• Anonym (Ts)

    Arbetsgivare kräver förstadagsintyg

    En person jag känner har fått veta att det från och med nu krävs förstadagsintyg varje gång denne är borta från jobb pga sjukdom. Jag vet att arbetsgivaren får kräva det, men frågan är om det ens är möjligt att få läkarintyg så snabbt? 

    Tänker om man t.ex har magsjuka eller influensa med hosta, förkylning och värk i hela kroppen (mkt fysiskt jobb) - ska man alltså då ta sig till en vårdcentral och få intyg? Jag förstår inte och inte personen heller som det gäller så jag tänkte att jag frågar här om någon varit med om det och hur ni gjort? 

  • Svar på tråden Arbetsgivare kräver förstadagsintyg
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Chef) skrev 2022-05-20 15:01:27 följande:

    Facket är ofta inblandade så stäm av där


    Personen är inte med i facket, vill gärna veta hur det är möjligt att få tag på läkarintyg så snabbt (om det ens är möjligt?).
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Japp) skrev 2022-05-20 15:03:50 följande:

    Du kan lämna intyget i efterhand, väldigt Sällan man får en Läkartid samma dag. Läkaren skriver då det datum det gäller på intyget oavsett vilken dag man träffar läkaren. Det handlar mer om att rätt till sjuklön, utan läkarintyg får man inga pengar. 


    Det räknas ju dock som olovlig frånvaro och antar att man kan förlora jobbet då även om man inte får pengar?

    Men kontaktar man bara en vårdcentral och säger "Hej, jag är magsjuk och vill träffa en läkare"? (liksom, vad ska läkaren göra åt en magsjuka??) eller finns det möjlighet att få tid om man innan bara säger att det är för ett läkarintyg till arbetsgivaren? Har aldrig hört talas om att man tar upp tid från läkare för sådant här så är bara förvånad och vill veta hur det funkar.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Gå till jobbet sjuk) skrev 2022-05-20 16:30:58 följande:

    Det här är inte tekniskt sett korrekt att göra, ej heller juste mot kollegor, men det enklaste om man hamnar i den sitsen är att gå till jobbet även när man är sjuk. Det blir en jäkla massa krångel annars och chefen letar bara efter en ursäkt att kunna sparka en.

    Så gå till jobbet även om du är sjuk. Det är det bästa.


    Personen gör oftast så pga hot om att förlora jobbet, även när hen hade corona under pandemin. Men ibland går det inte. Ska dock be personen kolla upp det här med företagshälsovård som andra skrivit.
Svar på tråden Arbetsgivare kräver förstadagsintyg