• Anonym (Jenna)

    4 åring rymde från dagis- har hittats i pool

    Alltså hur fan kan det hända, att så småbarn kan smita från förskolan? Är det inte det ena med sexuella övergrepp så är det dessa rubriker, att personalen inte ens kan ha förskolebarnen under uppsikt så de rymmer från stället. Detta är min absolut största mardröm!


    ber nu att barnet klarar sig igenom det här. 


    Helt  befängt att man som förälder ska behöva vara orolig för en sak som den här OCKSÅ, att pedagogerna inte ens kan veta var barnet ÄR

  • Svar på tråden 4 åring rymde från dagis- har hittats i pool
  • Anonym (Hu)
    Lönnsirap skrev 2022-06-15 10:41:27 följande:
    Det är fullständigt naturligt att man oroar sig för olika faror när barnen är små, och det är fullständigt naturligt att man försöker förtränga samma faror.

    Jag skulle inte kalla det naivt att tro att ens barn överlever dagen, däremot är det naivt att tro att det aldrig någonsin kommer hända dödsolyckor där barn avlider. 

    Har man läst tidningar någorlunda regelbundet så inser man att det tyvärr inträffar så mycket olika saker som man hoppas aldrig händer en själv. Eller ens barn. Som förälder behöver man ha viss tilltro till att det värsta troligen inte händer. Så fortsätt lita på att barnet ju troligtvis överlever.
    Absolut. Sen ska man ju dock hålla i huvudet att det trots allt är få olyckor med dödlig utgång varje år. Läser man (för) mycket i tidningar eller på forum eller FB-grupper är ju också allt jättefarligt jämt och händer alla. 

    Jag vänder mig väl mest bara emot standardsvaret att man är naiv om man tror att inget kan hända för att man förfasas över när det händer. Jag kan ju vara väl medveten om att olyckor händer och ändå bli upprörd m när de gör det.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Hu) skrev 2022-06-15 11:28:58 följande:

    Nej jag väljer inte att missförstå. Jag är bara trött på svaret att ?men det är naivt att tro att olyckor inte sker? som svar i såna här trådar om barn som omkommer. 


    Detta eftersom jag tycker det blir att förminska problemet.


    Samtidigt är det dumt för våra barns skull att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att allt är bra i förskolans värld. Det finns idag MÅNGA brister inom förskolan, vilket då leder till att just sånt här händer. Att säga att det är naivt att tänka att det INTE händer och att ens barn är 110 % trygga på förskolan är helt enkelt en realitet. Det gör man inte för att normalisera - det gör man för att det kommer inte bli förändring om inte folk (föräldrar) börjar reagera! Det hjälper inte att pedagogerna klagar, demonstrerar, vägrar skippa raster o.s.v. - för inte ett smack förändras. Det kan tiotusentals pedagoger och andra intressenter inom bl.a. förskoleupproret vittna om. Så jo, det är naivt att tro att barnet är helt trygg i dagens förskola, och inte förrän alla föräldrar börjar inse det kommer det bli förändring!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-06-15 11:51:23 följande:
    Samtidigt är det dumt för våra barns skull att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att allt är bra i förskolans värld. Det finns idag MÅNGA brister inom förskolan, vilket då leder till att just sånt här händer. Att säga att det är naivt att tänka att det INTE händer och att ens barn är 110 % trygga på förskolan är helt enkelt en realitet. Det gör man inte för att normalisera - det gör man för att det kommer inte bli förändring om inte folk (föräldrar) börjar reagera! Det hjälper inte att pedagogerna klagar, demonstrerar, vägrar skippa raster o.s.v. - för inte ett smack förändras. Det kan tiotusentals pedagoger och andra intressenter inom bl.a. förskoleupproret vittna om. Så jo, det är naivt att tro att barnet är helt trygg i dagens förskola, och inte förrän alla föräldrar börjar inse det kommer det bli förändring!
    Bra skrivet!
  • Jemp
    Anonym (Jenna) skrev 2022-06-14 23:51:58 följande:

    På flashback skrivs det om föräldrar som inte stänger grindarna och tar på låset efteråt, är det vanligt?? 


    alltså då måste ju pedagogerna ha råkoll på grindarna innan barnen släpps ut på gården i såfall 


    Att personalen kollar grindarna innan man släpper ut barn bör vara en absolut självklarhet, ja. 

    Tyvärr relativt vanligt att det slarvas med grindarna när ingen är ute.
  • Anonym (Förskolepersonalens fel)

    Om förskolepersonalen hade haft uppsyn hade detta inte skett, så naturligtvis är detta förskolepersonalens fel. De har betalt för att se till barnen och det är deras enda arbetsuppgift, men tydligen klarar de inte av det.
    Enligt Boverket måste man ha poolskydd om man inte vistas vid poolen alternativt ett pooltak, men det hade ju lika gärna kunnat vara en bil som körde på barnet och oavsett så skedde detta på grund av att förskolepersonalen inte hade tillräcklig uppsyn. 

  • Anonym (Förskolepersonalens fel)
    Anonym (Förskolepersonalens fel) skrev 2022-06-15 14:39:05 följande:

    Om förskolepersonalen hade haft uppsyn hade detta inte skett, så naturligtvis är detta förskolepersonalens fel. De har betalt för att se till barnen och det är deras enda arbetsuppgift, men tydligen klarar de inte av det.
    Enligt Boverket måste man ha poolskydd om man inte vistas vid poolen alternativt ett pooltak, men det hade ju lika gärna kunnat vara en bil som körde på barnet och oavsett så skedde detta på grund av att förskolepersonalen inte hade tillräcklig uppsyn. 


    Eller om det hade funnits en sjö i närheten hade barnet lika gärna kunnat gå dit. 

    Några skriver här om föräldrar som glömmer/inte bryr sig om att stänga grindar på fsk men då borde ju förskolepersonalen ha EXTRA mycket koll eftersom de borde vara medvetna om det.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Förskolepersonalens fel) skrev 2022-06-15 15:17:53 följande:
    Eller om det hade funnits en sjö i närheten hade barnet lika gärna kunnat gå dit. 

    Några skriver här om föräldrar som glömmer/inte bryr sig om att stänga grindar på fsk men då borde ju förskolepersonalen ha EXTRA mycket koll eftersom de borde vara medvetna om det.
    En sjö är ju lite svårare att stängsla in iofs. Hoppas man inte bygger förskolor för nära sjöar. Även vissa föräldrar borde ta sitt ansvar och lära sig hur viktigt det är att stänga. Brukar ofta sitta skyltar vid fsk grindar som påminner. 
    Så enkelt att bara skylla allt på Fsk personalen. Vi vet väl inte förloppet bakom än? 
    Klart borde det inte hända, men ibland händer det ändå. Det händer ju även hemska olyckor ibland även fast föräldern är nära. 
    Tycker fsk personal ofta verkar ha nästan omöjligt uppdrag men löser det mesta ändå. Lite som vårdpersonal. Man är förbluffad att det faktiskt inte blir tillbud oftare liksom. 
  • Anonym (anmäl)
    Anonym (Pedagog) skrev 2022-06-14 17:36:01 följande:

    Det ÄR åt helvete, men tyvärr så är också detta resultatet när man skär ner på personalstyrkan.

    jag vägrade tex att ta med två avdelningar med småbarn till sjön där vi skulle vara två i personalen. Men rektorn blev vansinnig och menade att föräldrar kräver att deras barn kommer ut på aktiviteter Och utflykter. Jag höll på att börja gråta.

    jag kallsvettades igenom två timmar med många icke simkunniga småbarn vid en stor sjö, vi räknade barnen frenetiskt. Det var vidrigt. 


    När jag kom hem slocknade jag i soffan, helt slut. 


    Likadant när vissa barn tenderar att hitta vassa föremål som barnet vill stoppa i munnen. En pedagog fick punktmarkera det barnet en hel dag vilket gjorde att jag fick ansvara för dubbelt antalet barn. Hade något barn lyckat klättra över staketet och försvunnit hade jag inte haft möjlighet att upptäcka det,.

    inte konstigt att så många lämnar det här yrket. Den ständiga oron att ett barn ska råka illa ut för att vi är underbemannade gör många av oss sömnlösa av oro. Och nästa vecka får vi ett barn med diabetes 1.. men ingen personalförstärkning.

    så föräldrar, ställ krav på rektorn och kommunen!! För detta är ohållbart. Eller be en bön att allt kommer gå väl.


    Detta med sjön hade jag gjort en anmälan på faktiskt. Det är inte okej och chefen är dum i huvudet. 
  • Fliselisan
    Anonym (Jenna) skrev 2022-06-14 17:19:49 följande:
    4 åring rymde från dagis- har hittats i pool

    Alltså hur fan kan det hända, att så småbarn kan smita från förskolan? Är det inte det ena med sexuella övergrepp så är det dessa rubriker, att personalen inte ens kan ha förskolebarnen under uppsikt så de rymmer från stället. Detta är min absolut största mardröm!


    ber nu att barnet klarar sig igenom det här. 


    Helt  befängt att man som förälder ska behöva vara orolig för en sak som den här OCKSÅ, att pedagogerna inte ens kan veta var barnet ÄR



    Så oerhört beklagligt. Antagligen finns det omständigheter som förklarar att det kunnat hända,  men ja, min åsikt är också att personalen brustit i tillsynen. Personalen bär ställas till svars, på samma sätt som vårdpersonal ställs till svars när det brister i vården och människor dör. En ordentlig utredning ska visa vem som ytterst var ansvarig, om de var underbemannade, prioriterade fel, om de inte kontrollerat grindarna innan de släppte ut barnen, eller om barnet kanske försvann då de var i en park och lekte.

    Människan vars pool barnet drunknade i bör anmälas och ställas som delaktig i vållande till barnets död, om de haft en bristande skyddsanordning runt poolen.
  • Tow2Mater

    Hur många olyckor ska måsta hända innan det införs t ex självstängade grindar (grind som stänger sig själv om den råkas lämnas öppen) med elektroniskt kortlås och kort endast till behöriga. Det verkar ju dessutom som vem som helst kan valsa in på en fsk, det kan ju inte vara optimalt heller.

Svar på tråden 4 åring rymde från dagis- har hittats i pool