Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

    4 åring rymde från dagis- har hittats i pool

    Spucks skrev 2022-06-14 22:20:54 följande:

    Absolut tragisk händelse.
    Men jag är väldig förundrat över några kommentarer här: är det verkligen så vanlig att barn rymmer från förskolan? Det var ju flera här som skriver att deras barn rymde eller att de vet om barn som rymde.


    Tror inte det är jättevanligt, men det sker nog oftare än man tror. Vår son rymde också med en kompis. Efter det släppte de inte ut de äldre barnen på gården förrän alla var färdiga för att gå ut.
  • Anonym (Anna)
    Spucks skrev 2022-06-14 22:36:52 följande:
    Jag är inte förundrad över att så många barn KAN rymma (det kan mitt barn också - i mitt barns förskola är nog alla barn från ungefär 4 år kapabla att rymma från gården, för de kan öppna grinden), utan att så många verkar GÖRA det.
    Barn är nyfikna och impulsstyrda, så inte så konstigt att en del gör det. Ännu fler försöker men stoppas ju av personalen. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Våranka) skrev 2022-06-15 00:16:59 följande:

    Det måste de oavsett. De är ansvariga för säkerheten. Grindlåset kan även ha öppnats av leverantörer, syskon, andra barn utifrån, vanligt att förskolegårdar används till lek när verksamheten är stängd på kvällar och helger. 


    Att kolla att grinden är stängd innan man släpper ut 20 ungar är ingen svår uppgift.


    Du menar att när en förälder kommer in till dagis för att hämta sitt barn, så ska genast en i personalen springa ut och kolla att grinden är stängd? Och sedan ska en i personalen följa dom ut och se till att grinden är stängd efter dom? Samma sak varje gång någon passerar genom grinden?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (mamma) skrev 2022-06-15 08:49:06 följande:
    sillson skrev 2022-06-14 17:26:27 följande:

    Det händer ibland att små barn rymmer från sina hem eller sin förskola. Det är sällsynt men oundvikligt. Förskolor är inte byggda som anstalter. Hur orolig du behöver vara bestämmer du själv. Jag tror dock att förskolor överlag är en mycket säker miljö.

    Hoppas det går bra för pojken! 


    Anonym (Pedagog 2) skrev 2022-06-15 08:18:15 följande:

    Men tragedier inträffar.. barn rymmer ibland även från föräldrar som bara har 1 barn att hålla koll på? tänker på det andra lilla barn som smet hemifrån härom veckan o drunknade ,eller på det barn som för något år sedan cyklade med sin förälder till förskola / skola och cyklade rätt ut från en cykelbana rätt ut på en parkering där en lastbil precis backade o barnet hamnade i den sk döda vinkeln och blev påkörd och dog  
    ska vi lyncha dessa föräldrar också..? För att de inte gjorde sitt jobb o höll koll på sina barn? De hade ansvar att hålla koll på 1-2 barn i en miljö som inte skulle vara stängd med barnsäkra grindar.. inte ansvar för 15-20 barn som skulle vara i ett inneslutet område .. 



    Det här får mig att inte vilja skicka in förskoleansökan som jag sitter och fyller i just nu. Hemskt, och sjukt,  att det liksom är normalt att barn rymmer. Ett barn har dött och det känns som att folk tycker att "Tragiskt men det är sånt som händer". Förstå ångesten hos föräldrarna som inte kunde göra något alls. 


    Ja, olyckor händer. Det kan man aldrig komma ifrån. Nu händer sådant här väldigt sällan, i Sverige i alla fall. Men att tro att man själv eller ens barn aldrig ska råka ut för något är naivt. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hu) skrev 2022-06-15 09:09:02 följande:
    Fast det är ju en skillnad på att man är naiv om man tror att man aldrig kommer råka ut för saker som att barnet ramlar och slår sig, och på att barnet kommer dö på förskolan.

    Jag skulle inte kalla någon naiv som inte tänker att det är en reell risk att ens barn i Sverige dör när man lämnar det på förskolan på morgonen. 
    Självklart är man inte naiv om man tar för givet att ens barn ska vara i livet när man hämtar på dagis. Det var inte så jag menade. Jag tycker man är naiv om man inte inser att olyckor händer, som denna och andra. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hu) skrev 2022-06-15 10:32:16 följande:
    Fast det är ju samma sak litegrann. Annars är jag ju naiv om jag tar för givet att mitt barn är i livet när jag hämtar på dagis för att olyckor händer.
    Väljer du att missförstå? Det är naivt att tro att det aldrig händer olyckor, vissa med dödlig utgång. Det är inte samma sak som att man är naiv om man tar för givet att barnet lever vid hämtning. 

    Om du tror att inget barn i framtiden kommer att dö i en olycka, så är du naiv. Det är inte samma sak som att du tror att ditt barn kommer att dö i en olycka. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-06-15 11:51:23 följande:
    Samtidigt är det dumt för våra barns skull att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att allt är bra i förskolans värld. Det finns idag MÅNGA brister inom förskolan, vilket då leder till att just sånt här händer. Att säga att det är naivt att tänka att det INTE händer och att ens barn är 110 % trygga på förskolan är helt enkelt en realitet. Det gör man inte för att normalisera - det gör man för att det kommer inte bli förändring om inte folk (föräldrar) börjar reagera! Det hjälper inte att pedagogerna klagar, demonstrerar, vägrar skippa raster o.s.v. - för inte ett smack förändras. Det kan tiotusentals pedagoger och andra intressenter inom bl.a. förskoleupproret vittna om. Så jo, det är naivt att tro att barnet är helt trygg i dagens förskola, och inte förrän alla föräldrar börjar inse det kommer det bli förändring!
    Bra skrivet!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Våranka) skrev 2022-06-15 22:12:41 följande:

    Är de ute med barnen på gården och nån kommer/går så måste man naturligtvis kolla att den låste grinden. Kan inte se problemet när det rimligtvis måste vara nån som har uppsikt över hela ytan där barn är iaf. kl.14 är ingen rusning så att folk skulle ha löpt i sådan skytteltrafik in och ut att det var omöjligt är osannolikt. 


    För övrigt en klassiker att dagispersonal släpper ut ungarna på fri lek (som verkar vara en religion), sen inte kan ha koll, erkänner det men istället skyller på politiker, stora barngrupper, besparingar etc. Istället för att göra det självklara och organisera som en professionell yrkesgrupp borde. Kan man inte ha koll på fri lek över hela gården så kan man inte organisera så. Då får man ha fri lek på en del av gården där man klarar uppsikten. Eller ha fri lek på de tider där minst antal barn är på plats. Eller planera uteaktiviteter med gruppindelning och tydlig ansvarsfördelning. Är uteaktiviteten att plantera en rabatt eller samla färggranna höstlöv till ett konstverk så är det det ungarna får göra. Och det går utmärkt att ha uppsikt över en grupp barn om man vågar vara kapten på sin båt sas. Ungarna behöver inte få rusa runt som de vill och vara högt och lågt för kallas det förskola så ska det inte vara barnpassning. 


    OK, så man är ute hela tiden på dagis? Vem ska ha uppsikt över grinden när man är inomhus? Någon personal måste alltså följa med föräldern ut och kolla att grinden är låst/stängd. Samma sak när det kommer leveranser eller hantverkare. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Våranka) skrev 2022-06-16 09:48:03 följande:

    Är man inomhus finns ju inga barn på gården. Då kollar man innan man släpper ut barn till utevistelse och därefter uppsikt enl utarbetad rutin och fastställd ansvarsfördelning medan man är ute. När man går in igen behövs ingen fortsatt uppsikt över en tom yta. 

    Obegripligt vad lite vuxna människor begriper nuförtiden 


    Nej, det är obegripligt att folk inte förstår hur det går till på en förskola. Men lev du i din fantasivärld. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (mamma) skrev 2022-06-26 08:53:00 följande:
    Ja, alla som har eller arbetar med barn vet ju hur förbannat snabba dom kan vara. Här hade ni ju verkligen inte kunnat göra något annorlunda eftersom ni såg det hända och agerade direkt. I det fallet skulle jag absolut inte kalla er nonchalanta eller slappa. Det gör jag iofs inte i fallet md 4-åringen heller eftersom jag inte vet exakt vad som faktiskt hände, men jag tycker förskolan ska ha resurser så att sådant inte ska kunna hända, oavsett om det är mer personal, andra rutiner, stängsel som inte går att klättra över (bör ju vara samma regler som tex i trappor, altanräcken, pool mm) eller vad det nu kan vara.. Det är ju dock något som ligger högre upp och som inte enskild personal riktigt kan påverka. Jag vill inte vara konspiratorisk men hade det varit en mansdominerad bransch så känns det om att det funnits mer resurser.. 

    För det första, man kan inte bygga bort alla faror, ingen är beredd att betala det priset. 


    För det andra, män toppar statistiken över arbetsplatsolyckor. Så att manliga arbetsplatser skulle vara säkrare eller att män är mer måna om säkerhet stämmer inte. Som grupp. 

Svar på tråden 4 åring rymde från dagis- har hittats i pool