• Anonym (Hanna)

Sovande jour

Hej! Var på intervju för ett assistansjobb. De sa att 8 timmar på natten är det sovande jour och bara runt 30 kr betalt per timme. Men man skulle ändå vara tvungen att gå upp flera gånger per natt och hjälpa brukaren. Är detta rimliga villkor?? Man är ju borta från familjen plus ska jobba på natten????

• Svar på tråden Sovande jour
  • Anonym (Kakmonstret)

Nej, det är tyvärr inte rimliga villkor, däremot är det standard inom assistansarbeten. Att man får 30 kronor i timmen som grund på sovande natt är helt ok i min värld, däremot anser jag att betalningen bör justeras efter den faktiska vakna tiden som man hanterar brukaren på. Men en sån förändring tar tid och engagerade människor, tyvärr inget som kan förhandlas rakt av. Den goda nyheten är att bortsett från lönen är personlig assistent ett fantastiskt jobb på många sätt. 

• Anonym (Hanna)

Jag brukar inte "gnälla" men de här villkoren förstår jag inte varför facket accepterar.

• Anonym (avtal)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 12:11:12 följande:
    Sovande jour

Hej! Var på intervju för ett assistansjobb. De sa att 8 timmar på natten är det sovande jour och bara runt 30 kr betalt per timme. Men man skulle ändå vara tvungen att gå upp flera gånger per natt och hjälpa brukaren. Är detta rimliga villkor?? Man är ju borta från familjen plus ska jobba på natten????

Hur ser avtalet ut om något händer under jour? I många jouravtal ingår en låg grundersättning. Om det sen händer något som gör att man måste jobba får vanligt betald för den tiden, ibland extrabetalt.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (avtal) skrev 2022-05-19 12:25:00 följande:
    Hur ser avtalet ut om något händer under jour? I många jouravtal ingår en låg grundersättning. Om det sen händer något som gör att man måste jobba får vanligt betald för den tiden, ibland extrabetalt.
    De sa att man får räkna med att bli väckt flera gånger ((av brukarens larm). Man får dock bara jour under 8 h
  • Anonym (avtal)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 12:30:16 följande:
    De sa att man får räkna med att bli väckt flera gånger ((av brukarens larm). Man får dock bara jour under 8 h
    Ja, men får du normal timlön eller bara jourersättning om du blir väkt och behöver jobba?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (avtal) skrev 2022-05-19 12:32:24 följande:
    Ja, men får du normal timlön eller bara jourersättning om du blir väkt och behöver jobba?
    Bara jour. Pga fk ej beviljat timmar på natten
  • Anonym (avtal)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 12:39:20 följande:
    Bara jour. Pga fk ej beviljat timmar på natten
    Orimligt vilkor enligt mig. Kolla med ditt fack om det är ok 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (avtal) skrev 2022-05-19 12:41:33 följande:
    Orimligt vilkor enligt mig. Kolla med ditt fack om det är ok 
    Har även sökt med vaken natt, hoppas jag blir kallad på intervju dit
  • Corly

Åh gud, nej! Undvik sovande jour! Du kommer att gå hem helt vimmelkantig efter några timmars sporadisk sömn, dagen är förstörd och någon lön för detta har du ju knappt fått som du ju ser. Om de fick lite svårare att få tag i personal till dessa pass kanske något skulle hända med dessa uselt pinsamma atbetsvillkor.

• AndreaBD

Det kan vara bra med sovande jour, men det beror på. Jag gjorde det ett tag, medans jag pluggade. Fick då 20 timmar betalt på ett 24-timmars-pass. Dvs. jag fick i princip halva timlönen på dem 8 timmar som var sovande jour. Kvinnan som jag jobbade med behövde aldrig gå upp på natten, man var egentligen bara där för säkerhets skull. Dessutom sov hon ibland 9 eller 10 timmar. Och på morgonen och på kvällen var det ju också ganska lugnt. Så jag tyckte det var bra. Men ditt upplägg verkar ju mindre bra. 

Svar på tråden Sovande jour