• Anonym (Trådskaparen)

Bråk över säng, behöver er hjälp

Vad tycker ni själva är en rimlig storlek för två personer ha i en dubbelsäng? Skriv nedan svar tack.

Jag och min sambo är oense och utan att nämna här i inlägget om diverse storlek vi båda är oense om att ha, så vill jag gärna att ni skriver er krav på storlek.

1. vilken storlek har ni i er säng om ni är sambos? 90,120,140,160,180 cm säng?

2. Hade ni kunnat ha 140 cm säng och sova två på? De blir 70 cm vardera sovsida, motivera gärna för och nackdel tack 

• Svar på tråden Bråk över säng, behöver er hjälp
  • Anonym (Rosie)

Vi har en 150 säng som fungerar perfekt for oss. Vi båda får tillräckligt med plats för att inte behöva ligga uppi varandra och sängen tar inte upp hela rummet. Hade vi haft ett hus där vi faktiskt hade plats, hade vi haft en bredare säng, men vår nuvarande fungerar fint just nu. Det blir absolut inte trångt, och tror väl inte 140 hade blivit nån större skillnad IMO.

• Anonym (bred)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-07-20 15:09:20 följande:
    180 cm är en annan idiotstorlek, vem sjutton behöver vräka på med så bred säng, också svår att hitta sängkläder till
    Det verkar vara många som tycker 180 cm är lagom.
    Det finns hur mycket lakan som helst i storlek 180x200. De flesta (?) har väl sedan var sitt täcke, och att hitta vanliga 105 cm täcken+påslakan är inget problem.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (bred) skrev 2022-07-20 15:14:41 följande:
    Det verkar vara många som tycker 180 cm är lagom.
    Det finns hur mycket lakan som helst i storlek 180x200. De flesta (?) har väl sedan var sitt täcke, och att hitta vanliga 105 cm täcken+påslakan är inget problem.
    Oj då, du måste ha misstagit madrassen för täcket här.... Vi pratar väl ändå madrasser eller hur? Inte påslakan?
  • Anonym (bred)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-07-20 15:16:19 följande:
    Oj då, du måste ha misstagit madrassen för täcket här.... Vi pratar väl ändå madrasser eller hur? Inte påslakan?
    Nu skrev du ju "sängkläder" och där ingår påslakan.
    Jag svarade även att "det finns hur mycket lakan som helst i storlek 180x200, vilket är just till madrassen.
  • Anonym (Två olika)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-07-20 15:16:19 följande:

Vi pratar madrasser. En dubbelsäng består vanligtvis av två 90-sängar bredvid varandra, ofta med en gemensam bäddmadrass.
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2022-07-20 15:26:31 följande:

150 är däremot inte standard här så jag använder 160-lakan. (Två 70-sängar, Norsk standard) 

Vad jag svamlar....det är två 75-sängar givetvis. 
  • Anonym (Ok)

180 är den i särklass vanligaste bredden för en dubbelsäng, dvs 2x90. Den storleken rekommenderas även av sjukgymnaster eftersom den ger ger tillräckligt utrymme för båda.
    Har man ett litet sovrum så kan man välja 160. 

• Mia99

180 tycker jag är perfekt. Två 90-resårbottnar med var sin resårmadrass ovanpå och med en gemensam bäddmadrass av riktigt tjockt memoryskum på toppen. Ett 180 cm överdragslakan. Då sover man som en prinsessa.

• Anonym (Bråk?)

180 har vi, 160 hade vi förut och det funkar väl men föredrar att ha skönt med plats

Men jag måste bara fråga, är det här verkligen ett bråk eller är det vara så att ni faktiskt bara tycker lite olika och har svårt att komma fram till ett beslut som känns bra för bägge? I min värld bråkar man om värre saker annars känns ju förhållandet rätt hopplöst....

• Cissy67

Vi har en 140-säng. Helt perfekt tycker vi båda. Större funkar inte - då hittar man inte varandra.

Svar på tråden Bråk över säng, behöver er hjälp