• Anonym (mamma)

säga upp barnförsäkring

Jag funderar på att säga upp barnförsäkring för mina 4 barn.

Varför?
    De flesta förlorar på att ha barnförsäkring i lång loppet.

Eftersom jag har 4 barn blir det en bra slant varje år. Jag kan i stället spara dessa pengar till barnen.

Jag har ganska ok lön och sparande, så jag är inte helt beroende av försäkringspengar om något allvarligt skulle inträffa. 

Barnen har via kommunen försäkring som gäller hela året hela dygnet. Så dom har nog ganska bra skydd ändå. Dock inte sjukförsäkring. 

2 av barnen har redan råkat ut för saker, men vaken jag eller pappan har orkat anmäla detta till försäkringsbolaget för att få ersättning. Tror vi hade kunnat få pengar men troligtvis handlar det om hundralappar, i bästa fall ett par tusen. 

Fler som valt att inte ha barnförsäkring? Hur har ni tänkt?
    Några speciella risker jag borde tänka på? 

• Svar på tråden säga upp barnförsäkring
  • Anonym (mamma)
    Anonym (?) skrev 2022-07-16 09:19:29 följande:
    Eftersom du inte orkar bry dig om att använda försäkringen så tänker du kanske att ditt barn aldrig skulle ha nytta av den, men om barnet mot förmodan råkar ut för något som ger permanent nedsatt arbetsförmåga kan en försäkring vara guld värd för barnet. Du kanske tycker att du kan bidra med någon tusenlapp extra i månaden resten av ditt liv till att barnet skall ha det bra, men det är ingen situation varken du eller barnet skulle må bra av.

Jag var försäkrad som barn, men mina föräldrar anmälde aldrig att jag råkade ut för en cykelolycka där jag fick stygn i ansiktet. Jag har varit väldigt arg på dem för att jag gått miste om tiotusentals kronor pga ett stort fult ärr i ansiktet. De pengarna hade kommit väl till pass när jag flyttade hemifrån. Lata föräldarna tyckte inte det spelade någon roll.
    Om dom instället satt undan motsvarande summa och get dig 50 000 i försäkringspengar på din 20 årsdag? Vad hade du helst velat ha?
    + utnyttja skolans olycksfallsförsäkring för ärret. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (-) skrev 2022-07-16 09:37:31 följande:
    Fördjupning - svagt skydd för barn utan försäkring - Länsförsäkringar (lansforsakringar.se)

J
    ag har en nära vän vars barn råkade ut för en bilolycka. Kommer aldrig kunna arbeta och behöver assistans. Barnförsäkringen har gjort stor skillnad ekonomiskt där. 
    Bilolycka borde väl räknas som olycksfall och täckas av skolans försäkring? sen är säkert  beloppet lägre än en privat men man är väl inte oförsäkrad?
  • Elin pelin

Nu kan jag inte citera... Men till anonym (?), Nu vet jag inte hur gammal du är, men fick du sy så finns journaler och då kan du få pengar i efterhand.

Till TS, om barnen får diabetes, vill du då ge dem 50 000 kr eller utnyttja försäkring som ger dem pengar, om flrsäkringsbeloopet är 1 200 000 får barnet 180 000 kr samt du kan få ersättning för akutsjukvård, kostnadsbidrag, sjukhusvistelse mm.
    Det känns som du bestämt dig, så varför argumentera med oss?

• Anonym (-)
    Anonym (mamma) skrev 2022-07-16 10:22:52 följande:
    Bilolycka borde väl räknas som olycksfall och täckas av skolans försäkring? sen är säkert  beloppet lägre än en privat men man är väl inte oförsäkrad?
    Här gäller den enbart under skoltid, så nej. Gäller den på fritiden så vet jag inte exakt vad som gäller. Är beloppen lika höga? Är det samma typ av utbetalning? (en summa kontra längre utbetalning?) Det handlar ju om en skada som påverkar resten av livet.. 
  • Anonym (mamma)
    Elin pelin skrev 2022-07-16 10:31:43 följande:

Nu kan jag inte citera... Men till anonym (?), Nu vet jag inte hur gammal du är, men fick du sy så finns journaler och då kan du få pengar i efterhand.

Till TS, om barnen får diabetes, vill du då ge dem 50 000 kr eller utnyttja försäkring som ger dem pengar, om flrsäkringsbeloopet är 1 200 000 får barnet 180 000 kr samt du kan få ersättning för akutsjukvård, kostnadsbidrag, sjukhusvistelse mm.
    Det känns som du bestämt dig, så varför argumentera med oss?

Tack för sakligt argument. Nej jag tänkte att om ett barn får allvarlig sjukdom som diabetes får det barnet alla pengarna. Alltså ca 200 000. Och de andra inget. 
  • Anonym (Malin)

Det är nog inte fel att tänka över ibland sina försäkringar. Så man inte betalar dubbelt  t ex.

Vi har försäkringar för barnen och visst det är mycket pengar ju. Samtidigt vid sjukdom tänker jag att det kan vara bra. Sedan täcker det ju inte vissa grejer. Neuropsykiatrisk problematik bl a. 

Tycker oftast det är väldigt komplicerat när man väl ska nyttja försäkringarna man faktiskt betalar för. När vår bil pajade i en mindre viltolycka var det ett himla krånglande, då skulle bilen till en specifik verkstad som Trygghansa hade avtal med och vi fick åka omkring tvärs över landet och fram o tbx. Dålig kundservice, de hade inte koll på något. Sedan hade vi rätt att få betalt en liten summa under tiden bilen var obrukbar. Men man orkade tyvärr inte krångla med dessa människor. Utan det fick vara. Smart strategi, de tröttar ut kunder så man orkar inte se till att man får det man har rätt till egentligen. 

Just att teckna försäkring senare som en nämner är också värt att tänka på. Man vet aldrig när någon sjukdom kan slå till. Bättre att vara försäkrad innan. Kanske kan ni sänka omfattning/beloppet litegrann?
    Försök ha kvar barnförsäkringarna tycker jag. 

• Anonym (-)
    Anonym (mamma) skrev 2022-07-16 10:22:52 följande:
    En sak till: Du bör ta reda på vad som faktiskt gäller innan du väljer att gå fullt på skolans försäkring. "sen är säkert beloppet lägre" tyder på att du faktiskt inte vet vad barnet har rätt till vid en olycka. Det känns inte helt klokt att lägga all tillförlit till den försäkringen då. 
  • Anonym (?)
    Anonym (mamma) skrev 2022-07-16 10:20:11 följande:
    Om dom instället satt undan motsvarande summa och get dig 50 000 i försäkringspengar på din 20 årsdag? Vad hade du helst velat ha?
    + utnyttja skolans olycksfallsförsäkring för ärret. 
    Man kan inte utnyttja någon försäkring alls om det inte anmäls till bolaget att en skada inträffat.

Jag hade hellre sökt från försäkringen än få 50000 när jag fyllde 20. Kanske skulle jag få 70000. Kanske 20000. Det är inte upp till mina föräldrar att ge mig som vuxen vad de tycker är lämpligt. Jag är hellre självständig. Jag skulle tex aldrig vilja ha "månadspeng" av dem när jag är 35 för en skada som gett nedsatt arbetsförmåga.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (-) skrev 2022-07-16 10:47:21 följande:
    En sak till: Du bör ta reda på vad som faktiskt gäller innan du väljer att gå fullt på skolans försäkring. "sen är säkert beloppet lägre" tyder på att du faktiskt inte vet vad barnet har rätt till vid en olycka. Det känns inte helt klokt att lägga all tillförlit till den försäkringen då. 
    Jag har inte stenkoll på vad barnen har rätt till med nuvarande försäkring heller. Hur många har det? Dom flesta bara betalar och sen kollar man detaljerna när det blir aktuellt. Men visst, jag skulle gärna vet mer vad som gäller med skolans försäkring. Jag försöker läsa på men en del information saknas. 
  • Anonym (-)
    Anonym (mamma) skrev 2022-07-16 11:01:30 följande:
    Jag har inte stenkoll på vad barnen har rätt till med nuvarande försäkring heller. Hur många har det? Dom flesta bara betalar och sen kollar man detaljerna när det blir aktuellt. Men visst, jag skulle gärna vet mer vad som gäller med skolans försäkring. Jag försöker läsa på men en del information saknas. 
    Skillnaden är att om man har både barnförsäkring och försäkring via skolan så har man gjort det man själv kan. När man väl valde barnförsäkring så kollade man antagligen upp och jämförde olika för att försöka få den med bäst villkor till ett passande pris, så gjorde i alla fall vi. Gör man ett aktivt val att välja bort något bör man då kolla upp vad det är man väljer bort och vad det är man lägger all sin trygghet i. 
Svar på tråden säga upp barnförsäkring