• Anonym (Blivande exfru)

Planera skilsmässa långt innan?

Finns der någon här som gjort det? Vad var anledningen och hur gick det?

• Svar på tråden Planera skilsmässa långt innan?
  • Anonym (Jolo)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-11 20:29:50 följande:
    Det är väl tveksamt 
    Inte det minsta. 
  • PH76
    Anonym (Jolo) skrev 2022-06-11 13:10:44 följande:

Nu hoppas jag inte att vi skiljer oss någonsin, men jag är heller inte så naiv att jag tror att det aldrig nånsin skulle kunna hända. 

Jag avsätter varje månad pengar som enbart är ett fuck-off-kapital, som jag kan använda om en separation blir aktuell, till flytthjälp, nya husgeråd, möbler osv. Vi har inte gemensam ekonomi, men tjänar ungefär lika mycket, delar på alla gemensamma kostnader, så detta är mina egna pengar, sparar dem på ett sätt som inte skulle kunna komma att ingå i en bodelning. 

Men va fan, är du 17 år eller? Det är väl inget bra koncept att bygga en lång relation på? Jag kan lova dig att det inte hjälper er relation i det långa loppet.
  • Anonym (Jolo)
    PH76 skrev 2022-06-11 22:23:26 följande:
    Men va fan, är du 17 år eller? Det är väl inget bra koncept att bygga en lång relation på? Jag kan lova dig att det inte hjälper er relation i det långa loppet.
    Äh, det är inget jag bygger någon relation på. Det är sparpengar. Precis som jag har en buffert för om bilen, huset eller tänderna går sönder. Ekonomisk frihet är den viktigaste friheten. 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Jolo) skrev 2022-06-12 07:45:06 följande:
    Äh, det är inget jag bygger någon relation på. Det är sparpengar. Precis som jag har en buffert för om bilen, huset eller tänderna går sönder. Ekonomisk frihet är den viktigaste friheten. 
    Skulle det komma fram tror jag du ändå blir tvungen att dela de pengarna för jag tror inte man får syssla med sådant i smyg. Riktigt fult också. Varför är du ens med din man då?
  • Anonym (Jolo)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 09:13:23 följande:
    Skulle det komma fram tror jag du ändå blir tvungen att dela de pengarna för jag tror inte man får syssla med sådant i smyg. Riktigt fult också. Varför är du ens med din man då?

Nej, det behöver jag inte eftersom det är pengar jag gett bort. På vilket sätt är det fult menar du? Vi delar på alla gemensamma utgifter, allt från amortering till glödlampor. Resten är våra egna pengar. Om jag vill spara eller slösa bort dem så är det ju min del. För honom likadant, vill han spara eller slösa är det ju hans pengar. Det han vinner med sin pappa har de i en pott som hans pappa har hand om, och där de använder pengarna fritt som de vill, där är jag inte involverad. 

Återigen, jag planerar inte för någon skilsmässa, men jag vill ha ekonomisk trygghet. Med jämna mellanrum tar jag en del av dessa pengar för en extraamortering, så jag bygger inga enorma pengaberg, men jag vill ha lite extra att förlita mig på om jag nån gång behöver. 

• Miramara
    Anonym (Jolo) skrev 2022-06-12 09:58:43 följande:

Nej, det behöver jag inte eftersom det är pengar jag gett bort. På vilket sätt är det fult menar du? Vi delar på alla gemensamma utgifter, allt från amortering till glödlampor. Resten är våra egna pengar. Om jag vill spara eller slösa bort dem så är det ju min del. För honom likadant, vill han spara eller slösa är det ju hans pengar. Det han vinner med sin pappa har de i en pott som hans pappa har hand om, och där de använder pengarna fritt som de vill, där är jag inte involverad. 

Återigen, jag planerar inte för någon skilsmässa, men jag vill ha ekonomisk trygghet. Med jämna mellanrum tar jag en del av dessa pengar för en extraamortering, så jag bygger inga enorma pengaberg, men jag vill ha lite extra att förlita mig på om jag nån gång behöver. 

Tycker det bara är väldigt klokt, hur många trådar ser man inte på FL om kvinnor som inte har råd att separera. Ni delar ju lika på allt annat, så om du vill spara eller spendera din del, det är ju upp till dig, varför skulle han få sin del plus din?
  • Anonym (m,b -jbäjlb äu)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 09:13:23 följande:

Varför fult? Det är ju HENNES pengar, de har inte delad ekonomi. Hon väljer att swisha sin mamma en gång i ånaden, han väljer att swisha sin pappa en gång i v. Att hans pappa spelar för pengarna, med mannens tillåtelse medan Jolos mamma lägger pengarna på hög har ju ingen med att göra. 

Dock finns ju risk om mamman avlider, om det finns flera syskon eller en pappa med i bilden som då får förfogande/del av pengarna. 

• Anonym (Jolo)
    Anonym (m,b -jbäjlb äu) skrev 2022-06-12 10:13:08 följande:

Varför fult? Det är ju HENNES pengar, de har inte delad ekonomi. Hon väljer att swisha sin mamma en gång i ånaden, han väljer att swisha sin pappa en gång i v. Att hans pappa spelar för pengarna, med mannens tillåtelse medan Jolos mamma lägger pengarna på hög har ju ingen med att göra. 

Dock finns ju risk om mamman avlider, om det finns flera syskon eller en pappa med i bilden som då får förfogande/del av pengarna. 

Tack! 

• Anonym (....)

Jolo- jag tycker det är fantastiskt bra! Alla borde ha egna sparpengar för att kunna leva på egen hand om något så tråkigt som en separation sker. Det här ska jag tipsa mina barn om den dagen det blir dags. Att swisha är ju lätt och smidigt...

• Anonym (m,b -jbäjlb äu)
    Anonym (Blivande exfru) skrev 2022-06-08 18:09:10 följande:
    Planera skilsmässa långt innan?

Finns der någon här som gjort det? Vad var anledningen och hur gick det?

Jag gjorde inte det i mitt första äktenskap vilket ledde till stora skulder för min del. Jag hade säkert kunnat polisanmäla barnens pappa, men då hade jag alldeles för dålig koll på saker och ting och för mig fanns det inte på kartan att man kunde bli satt på bar backe i princip. 

Nu är jag lyckligt gift sedan 10 år tillbaka, men jag står ändå i alla möjliga bostadsköer och jag planerar att försöka spara undan pengar som inte min man kommer åt vid ev skilsmässa. Inte för att jag tror att vi ska skilja oss, utan för att OM det sker, eller att han avlider, då vill jag inte bli satt på bar backe igen. Han har barn som måste få ut sitt arv och det vill jag kunna ge dem utan att behöva sälja ev gemensamma tillgångar. 

I dagsläget är vi särbos och han har mycket mer pengar sparade än vad jag har. Så rent krasst är han förloraren om vi skiljer oss nu eftersom vi inte har något äktenskapsförord. 

Svar på tråden Planera skilsmässa långt innan?