Namnet Odin?
hört att många har blandade åsikter om namnet då de låter lite fornnordiskt , är nyfiken, va tycker ni om de? :D
hört att många har blandade åsikter om namnet då de låter lite fornnordiskt , är nyfiken, va tycker ni om de? :D
Jag och min man som har studerat fornnordisk mytologi och dessutom är mycket fornnordiskt intresserade, har en fråga här: Varför namnet Odin istället för Oden?
I och E i gamla futharken är förstås samma bokstav, men varför skriva om det till Odin? Det känns märkligt och konstigt?
Det inte bara låter fornnordiskt, det är fornnordiskt.
Fint namn dock. Stava hur du vill tycker jag, Oden eller Odin. Vi har ju trots allt både i och e i dagens alfabet
För vi helt enkelt tycker de är finare med i haha
Ja alltså, det kan ju inte bli mer fornnordiskt... Men läs på om namnet, om Oden, innan ni bestämmer er. Kan ju vara bra ändå. Lite som när folk döper sina barn till Loke och inte har koll på vem Loke var i mytologin.
Mina barn har fornnordiska namn. Ingen som har sagt ngt och skulle inte lägga ner energi vad folk tycker. Det är bara onödigt.
Jag trodde inte att jag skulle få igenom namnen till Skatteverket. Men det fick vi.
Namnet är wt. Som att döpa ungen till Kevin eller Liam. Ett namn som svagbegåvade unga föräldrar ger sina barn. Att du inte vet att namnet ÄR fornnordiskt och vill stava det med i istället för e säger mig att du tillhör denna grupp.