• Anonym (mamma)

säga upp barnförsäkring

Jag funderar på att säga upp barnförsäkring för mina 4 barn.

Varför?
    De flesta förlorar på att ha barnförsäkring i lång loppet.

Eftersom jag har 4 barn blir det en bra slant varje år. Jag kan i stället spara dessa pengar till barnen.

Jag har ganska ok lön och sparande, så jag är inte helt beroende av försäkringspengar om något allvarligt skulle inträffa. 

Barnen har via kommunen försäkring som gäller hela året hela dygnet. Så dom har nog ganska bra skydd ändå. Dock inte sjukförsäkring. 

2 av barnen har redan råkat ut för saker, men vaken jag eller pappan har orkat anmäla detta till försäkringsbolaget för att få ersättning. Tror vi hade kunnat få pengar men troligtvis handlar det om hundralappar, i bästa fall ett par tusen. 

Fler som valt att inte ha barnförsäkring? Hur har ni tänkt?
    Några speciella risker jag borde tänka på? 

• Svar på tråden säga upp barnförsäkring
  • Tow2Mater
    Anonym (Tilda) skrev 2022-07-16 11:57:17 följande:
    Jag sa just att man måste ha försäkring för vård i USA, där får nästan alla betala sin egen vård så ja det hade han troligtvis behövt.
    Nej, det sa du inte, du sa Det är inte som i USA där man måste betala vården ur egen ficka.

Man måste enligt lag ha sjukvårdsförsäkring i USA ja. Och sen finns olika alternativ i form av privata forsäkringar, via arbetsgivare, via Medicare, via Medicaid, etc etc. Akut vård får man även utan forsäkring dock.

• Anonym (....)
    Tow2Mater skrev 2022-07-16 13:03:34 följande:
    Nej, det sa du inte, du sa Det är inte som i USA där man måste betala vården ur egen ficka.

Man måste enligt lag ha sjukvårdsförsäkring i USA ja. Och sen finns olika alternativ i form av privata forsäkringar, via arbetsgivare, via Medicare, via Medicaid, etc etc. Akut vård får man även utan forsäkring dock.
    Och ändå så har inte alla sjukvårdsförsäkring i USA. 
  • Tow2Mater
    Anonym (....) skrev 2022-07-16 13:13:32 följande:
    Och ändå så har inte alla sjukvårdsförsäkring i USA. 
    Der finns lagbrytare overallt tyvärr.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (H) skrev 2022-07-16 11:16:33 följande:

Har inte sagt upp våra och har också ändrat till vuxen för den äldsta. Min ena son på 23 som studerar fick  bl a hjärntumör, han har fått/får ut en stor summa, även varje månad som han är sjukskriven. Inte värt att snåla in enligt mig, för oss har försäkringspremien varit en piss i missisippi. Visst, man kan ha tur att klara sig utan olyckor, sjukdomar och diagnoser - men det kan hända alla

Nu börjar jag få kalla fötter. Jag gissar att det kan handla om miljonbelopp (totalt med månadsutbetalningar) om man får hjärntumör. 
  • Anonym (?)
    Anonym (mamma) skrev 2022-07-16 13:31:55 följande:
    Nu börjar jag få kalla fötter. Jag gissar att det kan handla om miljonbelopp (totalt med månadsutbetalningar) om man får hjärntumör. 
    Ja, visst hoppas man att man inte skall drabbas. De flesta har försäkringar hela livet utan att använda dem, men man väljer att gardera sig ifall något skulle inträffa.

Jag tänker att man kan stå ut med premien de åren barnen växer upp, om inte annat för att de skall ha möjlighet att fortsätta vara försäkrade som vuxna ifall de skulle drabbas av sjukdom under uppväxten. Det kan vara väldigt svårt att lösa om man inte har kvar sin barnförsäkring. Det är så mycket med barn som kostar pengar, men just försäkringen tycker jag inte man bör spara in på.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (?) skrev 2022-07-16 13:51:41 följande:
    Ja, visst hoppas man att man inte skall drabbas. De flesta har försäkringar hela livet utan att använda dem, men man väljer att gardera sig ifall något skulle inträffa.

Jag tänker att man kan stå ut med premien de åren barnen växer upp, om inte annat för att de skall ha möjlighet att fortsätta vara försäkrade som vuxna ifall de skulle drabbas av sjukdom under uppväxten. Det kan vara väldigt svårt att lösa om man inte har kvar sin barnförsäkring. Det är så mycket med barn som kostar pengar, men just försäkringen tycker jag inte man bör spara in på.
    Jag tror aldrig att jag själv haft nån barnförsäkring som barn och jag har aldrig haft nån sjuk eller olycksfallsförsäkring som vuxen. Hur länge betalar ni försäkring till era barn och när får som välja själva om dom vill ha eller inte?

Min äldstas pappa vägrar betala och barnet säger att hen inte vill ha, så jag får betala den själv. Vet inte hur länge jag ska göra det. 
  • Anonym (....)
    Anonym (mamma) skrev 2022-07-16 14:10:16 följande:
    Jag tror aldrig att jag själv haft nån barnförsäkring som barn och jag har aldrig haft nån sjuk eller olycksfallsförsäkring som vuxen. Hur länge betalar ni försäkring till era barn och när får som välja själva om dom vill ha eller inte?

Min äldstas pappa vägrar betala och barnet säger att hen inte vill ha, så jag får betala den själv. Vet inte hur länge jag ska göra det. 
    Tills barnet är vuxet och har flyttat hemifrån. 
  • Anonym (Tilda)
    Tow2Mater skrev 2022-07-16 13:03:34 följande:

Det är inte lag på att man måste ha sjukvårdsförsäkring i USA. Att man måste betala själv och att man måste betala ur egen ficka är samma sak. Du säger självklarheter, det är klart det finns olika försäkringar det fattar alla. 

Akutvård betalar man tyvärr också för. Det rekommenderas att aldrig ringa ambulans åt någon om den personen inte bokstavligt talat ligger och dör, man kan skuldsätta personen för resten av livet. Taxi eller skjutsa själv är bättre. 

• Anonym (?)
    Anonym (mamma) skrev 2022-07-16 14:10:16 följande:

Jag tänker troligen betala tills barnen flyttar hemifrån eller får en inkomst som räcker till försäkringar. Antagligen blir det väl till ca 20-årsåldern.
  • Tow2Mater
    Anonym (Tilda) skrev 2022-07-16 15:54:46 följande:

Det är inte lag på att man måste ha sjukvårdsförsäkring i USA. Att man måste betala själv och att man måste betala ur egen ficka är samma sak. Du säger självklarheter, det är klart det finns olika försäkringar det fattar alla. 

Akutvård betalar man tyvärr också för. Det rekommenderas att aldrig ringa ambulans åt någon om den personen inte bokstavligt talat ligger och dör, man kan skuldsätta personen för resten av livet. Taxi eller skjutsa själv är bättre. 

Bra om det villkoret i Obamacare revs upp då, jag visste inte det. Lagkrav om sjukvårdsforsäkring gäller nu tydligen bara i en del stater, inte i alla.

Saken är ju att det inte är samma sak. Har man forsäkring betalar man inte allt själv, man betalar bara en liten del ur egen ficka (kallas typiskt co-pay).
  • Anonym (Astrid)

Ärlig talat känns det väldigt dumsnålt att inte ha barnförsäkring. Så mycket kan hända och då är det bra att ha tecknat en. Sen om du aldrig ens orkar anmäla när något väl hänt är ju inte försäkringens fel. 

• Anonym (Z)

Otroligt dumsnålt!! Om du släpper försäkringen så går det inte att ?försäkra om? ifall ungen blir sjuk i något.

• Anonym (Anonym just nu)

Jag hade aldrig några barnförsäkringar på mina. Tänkte faktiskt aldrig ens tanken. De är vuxna nu... Egentligen tycker jag inte att man i ett rikt land som Sverige, ska behöva ha sjuk- och olycksförsäkringar. Varken som barn eller vuxen. Samhället ska stå för allt som behövs. (Men jag förstår att det inte alltid är så.)

För övrigt är det inte så enkelt, att dom som har en massa försäkringar och sparanden till sina barn är bra föräldrar. Mina föräldrar skötte allt sådant prickfritt. Sparande, bosparande och massa försäkringar. Men de sket fullständigt i att jag var ensam, mobbad och utanför hela skoltiden. Det var bara sådant som såg bra ut på papper, som de brydde sig om. Inte hur olycklig jag var i stunden.

• Anonym (H)

Nu har vi i vår familj haft mkt otur. Men våra barnförsäkringar har gett utkast till  ärr efter svårt bruten fot med implantat, add- diagnos och hjärntumör + epelepsi. Finns ju såklart ingenting som kan kompensera svår sjukdom, men det underlättar om vederbörande behöver tex vara sjukskriven en mkt lång period + ett högt belopp för svår sjukdom som hindrar att kunna jobba 100% + lidande i största allmänhet. Självklart hade vi sluppit alla dessa belopp mot en bra hälsa, men känns bra med lite plåster på såren

• Frökensson

Nej det skulle jag inte göra. Jag har barn med allvarliga diagnoser som kom efter några år. Fastän vi har en inkomst bra över medel så hade det varit svårt att få ihop det om inte dotterns barnförsäkring gick in och hjälpte till att stötta upp vid sjukhusnätter och andra saker. Jag skulle efter det vi varit med om aldrig någonsin backa för en sådan försäkring. 

• Anonym (Anonym man)
    Anonym (mamma) skrev 2022-07-16 00:22:35 följande:
    Ja som jag skrev i trådstarten så har dom olycksfallsförsäkring via kommunen, men inte sjukförsäkring. Men det där med att 80 % skulle vara sjukdom? stämmer det?
    Ja det gör det. 
  • Anonym (Tilda)
    Tow2Mater skrev 2022-07-16 16:37:40 följande:
    Bra om det villkoret i Obamacare revs upp då, jag visste inte det. Lagkrav om sjukvårdsforsäkring gäller nu tydligen bara i en del stater, inte i alla.

Saken är ju att det inte är samma sak. Har man forsäkring betalar man inte allt själv, man betalar bara en liten del ur egen ficka (kallas typiskt co-pay).

Varför tycker du Obama care är dåligt? Jag tycker det är super. Jag har inte hört att det har rivits upp men det gäller bara en liten del av befolkningen. 

Ingen stat har lag på att man måste ha en sjukvårdsförsäkring, jag fattar inte ens hur det skulle gå till det kostar mer än vissa har i lön. 

Vad som menas är att det inte är skattepengar som betalar utan privata pengar. För övrigt är premierna oftast svindyra det handlar inte om någon tusenlapp sen är det klart. Man kan tvingas betala över 10 000 i självrisk ofta mer. 

• ElaineBenes

Kollade vad som gällde för min kommun, och visst är barnen försäkrade dygnet runt tills de fyller 20. 
    Men det är som sagt var olycksfallsförsäkring, vad gör du om de upptäcker till exempel en hjärntumör som det skrevs om tidigare? 
    Eller hjärtfel, leukemi eller en hjärnhinneinflammation? 
    Försäkringen brukar ge, förutom ett engångsbelopp även ersättning för tid inlagd på sjukhus och som tidigare nämnts nedsatt arbetsförmåga vilket ju kan vanligt vid dessa diagnoser 

• Hamngatan100
    Anonym (mamma) skrev 2022-07-15 23:23:28 följande:
    säga upp barnförsäkring

Jag funderar på att säga upp barnförsäkring för mina 4 barn.

Varför?
    De flesta förlorar på att ha barnförsäkring i lång loppet.

Eftersom jag har 4 barn blir det en bra slant varje år. Jag kan i stället spara dessa pengar till barnen.

Jag har ganska ok lön och sparande, så jag är inte helt beroende av försäkringspengar om något allvarligt skulle inträffa. 

Barnen har via kommunen försäkring som gäller hela året hela dygnet. Så dom har nog ganska bra skydd ändå. Dock inte sjukförsäkring. 

2 av barnen har redan råkat ut för saker, men vaken jag eller pappan har orkat anmäla detta till försäkringsbolaget för att få ersättning. Tror vi hade kunnat få pengar men troligtvis handlar det om hundralappar, i bästa fall ett par tusen. 

Fler som valt att inte ha barnförsäkring? Hur har ni tänkt?
    Några speciella risker jag borde tänka på? 

Att ens överväga detta är för mig förbluffande. Du har dessutom god ekonomi. Herregud, vad som helst kan hända.
Svar på tråden säga upp barnförsäkring