• Nelsipelsi

Namnet Odin?

hört att många har blandade åsikter om namnet då de låter lite fornnordiskt , är nyfiken, va tycker ni om de? :D

• Svar på tråden Namnet Odin?
  • Xenia

Jag skulle aldrig välja det namnet. Jag förknippar det med högerextremism, typ "Odens soldater". Om jag hade en pitbull kunde den få heta Oden för att skrämma folk, Cool

Annars gillar jag fornnordiska namn men det finns ju så många andra fina.

• Embla twopointoh

Jag gillar fornnordiska namn, men ska man vara petig så är Oden/Odin ett fornnordiskt gudanamn och inte ett personnamn. Men, det spelar egentligen ingen roll, under nationalromantiken på 1800-talet började man använda även gudanamnen som personnamn.

Just Oden/Odin tycker jag dock ger lite väl mycket nationalistiska eller till och med nazistiska vibbar. Och jag skulle starkt råda er att faktiskt läsa de gamla gudasagorna för att få ett hum om vem ni egentligen uppkallar er son efter.

Oden och Odin är samma namn, det är bara två olika sätt att stava namnet på med våra latinska bokstäver. Odin tycker jag känns mer som om föräldrarna fått namnet från amerikanskt håll snarare än svenskt (om nu inte föräldrarna råkar vara norska ...).

• pyssel
    Nelsipelsi skrev 2022-07-02 23:48:37 följande:
    Namnet Odin?

hört att många har blandade åsikter om namnet då de låter lite fornnordiskt , är nyfiken, va tycker ni om de? :D

Du tänkte att det var ett hittepå? Det är Oden på norska. Alldeles för mkt nazism och finska Soldiers of Odin över det namnet.
    Tänk inte som Håkan
  • Glinda från Oz

Odin känns som att du tagit direkt från Marvel på svenska heter guden Oden med E.

• pyssel
    Nelsipelsi skrev 2022-07-03 20:31:25 följande:

Kan ni utveckla VARFÖR ni tycker att det låter exempelvis nazistiskt ???? 

Bl a för att det används av existerande nazistiska organisationer. 
    Tänk inte som Håkan
  • Fiona M
    pyssel skrev 2022-07-03 20:40:48 följande:
    Bl a för att det används av existerande nazistiska organisationer. 
    Precis.
    Behövs väl inte fler argument än så.
  • Nelsipelsi

min åsikt är att om en person antar att vi är nazizter för att vi valt ett namn vi tycker låter fint så är det dem personerna problemet ligger hos som dömmer människor dem inte ens känner , säger mer om dem än oss, vi tycker att det är ett fint namn och vi bryr oss inte ifall de finns organisationer som använder de , de förändrar inte namnet i sig , inte där ifrån namnet kommer ifrån :)

• Anonym (XXX)

Det är ett dumt namn, p.g.a. att dom som tar det tror att det är ett gammalt vikinganamn. Det är inte det, för Oden var överguden - ingen på vikingatiden skulle ha varit så förmäten, att han tagit namnet Oden till sin son. Det var verkligen helt otänkbart. Så det namnet signalerar bara att föräldrarna är obildade. 

Däremot vill jag gärna slå ett slag för riktiga fornnordiska förnamn. Det är ju jätteviktigt, att de lever kvar. T.ex..

Sigurd
    Sigmund
    Torbjörn
    Torulf
    Ulf
    Björn
    Arn
    Harald 
    Helge
    Gunnar
    Ragnar
    Ingemar