• Anonym (Missfallnr2)

    Min partner åkte på semester 1 dag efter att vi fått veta att fostret var dött...

    Hej. Jag skulle behöva höra hur några andra tänker kring saken... för jag är nästan känslomässigt bedövad av situationen samt ganska van vid sedan tidigare att lägga mina egna behov åt sidan i relationer. 

    Igår fick vi iaf bekräftat att fostret är dött och att det nu är en svart hinnsäck i magen, trots att ett annat tidigare ultraljud visade hjärtslag förra veckan...

    Detta är det andra missfallet i rad och jag skulle enligt beräkningarna vara i v 9 nu. 

    Men... Min partner som sedan tidigare hade planerat att åka till annan ort för att hälsa på en vän, frågade inte ens mig om hur jag kände inför att han skulle åka. För mig fanns det inte att han skulle åka direkt efter ett sådant här besked  särskilt då jag är ensam hemma med två barn och hund. Missfallet kan sätta igång när som och jag vet inte hur det kommer att te sig...

    Är jag överkänslig som känner att han borde ha kollat med mig innan han åkte på semester?
    Han hade ju kunnat omboka tåget och skjutit på det en vecka då han har semester då med tänker jag... Min äldsta dotter som känner till graviditeten blev helt chockad när hon såg att han åkt på morgonen.

    Tacksam för lite reflektioner... 

  • Svar på tråden Min partner åkte på semester 1 dag efter att vi fått veta att fostret var dött...
  • Anonym (Män sucks ibland)
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-15 15:56:18 följande:
    Nä tydligen måste man förklara för män att man är ledsen när ens blivande bebis dött och man nu ska blöda ut det hela under några dagar. 

    Vad skönt att vara man och aldrig behöva tänka själv! Gud vad skönt att slippa, så mycket tid som frigörs.

    Jag har hört liknande många gånger här på FL:
    Du måste ju berätta tydligt för honom att du vill bli firad när du fyller jämnt. Inte förstår han det! Att du firat honom tidigare och att du nämnt några gånger att det skulle vara trevligt att ha fest/gå på restaurang/göra speciell mat hemma räcker inte. Han är ju inte tankeläsare! 

    Men sa du till honom att du var ledsen och behövde stöd för att din mamma ligger på sitt yttersta? Hur ska han annars någonsin kunna förstå det?

    Lyssnar han inte när du vill prata av dig om konflikten som uppstått på ditt jobb? Har du verkligen anpassat dig tillräckligt? Du måste ju prata med honom när han har tid och energi och lust att lyssna! Och du måste prata så att han vill lyssna på dig. Inte kan han fatta själv att du vill prata av dig! 

    Ja jag vill vara man! 
    Amen! Så himla bra skrivet!

    Hade nyss en hetsig diskussion med min man när jag skulle tvätta handdukarna i gästbadrummet som bara han använder. Jag har badhanddukar framme som dekoration men dom används aldrig förutom en hand-handduk som jag tvättar en gång i veckan.

    Tydligen hade jag glömt att lägga fram den nya förra veckan och istället för att fråga eller ta fram en själv så börjar han torka händerna på badhanddukarna så att jag nu måste tvätta dom också i min redan stora tvätthög. När jag konfronterar honom säger han att han hade undrat var den var under veckan. När jag då irriterat frågade om han inte kunde ha tagit fram en handduk själv ur linneskåpet i det badrummet säger han att han inte visste var handdukarna är och då frågade jag om han inte kunde ha frågat åtminstone om han nu inte har vett att öppna linneskåpet och titta efter själv. Då blev han förbannad på mig! Hur bra skulle det funka för kvinnor att bara svara: Jag visste inte var vi förvarar handdukarna och jag orkar inte titta i det stora skåpet i badrummet heller för att se om jag kanske, kanske, kanske kan lyckas hitta handduken jag använder varje dag. SUCK!

    Förlåt för ot men jag tyckte att det visar hur bedrövligt handfallna män kan vara ibland precis som ts man i det här fallet. Fan vad skönt det måste vara att vara man och inte behöva använda hjärnan nån annanstans än på jobbet. 

    Till TS; jag beklagar ditt missfall. Självklart borde din man ha stannat hemma och som allra minst frågat dig hur du vill att han ska göra. Jag misstänker att om du bara ens fått frågan så skulle du kanske tom ha sagt att han kan åka men då hade han ju visat att han bryr sig om någon annan än sig själv bara. Du har all rätt att känna dig åsidosatt. 
  • Anonym (Missfallnr2)

    Tack <3

    Till saken hör också att han visste sedan i torsdags att jag skulle få en akuttid för medicinsk abort i början av kommande veckan, trots detta åkte han till sin vän. 
    Jag behöver ha en vuxen med mig vid aborten vilket jag nu inte har,  detta då jag fick en akuttid då han inte kommit hem från semestern.
    Han bad mig nyss att "Boka om akuttiden" tills då han kommit tillbaka senare under veckan. 

    Detta hellre än att tänka sig att han själv kunde boka om sin tågbiljett hem. 

    Han förstår nog inte alls hur ont detta känns i mig men jag tolkar det som att jag helt enkelt inte är så mycket värd i hans ögon så länge jag inte bär på hans levande barn, för då pratade han om att korta ner sin semester för att "inte lämna mig gravid". Men så fort fostret konstaterades dött så brydde han sig inte ens om att ställa mig frågan om jag behövde honom här hemma. Nu är dessutom ett av barnen magsjukt.

    Jag blöder och vågar knappt gå till affären och handla det som det magsjuka barnet behöver av rädsla för att börja störtblöda på vägen.

    Jag förklarade hur jag kände men han verkar fortfarande inte förstå. 

    Anledningen att jag skrivit här och undrat över hur normalt det är att bli lämnad för en semester i min situation är för att jag inte berättat om graviditeten för andra och därför behövde bolla lite.

    Men mycket pekar på att jag på detta sätt fått svar på hans verkliga engagemang och känslor vilket visar mig att det inte blir några fler försök till ett barn ihop med honom. 

    Gör bara så otroligt ont att inse genom en sådan här situation.

  • Anonym (aaa)
    Anonym (Män sucks ibland) skrev 2022-07-15 17:12:00 följande:
    Amen! Så himla bra skrivet!

    Hade nyss en hetsig diskussion med min man när jag skulle tvätta handdukarna i gästbadrummet som bara han använder. Jag har badhanddukar framme som dekoration men dom används aldrig förutom en hand-handduk som jag tvättar en gång i veckan.

    Tydligen hade jag glömt att lägga fram den nya förra veckan och istället för att fråga eller ta fram en själv så börjar han torka händerna på badhanddukarna så att jag nu måste tvätta dom också i min redan stora tvätthög. När jag konfronterar honom säger han att han hade undrat var den var under veckan. När jag då irriterat frågade om han inte kunde ha tagit fram en handduk själv ur linneskåpet i det badrummet säger han att han inte visste var handdukarna är och då frågade jag om han inte kunde ha frågat åtminstone om han nu inte har vett att öppna linneskåpet och titta efter själv. Då blev han förbannad på mig! Hur bra skulle det funka för kvinnor att bara svara: Jag visste inte var vi förvarar handdukarna och jag orkar inte titta i det stora skåpet i badrummet heller för att se om jag kanske, kanske, kanske kan lyckas hitta handduken jag använder varje dag. SUCK!

    Förlåt för ot men jag tyckte att det visar hur bedrövligt handfallna män kan vara ibland precis som ts man i det här fallet. Fan vad skönt det måste vara att vara man och inte behöva använda hjärnan nån annanstans än på jobbet. 

    Till TS; jag beklagar ditt missfall. Självklart borde din man ha stannat hemma och som allra minst frågat dig hur du vill att han ska göra. Jag misstänker att om du bara ens fått frågan så skulle du kanske tom ha sagt att han kan åka men då hade han ju visat att han bryr sig om någon annan än sig själv bara. Du har all rätt att känna dig åsidosatt. 
    Förlåt om detta blir OT men jag blir helt förbluffad. Varit i ett par längre relationer och ingen av dem har betett sig så där. Min nuvarande man har nog bättre ordning på var saker finns, än jag själv, och han skulle definitivt inte ge upp som din gjorde, utan söka upp en handduk. 
  • Anonym (aaa)
    Anonym (Missfallnr2) skrev 2022-07-17 11:39:31 följande:

    Men mycket pekar på att jag på detta sätt fått svar på hans verkliga engagemang och känslor vilket visar mig att det inte blir några fler försök till ett barn ihop med honom. 

    Gör bara så otroligt ont att inse genom en sådan här situation.


    Nä, så är det nog. Frågan är väl om men ens vill fortsätta ihop över huvud taget, med en person som visar hur lite man betyder? 
  • Anonym (ME)

    Vem är pappa till dina andra barn? Din partner eller någon/några andra. Eftersom du inte kommer att må bra så är det nog bra om någon finns där som också har ansvar för dina barn.

    Sen borde såklart din partner finnas där för dig moraliskt och självklart hade det varit önskvärt om han även var där för de andra barnen (i synnerhet om han nu är pappan till dem).

    Även om jag inte är kristen tänker jag ibland på begreppet "i Nöd och lust". Nöjer du dig med någon som finns där så länge det bara är lustfyllt men drar så fort det blir lite jobbigt och låter dig ta hand om all? Och det kan vara ok så länge man inte väljer att skaffa barn ihop. För ett barn är värt en förälder som finns där i nöd. Men du som vuxen kvinna gör ett aktivt val om det är värt det för dig att ha en sån i de roliga stunderna men sen sköter de tuffa själv.

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-15 15:56:18 följande:
    Nä tydligen måste man förklara för män att man är ledsen när ens blivande bebis dött och man nu ska blöda ut det hela under några dagar. 

    Vad skönt att vara man och aldrig behöva tänka själv! Gud vad skönt att slippa, så mycket tid som frigörs.

    Jag har hört liknande många gånger här på FL:
    Du måste ju berätta tydligt för honom att du vill bli firad när du fyller jämnt. Inte förstår han det! Att du firat honom tidigare och att du nämnt några gånger att det skulle vara trevligt att ha fest/gå på restaurang/göra speciell mat hemma räcker inte. Han är ju inte tankeläsare! 

    Men sa du till honom att du var ledsen och behövde stöd för att din mamma ligger på sitt yttersta? Hur ska han annars någonsin kunna förstå det?

    Lyssnar han inte när du vill prata av dig om konflikten som uppstått på ditt jobb? Har du verkligen anpassat dig tillräckligt? Du måste ju prata med honom när han har tid och energi och lust att lyssna! Och du måste prata så att han vill lyssna på dig. Inte kan han fatta själv att du vill prata av dig! 

    Ja jag vill vara man! 

    Vill man ha en förändring så får man antingen prata med sin partner eller göra slut. Att inte säga eller göra något och sedan grunt och må dåligt är inte ett alternativ enligg mig. Då får man liksom skylla sig själv.


    Grejen är att män kommer undan med detta eftersom kvinnor finner sig i det. Säg ifrån och ställ krav. Om man som du inte tycker att man ska behöva säga till, låt då bli men förvänta dig inte någon förändring. 

  • Anonym (Linn)
    Anonym (xxx) skrev 2022-07-17 13:18:30 följande:

    Vill man ha en förändring så får man antingen prata med sin partner eller göra slut. Att inte säga eller göra något och sedan grunt och må dåligt är inte ett alternativ enligg mig. Då får man liksom skylla sig själv.


    Grejen är att män kommer undan med detta eftersom kvinnor finner sig i det. Säg ifrån och ställ krav. Om man som du inte tycker att man ska behöva säga till, låt då bli men förvänta dig inte någon förändring. 


    Ja jag väljer bort såna män och jag hoppas innerligt att fler och fler kvinnor börjar att inse sitt värde och gör detsamma.

    De exempel jag gav är så basic att en normalt fungerande människa ska kunna förstå det. Det är inte något som jag eller någon annan bör lägga tid på att förklara. 

    Men tyvärr gör kvinnor det, för de får lära sig från barnsben att vara förstående, att inte begära för mycket. 
    "Pojkar är sådana, Boys will be boys ".
    Retar pojken dig och slår dig? Jamen han är säkert bara kär i dig. 
    Har pojkarna tafsat på dig? Ja se pojkar.. De har så mycket hormoner. 
    Lyssnar inte din kille på dig? Ger du mer än vad han ger? Killar är sådana förstår du, de fungerar inte som oss tjejer. De är inte lika bra på känslor och sånt. De förstår inte. Så du måste vara övertydlig och sen ändå inte bli besviken om han ändå inte gör som du önskar. 

    Detta har jag fått höra många gånger under min uppväxt och varenda tjej jag känner med. 
  • Anonym (Linn)

    Till TS:

    Jag tänker på talesättet: i nöden prövas vännen. Du ser nu hur han reagerar när du är i nöd. = han reagerar inte alls utan kör på med sitt.

    Jag förstår verkligen att det inte bara är att göra slut osv, men jag tycker att du ska ta detta på allvar och inse att det är såhär han är och detta är vad du kommer att få även i framtiden. 

    Jag hade haft ett samtal med honom i lugn och ro när han kommit hem. Sagt att för mig är det inte ok att bara dra iväg i en sådan situation utan att höra efter ordentligt att det verkligen är ok. 
    Det är inte heller ok för mig att lägga in en semesterresa under precis det datumet som jag ska genomföra en abort. Han får säga vad han vill om detta men det är inte ok för mig och det finns inga ursäkter. 
    Jag hade sagt att jag nu sett hur han beter sig när jag har det svårt och det var inte en rolig syn.

  • Anonym (Kluven)

    Ja ts, du är överkänslig. Du har en massa hormoner, du har sorg och besvikelse. Men han hade planerat den här resan sedan tidigare, då brukar man inte ställa in. Hoppas han visade omtanke annars.

  • Anonym (K)
    Anonym (Missfallnr2) skrev 2022-07-17 11:39:31 följande:

    Tack <3

    Till saken hör också att han visste sedan i torsdags att jag skulle få en akuttid för medicinsk abort i början av kommande veckan, trots detta åkte han till sin vän. 
    Jag behöver ha en vuxen med mig vid aborten vilket jag nu inte har,  detta då jag fick en akuttid då han inte kommit hem från semestern.
    Han bad mig nyss att "Boka om akuttiden" tills då han kommit tillbaka senare under veckan. 

    Detta hellre än att tänka sig att han själv kunde boka om sin tågbiljett hem. 

    Han förstår nog inte alls hur ont detta känns i mig men jag tolkar det som att jag helt enkelt inte är så mycket värd i hans ögon så länge jag inte bär på hans levande barn, för då pratade han om att korta ner sin semester för att "inte lämna mig gravid". Men så fort fostret konstaterades dött så brydde han sig inte ens om att ställa mig frågan om jag behövde honom här hemma. Nu är dessutom ett av barnen magsjukt.

    Jag blöder och vågar knappt gå till affären och handla det som det magsjuka barnet behöver av rädsla för att börja störtblöda på vägen.

    Jag förklarade hur jag kände men han verkar fortfarande inte förstå. 

    Anledningen att jag skrivit här och undrat över hur normalt det är att bli lämnad för en semester i min situation är för att jag inte berättat om graviditeten för andra och därför behövde bolla lite.

    Men mycket pekar på att jag på detta sätt fått svar på hans verkliga engagemang och känslor vilket visar mig att det inte blir några fler försök till ett barn ihop med honom. 

    Gör bara så otroligt ont att inse genom en sådan här situation.


    Men på riktigt, han är ju störd?! Helt sjukt att föreslå att du ska boka om en akuttid, och dessutom inte komma hem och ta hand om sitt magsjuka barn när mamman går igenom något sånt här. 
Svar på tråden Min partner åkte på semester 1 dag efter att vi fått veta att fostret var dött...