. Sade uppmig efter tre pass. 

Vad hade du för timlön? Privat företag?
  • Anonym (sämsta jobbet)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 19:48:28 följande:
    Vad hade du för timlön? Privat företag?
    Minns inte exakt, men ca 40 kr. 
Svar på tråden Sovande jour