• Anonym (mamma)

säga upp barnförsäkring

Jag funderar på att säga upp barnförsäkring för mina 4 barn.

Varför?
    De flesta förlorar på att ha barnförsäkring i lång loppet.

Eftersom jag har 4 barn blir det en bra slant varje år. Jag kan i stället spara dessa pengar till barnen.

Jag har ganska ok lön och sparande, så jag är inte helt beroende av försäkringspengar om något allvarligt skulle inträffa. 

Barnen har via kommunen försäkring som gäller hela året hela dygnet. Så dom har nog ganska bra skydd ändå. Dock inte sjukförsäkring. 

2 av barnen har redan råkat ut för saker, men vaken jag eller pappan har orkat anmäla detta till försäkringsbolaget för att få ersättning. Tror vi hade kunnat få pengar men troligtvis handlar det om hundralappar, i bästa fall ett par tusen. 

Fler som valt att inte ha barnförsäkring? Hur har ni tänkt?
    Några speciella risker jag borde tänka på? 

• Svar på tråden säga upp barnförsäkring
  • Anonym (H)

Har inte sagt upp våra och har också ändrat till vuxen för den äldsta. Min ena son på 23 som studerar fick  bl a hjärntumör, han har fått/får ut en stor summa, även varje månad som han är sjukskriven. Inte värt att snåla in enligt mig, för oss har försäkringspremien varit en piss i missisippi. Visst, man kan ha tur att klara sig utan olyckor, sjukdomar och diagnoser - men det kan hända alla

• Anonym (....)
    Anonym (nej) skrev 2022-07-16 07:51:53 följande:

Nej har inte heller. Det finns högkostnadsskydd och bidrag om man blir invalid. Det verkar vara tabu att inte ha undrar hur vanligt det är.

Bidraget man får om man skulle bli handikappad och inte kunna jobba är litet och med en försäkring frå man lit guldkant på tillvaro. Och dessutom går inte alla mediciner på högkostnadsskyddet. 
  • Anonym (....)

Ts, du anser att det är smartare att vara utan barnföräskring/försäkring? Är du helt på riktigt? 

Tycker helt ärligt synd om dina barn. 

• Anonym (....)
    Anonym (mamma) skrev 2022-07-16 10:22:52 följande:
    Bilolycka borde väl räknas som olycksfall och täckas av skolans försäkring? sen är säkert  beloppet lägre än en privat men man är väl inte oförsäkrad?
    Nej, det gör det inte. 
  • Anonym (Tilda)
    Tow2Mater skrev 2022-07-16 00:30:34 följande:
    Det finns olika forsäkringar for vård i USA också, men jag är osaker på just barnforsäkringar. Det är inte så vanligt iallafall. Menar du din bror skulle få betala all vård själv i USA om han bodde där?
    Jag sa just att man måste ha försäkring för vård i USA, där får nästan alla betala sin egen vård så ja det hade han troligtvis behövt.
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (....) skrev 2022-07-16 11:30:19 följande:

Ts, du anser att det är smartare att vara utan barnföräskring/försäkring? Är du helt på riktigt? 

Tycker helt ärligt synd om dina barn. 

Det är skit mycket som försäkringen inte täcker, NPF och psykiska sjukdomar ses tydligen inte som funktionshinder eller sjukdomar av de flesta bolag när det gäller att betala ut pengar men ska man nyteckna går det inte. Dubbelmoral på hög nivå. 

Vård är gratis i Sverige så man klarar sig utan försäkring. 

• Kockobello

Säkert onödigt, dom lever på folks ängslan bara.

• Anonym (?)
    Elin pelin skrev 2022-07-16 10:31:43 följande:

Nu kan jag inte citera... Men till anonym (?), Nu vet jag inte hur gammal du är, men fick du sy så finns journaler och då kan du få pengar i efterhand.

Tyvärr. Man måste ha anmält skadan till försäkringsbolaget inom ett år efter olyckan. Jag säger alltid till patienter att de skall komma ihåg att göra en anmälan (jobbar på sjukhus).
  • Anonym (?)
    Anonym (Tilda) skrev 2022-07-16 12:02:37 följande:

Det är skit mycket som försäkringen inte täcker, NPF och psykiska sjukdomar ses tydligen inte som funktionshinder eller sjukdomar av de flesta bolag när det gäller att betala ut pengar men ska man nyteckna går det inte. Dubbelmoral på hög nivå. 

Vård är gratis i Sverige så man klarar sig utan försäkring. 

Vi har barnförsäkring som täcker NPF mm. Det finns.
  • Elin pelin

Ja, vi har gratis vård men en försäkring ger dig som förälder möjlighet att få ersättning för sjukhusvistelse. Det kan bli mycket pengar om barnet ska vårdas länge på sjukhus. 

Svar på tråden säga upp barnförsäkring