Inlägg från: Orkidé8181 |Visa alla inlägg
  • Orkidé8181

    Fler 40+ som ska starta IVF?!

    Vi började vårat andra försök idag ????
    gjorde första i april, så testar en gång till nu innan sommaren.

    Jag är 41 och har 2 barn sedan tidigare ( inte IVF ).

  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-11 12:27:44 följande:
    Hur går det för dig ? Är du klar med sprutorna än? Hoppas du slapp biverkningarna!  // Solig

    Nu är vi på dag 12 med menopur och Gonal f ( hade endast Gonal f förra ggn och fick endast ut 3 ägg å fick inte tillbaka ngt ).
    Var på kontroll i fredags då hade jag 11 äggblåsor som såg bra ut! 
    så definitivt bättre gensvar med kombon menopur och Gonal f, ska tillbaka imorgon bitti för en kontroll till och det blir troligtvis äggplock på onsdag eller torsdag Glad

    Känner definititt av denna behandling mer både vad gäller hormonerna ( illamående till och från ) men börjar även bli öm, har ju tagit 2 sprutor/ dag i 4 dgr å senaste dagarna 3 sprutor/ dag så det har varit lite påfrestande nu senaste dagarna?
    men förhoppningsvis sista 3 nu ikväll ?

    Hur går det för er?Glad

  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-13 18:02:12 följande:
    Vilken skillnad  så kul!! Hoppas det såg bra ut på ul idag också. Lycka till med äggplocket  hoppas de kan få ut så många ägg som möjligt! Uppdatera gärna Solig

    Själv har jag en välbehövlig paus till augusti. Märker verkligen att kroppen behöver vara utan hormonerna. Istället proppar jag och sambon i oss en hel del tillskott så vi hoppas nu att vi kommer se skillnad både på antalet befruktade ägg och antal som överlever till dag 5 när vi kör igång med nästa äggplock.
    Tack Glad

    Ja jag känner att efter detta ( om det inte blir något ) ska det faktiskt bli skönt med en sommarpaus.

    Läkaren sa att allt såg jätte bra ut och ett bra gensvar på sprutorna, vi kommer att få tillbaka 2 embryon om det är så att det blir något/ några Glad

    Äggplock på onsdag, lite skräckblandad förtjusning, gick jätte bra sist, men då hade jag ju ? bara ? 3, men hoppas verkligen att det går lika bra denna gång.
  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-13 22:05:28 följande:
    Supert! Kommer säkert gå hur bra som helt för dig! Och spännande med 2 embryo, fick också satt i 2 i dec men som tyvärr inte tog sig. Den hormonbehandlingen jag har gjort där jag fick bäst utdelning var just när jag tog kombinationen gonal-f och menopur. Håller tummarna nu att det blir detsamma för dig! Solig
    Ja jag/ vi hoppas verkligen att det går vägen nu, även om det ? bara ? är andra försöket? men det är en aningen påfrestande emellanåt? 

    Det ? enda ? vi har emot oss är tiden sa läkaren? jag är 41.
    De säger att jag har bra äggreserv och har barn sedan tidigare så vi hoppas verkligen nu Glad

    Har ni barn sedan tidigare? Kanske du redan skrivit? 
  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-14 22:30:06 följande:
    Ja förstår helt och hållet vad du menar, hela denna process kan vara oerhört påfrestande. Tack och lov har detta för mig och min sambo mycket närmare. Vi kom på sent att vi vill ha barn, startade när jag hade fyllt 40. Vet att vi var allt för sena men saker hände innan dess som gjorde att tiden drog iväg. Sen kom pandemin och jag ville inte sätta igång med ivf mitt i det Skrikandes Vi har inga barn sen tidigare så vi hoppas kunna få ett barn innan det är försent Hjärta
    Vi får fortsätta ivf i höst endast pga att jag har bra värden, 3.1 i amh och 32 i afc, vilket jag har hört är väldigt bra för någon som är +40 så är  är det inte kört Glad Samt då de lyckas få ut runt 20 ägg vid varje äggplock men tyvärr är inte äggen av så bra kvalitet , endast  ett fåtal som klarat sig till dag5. Men det hoppas jag vi ska kunna ändra på till nästa hormonbehandling med de tillskott jag och min sambo tar under sommaren Skrattande
    Vi har samma, kom annat emellan?
    jag har 2 barn sedan tidigare, vi hoppas så att det ska ta sig denna gång.

    4 ägg fick de ut idag, ska tillbaka på fredag, förhoppningsvis får vi tillbaka något tillbaka denna gång Glad

    Jag har ett AMH på 2,6 och ett TSH på 0,52.
    vet inte om det är bra, men de har sagt att jag har en bra äggreserv och bra provsvar
  • Orkidé8181
    Rynkar på näsan
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-15 11:29:00 följande:
    Nu håller jag tummarna och tår att alla ägg överlever och delar sig som de ska!! 
    Ja hade verkligen inte trott att det skulle vara så här svårt eller ta så lång tid för oss men nu är man här så får man försöka göra det bästa av allt. 
    Hoppas du får glädjande besked på fredag! Hjärta
    TackHjärta
     Vi är försiktigt hoppfulla eftersom de ringde på fm förra ggn å sa att det inte fanns ngt att sätta tillbaka Rynkar på näsan

    Håller med dig, trodde liksom att gör man en ivf så blir man typ med barn så länge det inte finns några hinder de hittar? men men, nu vet man ?????
  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-16 11:24:30 följande:
    Usch ja det där samtalet har vi också fått. Skulle få ett fryst embryo insatt i mars men 2 timmar innan vi skulle till kliniken så ringde de och sa att ägget inte hade överlevt. Det var också det enda ägget vi hade I frysen så man blev rätt knäckt då. Därför är det rätt skönt med en paus nu över sommaren, vi har haft totalt 6 ägg insatta utan lyckat resultat.

    Tycker det är så få jag ser som är 40+ som lyckas med ivf I trådarna så nu håller jag alla tummar för att du lyckas så jag också kan få förnyat hopp att det faktiskt kan gå!!Skrattande
    Ja nej vill verkligen inte ha det där samtalet imorgon? 

    jasså? Jag är inte i så många trådar, inte inne så mycket heller, men vad man än googlar på i denna ivf resa så hamnar man ju här? hahaha

    jag försöker tänka positivt även om det tar emot ibland? men det finns inga uppenbara fel på någon av oss så jag hoppas verkligen att det ska funka?

    Har ni någon plan B om det inte skulle fungera med ivf?
    vi är väl nästintill på gränsen här i Sverige att få hjälp?
  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-16 17:04:54 följande:
    Ja det är inte helt lätt att tänka positivt, har verkligen gått in för att bara tänka positivt några gånger och tänka "Nu ska vi lyckas!"men jösses så ledsen man blir när det sen är minus på stickan. Samtidigt tänker jag  "stackars dem som får plus och missfall  måste ju vara ännu värre?!"

    Ja det var på gränsen att vi fick fortsätta till hösten då jag tyvärr fyllde 43 i januari (nu hade man ju önskat att man fyller i dec! Tungan ute) Men läkaren tyckte vi kunde testa en gång till eftersom de inte kan hitta något fel på oss och vid varje äggplock får de ut ca 20 ägg så omöjligt är det inte att få ut bra ägg. Problemet är ju bara att det blir så dyrt i slutänden,  vi har ju lagt ner mer än 160 000 redan och min sambo tycker snart inte det är värt det längre.

    Nu har jag istället läst It starts with the egg, där går de igenom allt möjligt som kan påverka fertiliteten och beräyyar exakt vilka tillskott och bitaminer en man och kvinna ska ta för att förbättra fertiliteten. Så får vi se om det hjälper min äggkvalitet till nästa hornombehandling. Funkar inte det får jag och sambon ta ett snack om äggdonation. Det sjuka är att jag känner mig som +30 så jag känner mig inte för gammal för att skaffa barn. Kanske också för att jag bodde utomlands i 8 år och kom in väldigt sent i tankarna på att skaffa hus och familj Tungan ute
    Jag fyller också tidigt på året, blir 42 i början av nästa år?

    Ja det är galet dyrt, men när det väl blir ett plus antar jag att man tycker att det varit värt varenda öre.
    man kan ju tyvärr inte köpa sig tid :/

    Håller med dig, känner mig också som 30 å ingen skillnad alls i kroppen jämfört med för 10 år sedan?

    nu håller vi tummarna för imorgon :D
  • Orkidé8181
    Isabellisen skrev 2022-06-16 23:24:07 följande:

    Jag vågar mig på ett inlägg här efter att ha läst ett bra tag. 

    Vi befinner oss också i ivf-svängen och jag fyller 43 i år och gått på CvL.

    Vi lyckades för ca 2 år sedan på ca 8:e gången med IVF. Då kom vi billigt undan med 3 landstingsfinansierade försök och sedan ett paketpris privat.

    Nu har vi gjort två ytterligare IVF-försök efter det för att försöka få syskon men inte lyckats. Vi funderar också på att ev. övergå till äggdonation. 

    Det blir väldigt dyrt så frågan är hela tiden hur långt man kan gå ekonomiskt eftersom vi inte har det så gott ställt under föräldraledighet bland annat.


    Välkommen Glad

    Oj, 8 försök! Vilken styrka!!

    Vi är endast inne på andra och jag känner mig redan less och sliten? ska förhoppningsvis få tillbaka 2 embryon idag efter äggplocket i onsdags, men sist fick vi inte tillbaka något så är lite nervös över att de ska ringa nu på fm och säga att det inte blir något :/ 

    Håller med dig ang kostnad, man försöker tänka bort den och att det är värt varenda krona, men det är ju oundvikligt i slutänden :/ 
  • Orkidé8181

    Nu har jag fått tillbaka 2 toppembryon Skrattande
    3 av 4 Ägg befruktade, så förhoppningsvis ett till frys Glad

    Just nu känns det som att tiden står still? hahaha

  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-18 18:53:32 följande:
    Suveränt!! Heja dig och håller tummarna för att det även går bra ägget så ni får ett extra till frysen ! Skrattande
    Tack Hjärta

    Försöker tänka på annat, men är ju helt omöjligt? världens längsta dag ? hahaha

    Hoppas tankarna lägger sig lite när jag landat i det hela, min sambo verkar lite lugnare i sinnet ?
  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-18 19:08:37 följande:
    Ja fy, värsta är verkligen ruvningen. Jag har så svårt att släppa loss och inte tänka på varenda symtom man känner i kroppen. Första ruvningen gick jag även förbi min beräknade mens med 1 vecka och trodde då att jag faktiskt kunde vara gravid. Tyvärr visst jag ju inte att det var vaginaltabletterna som sköt upp mensen och blev så ledsen när vi fick negativt. 
    Hoppas innerligt tiden går fort för dig och du kan slappna av och tänka på annat. När fick ni testdag? 
    Första ggn jag ruvar så vet inte riktigt hur jag ska hantera det, eller tiden?

    Vi har testdag den 1: a juli, känn ju som en evighet? tänkte först att jag INTE skulle tjuvtesta? men är redan inne på å göra det? frågan är hur tidigt?
  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-20 17:10:05 följande:
    Ja det är tufft, och ännu svårare att hålla sig borta från att testa sig. Tack och lov har jag lin sambo som stoppar mig numera från att testa tidigt. 
    Tid du ovitrelle sprutan? Den kan nämligen ge ett positivt resultat 10 dagar efter att man tog sprutan så innan  dess bör du inte testa dig. Om du kan hålla dig till testdagen så är det det bästa (vet lättare sagt än gjort Glad) men det kan bli negativt resultat pga lågt hcg värde om du testar för tidigt. Hjärta
    Ja jag tänkte väl iaf hålla mig till efter midsommar Skrattande
    Men vad räknas som ruvardag 1?
    Den dagen de satte in embryona? Eller dagen efter?
  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-20 21:06:11 följande:
    Håller tummarna!! Hjärta
    Som jag förstod det som så är det dagen efter insättning men jag kan ha fel Skrattande
    TackHjärta

    ja det visar sig, förr eller senare är jag på TD ?hahaha
  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-21 12:25:05 följande:
    Ja så är det ju Skrattande
    Min plan är att jag nu har börjat tempa och kommer göra det vid nästa ivf cykel bara för att ha mer underlag och se om det blir någon skillnad i temp mellan ivf och normal cykel. Samtidigt kommer det hålla mig lite sysselsatt. Om jag sen ser att tempen börjar gå ner när det närmar sig testdag så vet jag att det inte har tagit sig, känns på något sätt lättare att få besked via tempen än själva graviditetstestet. 
    Aha, smart!
    jagchar aldrig tempat? hade nog inte tänkt göra det heller.
    Även om vi väldigt gärna vill att det ska bli något så känner jag att desto fler saker, koll desto mer stressad blir jag.
    Vi testade ägglossningstest och det blev ju glad gubbe osv, men inte så jag kände att det var ngt vi ville/ orkade hålla på med?

    gud jag är så sjukt hungrig hela tiden!
    eller typ sugen på saker?
    Men det som är mest utmärkande är att jag är hungrig när jag vaknar!
    äter en brakfrukost kl 7! Hahaha

    Så svårt att veta om det har med hormonerna eller något annat att göra?

    har aldrig kunnat äta frukost innan typ 9-10?
  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-22 17:00:48 följande:
    Ja progesteronet kan ge samma symtom som graviditet så det är omöjligt att säga vilket det rä som orsakar symtomen.  Jag hade tyvärr mycket gravsymtom men negativt på sticka.
    Håller tummarna att dina symtom beror på graviditet! Skrattande
    Tack, ja jag har ju varit gravid 2 ggr men det är väldigt längesedan och inte IVF.
    Är på dag 5 nu å i en ? vanlig ? graviditet vet man väl knappast om att man är gravid då Glad
  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-07-03 09:02:47 följande:

    Hur har det gått orkide8181? 


    Tack som frågar, nej det blev inget av något :/
    ska ha ett uppföljningssamtal nästa vecka, men det blir en paus över sommaren nu? 

    Får ta nya tag till hösten?

    visst skulle ni också pausa lite?
    Har säkert frågat, men är så tankspridd emellanåt känner jag? men nu börjar jag komma tillbaka till verkligheten ? hahaha
  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-07-03 22:02:36 följande:
    Nej vad trist! Men visst var det första fösöket, så kliniken har nu något att gå efter? Och vem vet, kan ju ske att ni blir gravida naturligt?!Solig
    Bra att ni har ett uppföljningsamtal också. Jag trodde inte det var så viktigt efter första och andra gången men har ju insett att det faktiskt är det. Till hösten har min läkare och jag redan kommit överens om vilka mediciner jag ska ta som gav både bra resultat (antal ägg och befruktning) jämfört hur jag mådde av medicinerna. 
    Det stämmer att vi har en paus nu. Planen var att starta i aug men har beräknad mens när kliniken fortsatt har ssemesterstängt så risken är att vi får vänta till september.
    Önskar dig en fin sommar och hoppas att vi lyckas Plus naturligt!Hjärta
    Tack för duna varma ord Hjärta

    Nej detta var andra försöket, var mer vi som undrade vad de har för teorier om varför det inte gick denna gång heller, så vi får ett uppföljningssamtal så får se vad de säger?

    säger som du? vi får hoppas på plus under sommaren ?

    Hoppas ni också får en skön sommar, och stort lycka till till er också Hjärta{#emotions_dlg.flower}
  • Orkidé8181
    Lilleplutt2022 skrev 2022-08-28 09:17:49 följande:
    Hur gick det med uppföljningsamtalet? Har ni planer på att sätta igång igen i höst? Hjärta
    Hej, oj längesedan jag var inne?

    va go du är som frågar GladHjärta
    vi har pausat lite, uppföljningssamtal var mer att det fortfarande finns goda möjligheter, de räknade inte första försöker som ett försök, utan mer test?
    andra vändan fick jag ju max av allt och det blev betydligt bättre resultat, men också att vi framöver ska köra icsi?

    hur har det gått för er? Hjärta
  • Orkidé8181

    Hittade den här gamla tråden 😃

    hur har det gått? 


    jag hår in i v 30 nästa vecka och väntar en liten kille 😍

Svar på tråden Fler 40+ som ska starta IVF?!