• Henrie­tta85
    Wed 25 May 2022 07:40
    39763 visningar
    81 svar
    81
    39763

    Hjälp, vill inte amma mer…

    Hoppas nån har tips?

    Amningen fungerar super o har gjort från start. Lillen växer hur bra som helst. Haft enstaka mjölkstockning men inga sår edy. får till och med sova på natten då han ammar vid 22, 04 och 06! Hon är 12 veckor snart men ammar tätt ännu, varannan timme i regel under dagen, nu dock 10-20 min per gång.

    Ändå. Jag hatar det. Hatar att vara så låst, kan ju knappt lämna hemmet för egna ärenden/träning. På kvällen ammar han som en galning, äter alltid middag med en hand och ungen vid bröstet. Än värre blir det när ökningsperioder kommer, då sitter jag klistrad hela dagen i soffan. Då vill hon amma 1-2 ggr per timme HELA DAGEN. Får inget gjort. Tråkigt att sambon inte kan mata. Avskyr min stora byst, avskyr mjölkläckage, avskyr stressen att vara ute och hitta nånstans rofyllt att amma under den kallaste våren jag minns? Avskyr att han ammar så tätt att jag knappt hinner åka kollektivt (bor i en stor stad) innan han skriker och funkar inte att amma när jag ska byta. Avskyr att inga kläder passar pga bysten, trots att jag är nere på pregravid-vikt. Avskyr klimakteri-symtomen med torra slemhinnor, svettningar, risig hy och ledvärk. 

    Misstänkte att jag inte skulle gilla amning, men ville prova. Hade jag vetat vilken fälla jag gått i skulle jag aldrig gjort det!!!

    Han vägrar flaska! Vi har provat alla tips jag hittar. Vägrar totalt 13 nappsorter och 6 olika flaskor med olika dinappar. Inklusive Philips Avent, Medela Calma o annat som ska funka på flaskvägrare. Vi har inte ens testat ersättning utab utpumpad mjölk då alltså. Bara sambon som provat, jag lämnar hemmet, hjäper inte. Provat före o efter amning, hjälper inte. Olika tider på dygnet, olika flöde på nappen, doppat dinappar i bröstmjölk, sockerlösning och värmt dem. INGET funkar. Han blir arg, vrider sig bort, eller gör passivt motstånd med att ha den i mun men vägrar suga.

    Tröstad med att det bara är månader kvar till smakisar men det känns lååångt bort och ingen garanti finns för att han kommer gilla mat tidigt?

    Bespara mig tips i stil med ?gosa ner dig i soffan och kolla en bra serie, skit i hushållet och boa in dig hemma?. Om du trivs i soffan - så bra. Jag gillar inte ens TV i normalfallet, och är inte en hemmasittande stillsam typ. Jag vill ut, jag vill röra på mig, jag vill få saker gjorda, jag vill ha tillbaka mina små bröst och jag vill må bra fysiskt igen. 

    Ge mig bara tips på hur jag ska få sonen att ta flaska? eller tröst. Önskar att nån varnat mig, hade bara hört att man inte ska flaska för tidigt för de föredrar den ?lätta? flaskan framför bröstet. hade jag vetat att det finns totala flaskvägrare hade jag nog aldrig börjat amma?

  • Svar på tråden Hjälp, vill inte amma mer…
  • Wed 25 May 2022 09:11
    #1
    -2 +1

    Så är det å skaffa barn, du kommer va låst dom nästa 18 åren. idrottsträningar skjutsa fram å tillbaka laga mat leka läxläsning. fylleri kanske narkotika. 

  • Wed 25 May 2022 09:11
    #2

    Glömde han kanske gör en tjej på smällen som 14 åring. 

  • Anonym (Amnin­gsnapp­)
    Wed 25 May 2022 09:29
    #3

    Har du provat amningsnapp? Då får barnet ändå suga på ditt bröst, men med silikon emellan. Kanske vänjer sig barnet med den "plastiga" känslan och kan eventuellt ta emot flaska sen. Jag ammade från början med amningsnapp (fast på grund av andra problem) och då hade mitt barn inga problem att ta flaskan sen.
    Annars fortsätt erbjuda flaskan, kanske dagligen. 

  • nernu
    Wed 25 May 2022 09:59
    #4
    +3

    Barn är olika. Mina ville inte heller ta någon sorts flaska. Jag menar inte att låta hård eller otrevlig men det är lite så det är att ha barn. Att prioritera barnets behov framför sina egna. Det handlar om ett par månader till av ditt liv. Du tar ingen skada av det. 

  • Anonym (inte vad du vill höra)
    Wed 25 May 2022 10:05
    #5
    -1 +3

    Det här är inte vad du vill höra, men ditt barn är ju bara 12 veckor gammalt. Det var bara 12 veckor sedan hon föddes. Hur ska du orka med att försaka så många kvällar, helger, resor, evenemang osv om du inte orkar amma ett nyfött barn? 

    Jag tycker du ska slappna av och inse att dina ärenden och din träning kommer att få stå tillbaka i ett antal år nu, inte veckor. Självklart blir det lättare med tiden och barn har väldigt olika behov. Men det tar tid att ha barn, det går inte alltid att bara sticka ut genom dörren för att göra ett ärende. 

    Och så det här med kroppen. Det är inte säkert att du får tillbaka dina små bröst oavsett. Det fick inte jag. Jag hade mellan B och C-kupa innan barn och har permanent stl D/E efteråt. Det har ju inte alltid med amningen att göra, utan hela graviditeten och hormonomställningen mm. Att det tar längre än 12 veckor att känna sig hemma i sin kropp igen är inte konstigt. De flesta räknar väl med ett år?

  • Anonym (inte vad du vill höra)
    Wed 25 May 2022 10:07
    #6

    Mitt barn tog inte flaska heller...inte ens när jag ville ge välling, så det blev gröt istället. Såna kan dom vara! 

  • Anonym (Amnin­gsnapp­)
    Wed 25 May 2022 10:16
    #7
    -2 +2

    Skrämmande hur många som skriver att "det ska vara så". Känns som att många hetsar mammor till att amma när vissa uppenbarligen inte mår bra av det.
    Nej, det ska inte vara så. Man ska må bra också, man ska få röra på sig om det får en att må bra. En glad mamma ger också en glad bebis i slutändan.

    Har du frågat om tips på bvc? Ett tips är att gå med i Facebookgruppen "till dig som flaskmatar ditt barn". Där ger folk tips och råd, många som delammar eller har gått från helamning till enbart flaskmatning och har mycket egna erfarenheter om vad som har fungerat för dem. Dessutom har alla en vänlig inställning oavsett om du ammar eller ger flaska! 

  • Anonym (Morsa­n)
    Wed 25 May 2022 10:36
    #8
    Anonym (Amningsnapp) skrev 2022-05-25 10:16:45 följande:

    Skrämmande hur många som skriver att "det ska vara så". Känns som att många hetsar mammor till att amma när vissa uppenbarligen inte mår bra av det.
    Nej, det ska inte vara så. Man ska må bra också, man ska få röra på sig om det får en att må bra. En glad mamma ger också en glad bebis i slutändan.

    Har du frågat om tips på bvc? Ett tips är att gå med i Facebookgruppen "till dig som flaskmatar ditt barn". Där ger folk tips och råd, många som delammar eller har gått från helamning till enbart flaskmatning och har mycket egna erfarenheter om vad som har fungerat för dem. Dessutom har alla en vänlig inställning oavsett om du ammar eller ger flaska! 


    Håller med. En trasig mamma hjälper ingen. Amning är jättebra men får det delar av familjen att haverera finns det andra jättebra lösningar nu med, år 2022.

    Sen är det ju dock så TS att låst är du oavsett, mer än innan. Och brösten kanske mkt väl blir olika. Jag är också nere på pregravidvikt men brösten är större och en hel del hängigare så jag kan inte ha samma kläder och att gå BH-lös går inte. Men min kropp har ändå fixat ett helt nytt liv vilket jag berömmer den för, även om jag måste ha en stabilare sport-BH i framtiden.
  • Anonym (inte vad du vill höra)
    Wed 25 May 2022 10:44
    #9
    +2
    Anonym (Amningsnapp) skrev 2022-05-25 10:16:45 följande:

    Skrämmande hur många som skriver att "det ska vara så". Känns som att många hetsar mammor till att amma när vissa uppenbarligen inte mår bra av det.
    Nej, det ska inte vara så. Man ska må bra också, man ska få röra på sig om det får en att må bra. En glad mamma ger också en glad bebis i slutändan.

    Har du frågat om tips på bvc? Ett tips är att gå med i Facebookgruppen "till dig som flaskmatar ditt barn". Där ger folk tips och råd, många som delammar eller har gått från helamning till enbart flaskmatning och har mycket egna erfarenheter om vad som har fungerat för dem. Dessutom har alla en vänlig inställning oavsett om du ammar eller ger flaska! 


    Frågan är väl hur man tolkar att inte må bra. Att man inte är 100% bekväm med sin kropp eller att man känner sig låst när man har en nyfödd baby är i mångas ögon helt normalt. 

    Sedan om man är "trasig" som beskrivs i inlägget ovanför detta så är det på en annan nivå tycker jag. Om man gråter eller har ont eller har mer allvarliga problem så är det självklart att man söker hjälp oavsett om man är mamma eller inte. 
  • Anonym (Morsa­n)
    Wed 25 May 2022 10:49
    #10
    Anonym (inte vad du vill höra) skrev 2022-05-25 10:44:16 följande:
    Frågan är väl hur man tolkar att inte må bra. Att man inte är 100% bekväm med sin kropp eller att man känner sig låst när man har en nyfödd baby är i mångas ögon helt normalt. 

    Sedan om man är "trasig" som beskrivs i inlägget ovanför detta så är det på en annan nivå tycker jag. Om man gråter eller har ont eller har mer allvarliga problem så är det självklart att man söker hjälp oavsett om man är mamma eller inte. 
    Det är ju dock vanligt att bli skammad om man inte orkar/kan amma. Hade själv problem med det rent fysiskt och från BVC fick jag stöd men huj vad vissa mammor försökte få mig att känna mig kass som inte kunde helamma. Välmenande råd som verkligen inte var välmenande utan med undertonen att ?jag kunde och kan du inte är du en sämre mamma?. Pumpade och delammade i 7,5-8 mån tills maten blev mer intressant men mitt psyke och kropp tog en del stryk av det då kan jag säga. Nu gjorde jag det för att jag verkligen ville ge mitt barn så mkt bröstmjölk jag bara kunde producera, men den mentala biten hur snett folk såg på mig när jag gav barnet en ersättningsflaska ibland var inte kul.
Svar på tråden Hjälp, vill inte amma mer…