Planera skilsmässa långt innan?
Finns der någon här som gjort det? Vad var anledningen och hur gick det?
Min man gjorde det med sin exfru då jag och han träffades några år innan de separerade. Skilsmässan kom som en chock för henne, trots ett kasst äktenskap, men han hade nästan bearbetat färdigt när orden väl sas.
Min man gjorde det med sin exfru då jag och han träffades några år innan de separerade. Skilsmässan kom som en chock för henne, trots ett kasst äktenskap, men han hade nästan bearbetat färdigt när orden väl sas.
Det kan vara en bra idé om man har en partner som skulle ta till våld eller psykoterror under tiden som man fortfarande måste bo ihop. Generellt är det dock oschysst. Jag skulle inte dra ut på det mer än några veckor. Jag väntade t.ex. tills julen var över innan jag talade om. Och jag tog reda på om jag kunde behålla huset - alltså med banken. Men sedan måste man ju ändå komma överens om det ekonomiska och det praktiska, så i de flesta fallen kan man ju inte bestämma allt själv.
Det är ju också ganska svårt att låtsas ha en fungerande relation när man redan har bestämt sig att man kommer att lämna. Ska du då ha sex med partnern fortfarande, eller hur tänker du?
Var ganska många år innan som jag faktiskt visste att det inte skulle hålla resten av livet och jag hade koll på bostadsmarknaden i många år. Jag gav honom chans på chans att prioritera barnen, mig och oss, men han valde att jobba.
Jag bytte till slut jobb för att ha en säkrare grund att stå på och när han sedan sket rejält i det blå skåpet så var det tack och adjö.
Han blev kränkt och är fortfarande kränkt efter 3 år trots att han har ny sambo sedan snart 2,5 år. Vare sig han eller hans bror såg det komma, men alla andra har sagt att de inte blev förvånade.
Förstår inte hur man kan bli förvånad över att någon som påtalat sitt missnöje i flera år väljer att gå. Eller hur man kan tro att någon ska vilja stanna och ställa upp på all markservice och sex medans man själv kommer och går som man vill.
Trots 25 år tillsammans och 2 barn ihop så behandlar han mig som luft/en total främling och undviker mig helt och hållet. Moget...
Men som min kloke chef sa (man):
Hade du varit otrogen hade du valt någon annan över honom och troligen varit lättare för honom att acceptera, men nu valde du hellre ensamheten än att leva ditt liv med honom och det kan han inte konkurrera med.