• Nelsipelsi

Namnet Odin?

hört att många har blandade åsikter om namnet då de låter lite fornnordiskt , är nyfiken, va tycker ni om de? :D

• Svar på tråden Namnet Odin?
  • Anonym (S)
    Nelsipelsi skrev 2022-07-03 20:46:49 följande:

min åsikt är att om en person antar att vi är nazizter för att vi valt ett namn vi tycker låter fint så är det dem personerna problemet ligger hos som dömmer människor dem inte ens känner , säger mer om dem än oss, vi tycker att det är ett fint namn och vi bryr oss inte ifall de finns organisationer som använder de , de förändrar inte namnet i sig , inte där ifrån namnet kommer ifrån :)

Varför frågar du om folks åsikter om de inte betyder något? Hade ni varit trygga i ert val av namn så hade du inte starta din tråd. 

För min del så är det kombinationen av namnet samt din bristande stavning/grammatik som gör att jag tvivlar på att ni väljer namnet enbart för att ni gillar det. Men som du säger, det kan du ju skita i. 

• Nelsipelsi
    Anonym (S) skrev 2022-07-03 20:55:44 följande:

Varför frågar du om folks åsikter om de inte betyder något? Hade ni varit trygga i ert val av namn så hade du inte starta din tråd. 

För min del så är det kombinationen av namnet samt din bristande stavning/grammatik som gör att jag tvivlar på att ni väljer namnet enbart för att ni gillar det. Men som du säger, det kan du ju skita i. 

Okej vad har min stavning med nazizm o göra
  • Nelsipelsi

namnet kommer inte ens från organisationen så va gör de att dem heter de undrar ju jag då

• Anonym (X)
    Nelsipelsi skrev 2022-07-03 21:00:41 följande:

namnet kommer inte ens från organisationen så va gör de att dem heter de undrar ju jag då

Nej, och Adolf är bara ett namn som vilket som helst.
    Namn har konnotationer, vare sig vi vill det eller ej. 
  • Anonym (Nej tack)

Jag tycker fornnordiska namn är fina men tycker att namn som Odin/Oden, Loke, Ymer, Heimdal osv. skriker att man vill ha ett så unikt namn som möjligt och vill vara så himla speciella och det är väl inte direkt min kopp av te så att säga. 

Men det är som sagt min egna personliga preferens. Jag vet att jag har namn på min namnlista över barn som många skulle finna gräsliga/fula/WT eller liknande och det är just det med namn; alla tycker olika. 

Det viktigaste är ju vad DU och DIN partner tycker. 

• Nelsipelsi

Sa aldrig att personers åsikt ej betyder någon anonym S.
    Jag vill självklart höra folks åsikter eftersom jag frågar, det är en diskussionstråd Dock ifall du missat det , av den anledningen svarar Jag :)

• Xenia
    Nelsipelsi skrev 2022-07-03 20:31:25 följande:

Kan ni utveckla VARFÖR ni tycker att det låter exempelvis nazistiskt ???? 

Googla på Soldiers of Odin
  • Anonym (Svensk stavning)

Om ni är svenskar tycker jag att det är konstigt att stava med i- som att välja Thor isf Tor, Stephen isf Stefan osv. Namnet i sig är en favorit hos mig, min vuxna son heter det. När han föddes fanns det endast 8st i Sverige med det namnet, nu har det blivit vanligare.

• Xenia
    Nelsipelsi skrev 2022-07-03 19:24:10 följande:
    Vad har jag som förälder till mitt barn med min smak på namn o göra? Anonyma jävel :p
    om de hade varit samma namn hade de låtit samma men de gör de inte . Och åter igen vi tycker de är FINARE MED I och de är enda anledningen Tack 
    Det är klart det är samma namn! Både Oden och Odin syftar på den högste asagden.

Tycker du att Erik och Eric och Göran och Jöran är olika nam också? Det är samma namn med olika stavningar.
  • pyssel
    Nelsipelsi skrev 2022-07-03 20:46:49 följande:

min åsikt är att om en person antar att vi är nazizter för att vi valt ett namn vi tycker låter fint så är det dem personerna problemet ligger hos som dömmer människor dem inte ens känner , säger mer om dem än oss, vi tycker att det är ett fint namn och vi bryr oss inte ifall de finns organisationer som använder de , de förändrar inte namnet i sig , inte där ifrån namnet kommer ifrån :)

Du borde förstå skillnaden på om folk tror man är nazist eller bara är obildad, ung och tror man hittat på ett unikt namn.Problemet blir ju att du stämplar barnet, även er själva som föräldrar, med de associationer namnet för med sig. Dålig stavning och grammatik hos föräldern, fornnordiskt namn av den mindre positiva sorten, ja det för oundvikligen fördomar med sig. Om lille Odin dessutom blir "jobbig" i skolan, då går skitsnacket dubbelt upp bland de andra vårdnadshavarna och tyvärr en del av lärarna. Så blir det med de små Loke, Odin, Dalton, Texas, Minha, Eliné eller valfritt namn med felaktiga accenter eller h. 
    Tänk inte som Håkan
Svar på tråden Namnet Odin?