• Nelsipelsi

Namnet Odin?

hört att många har blandade åsikter om namnet då de låter lite fornnordiskt , är nyfiken, va tycker ni om de? :D

• Svar på tråden Namnet Odin?
  • Anonym (Toto)

Förutom en amerikansk version av asen Oden tänker jag direkt bara på Moe Ofin, den norska kallblodstravhästen...

• Anonym (Toto)
    Anonym (Toto) skrev 2022-07-03 22:49:57 följande:

Förutom en amerikansk version av asen Oden tänker jag direkt bara på Moe Ofin, den norska kallblodstravhästen...

Moe Odin*
  • Anonym (Nä!!)

Fullkomligt gräsligt namn! Och en stämpel direkt på barnet. Asatroende, nazister, "vi vill vara unika genom vårt namn-val". Ja, nåt av det kommer folk tro om er. Man kan välja gamla namn och de behöver absolut inte ligga på topp 100-listan, men gränsen går långt före Odin.

• Nelsipelsi

Haha nej de är inte samma sak som Göran o jöran o Eric o Erik för de uttalas samma :) Odin och Oden uttalas inte samma så de är inte samma även om de kommer från samma o har samma betydelse. Samma namn är Namn som låter samma 

• Glinda från Oz
    Nelsipelsi skrev 2022-07-03 23:38:14 följande:

Haha nej de är inte samma sak som Göran o jöran o Eric o Erik för de uttalas samma :) Odin och Oden uttalas inte samma så de är inte samma även om de kommer från samma o har samma betydelse. Samma namn är Namn som låter samma 

Du kan inget annat språk än svenska va? Det märks. Samma namn uttalas lite olika på olika språk och stavningen varierar mellan länder på grund av det, titta på namnet Filip/Philip/Philippe t.ex Vi påverkas av vår omvärld och tar hit utländska stavningar som vi uttalar exakt som den svenska motsvarigheten på namnet (för det var det namnet vi ville ha från början bara med en annan stavning) Eric ska egentligen uttalas på engelska men alla fattar vilket namn det rör sig om och att vi är i Sverige därför uttalas det som Erik. 
  • Embla twopointoh
    Nelsipelsi skrev 2022-07-03 23:38:14 följande:

Oden och Odin är samma namn oavsett vad du personligen tycker. Oden säger man i Sverige, Odin i Norge, men det är samma namn på precis samma asagud. Annars vore ju Martin uttalat på skånska med skorrande R inte är samma namn som Martin som det uttalas i Stockholm. Dumheter, minst sagt.

Att inte ens veta att Odin och Oden är samma gud är inte direkt smickrande för den svenska skolan, direkt, om inte människor som vuxit upp i Sverige och gått i svensk skola känner till ens en sådan sak.
  • Anonym (Fisk)

Tycker det är så tråkigt att våra historia, speciellt innan kristendomen kom ska direkt kopplas till nazister. De har inget med varandra att göra. Det är inget fel att bära Tors hammare. Jag gör de för jag är asatroende, inte rasist. 

Sluta smutsa ner vår fornordiska historia!

• Embla twopointoh
    Anonym (Fisk) skrev 2022-07-04 00:16:34 följande:

Tycker det är så tråkigt att våra historia, speciellt innan kristendomen kom ska direkt kopplas till nazister. De har inget med varandra att göra. Det är inget fel att bära Tors hammare. Jag gör de för jag är asatroende, inte rasist. 

Ja, det är tråkigt, men likväl blir det så att den typen av namn får en nationalistisk/nazistisk konnotation eftersom de är vanliga bland föräldrar med den ideologin.

Man skulle kunna argumentera för att det är bra att namnen används även bland föräldrar som inte har den ideologin, eftersom det kommer att göra att konnotationen blir svagare. Men fram tills dess får man leva med att den konnotationen existerar.
  • pyssel
    Anonym (Fisk) skrev 2022-07-04 00:16:34 följande:

Det får du beskylla nazisterna för.

Fantastiskt dock att det undgått dig att jorden är rund och vad åska är.
    Tänk inte som Håkan
Svar på tråden Namnet Odin?