Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

    Optimala åldersskillnad mellan syskon, finns den?

    I utvecklingspsykologin finns det säkert bättre och sämre perioder. 
    För egen del hade det optimala varit 6 år. Jag känner mig själv så pass bra att jag inte hade velat ha barn tätt, och stressen av att inte hinna med en ny bebis med en något äldre som klättrade runt hade haft kål på mig. Har många vänner som fått stressa mellan hemmet och förskolan, inte kunna följa lilla barnets rutiner mm för att hämta och lämna.
    Jag förstår verkligen att man kör på när man ändå har ett litet barn men för oss var det inte ett alternativ.

    Utan vi tänkte att runt 6-7år när den stora börjat förskoleklass så blir det lugnare hemmavid och man kan få tid och ro med ett nytt barn. Nu dröjde det ännu några år så vi har drygt 11 år mellan dem (samma pappa). Det är också en utmaning, man ska räcka till för en bebis och man ska hantera sin blivande tonåring. Räcka till i båda ändar. Ha ett förskolebarn med blöjor som sover dåligt samtidigt som man är uppe rätt sent på helgen när tonåringen varit hos en kompis till 22... och sen vaknar den lille klockan fem

    Men det 100% självvalt och vi var beredda så det har gått bra. Jag hade gärna sett att den lille kommit ett par år tidigare men nu blev det som det blev.
    Fördelen är att vi i princip kan göra "samma resa" som vi gjorde med vår äldsta son. Han hade oss båda för sig själv under många år, vi hade fullt fokus på honom. Nu är han 16 och vår yngsta 5 och eftersom den äldre i mångt och mycket sköter sig själv, har träningar på kvällstid och umgås med flickvän + kompisar så kan vi fokusera på den lille igen. Och hela familjen gagnas av att vi har rätt att jobba deltid i många år till. 

Svar på tråden Optimala åldersskillnad mellan syskon, finns den?