• Anonym (Trådskaparen)

Bråk över säng, behöver er hjälp

Vad tycker ni själva är en rimlig storlek för två personer ha i en dubbelsäng? Skriv nedan svar tack.

Jag och min sambo är oense och utan att nämna här i inlägget om diverse storlek vi båda är oense om att ha, så vill jag gärna att ni skriver er krav på storlek.

1. vilken storlek har ni i er säng om ni är sambos? 90,120,140,160,180 cm säng?

2. Hade ni kunnat ha 140 cm säng och sova två på? De blir 70 cm vardera sovsida, motivera gärna för och nackdel tack 

• Svar på tråden Bråk över säng, behöver er hjälp
  • mari123

En rimlig enkelsäng är 90 cm och således är en dubbelsäng minst 180 dito. Ligga sked och mysa gör man kanske år ETT men sedan är det sömnen som är det viktigaste. Är det ngn av parterna som snarkar så är vi inne på en helt annan arena.

• chrissepisse

Har 160 cm nu, men har haft 140 i fem år. Inga problem med 140, även om jag tycker 160 är mer lagom. Har aldrig provat större säng mer än enstaka nätter, så har ingen uppfattning om det är att föredra.

I vår säng ligger två personer och en medelstor hund utan problem. 

Fördelen med en något mindre säng är att det är lättare att möblera.

• Anonym (qqq)

160-180 är väl bra? Men TS; hur kan det bli bråk om en sån sak? Eller överdrev du lite när du skrev? 

• Anonym (O)

180.. och det va lagom tills vi skaffade barn då ångrade vi bittert att vi inte köpte en 210. 

• mari123
    Anonym (O) skrev 2022-07-20 16:24:59 följande:

180.. och det va lagom tills vi skaffade barn då ångrade vi bittert att vi inte köpte en 210. 

Hur många barn har ni?
  • fjanten

Hade 140 innan barnen, fungerade med två barn i (vi är smala), men när trean väntades köpte vi en 180. Känns onödigt stort på två dock, måste jag säga, men när en massa småbarn kommer tassande på natten är det bra.

• Anonym (japp)

Är särbo, vi har 180 hos mig och 160 hos särbon. 180 är faktiskt större än vad som är nödvändigt när man bara är två som sover i sängen (dvs inga barn som kommer på natten). Och då är min särbo rätt stor ändå. 

140 skulle funka för oss också. 

Det som är bra när man har två 80 eller 90 cm breda madrasser under en större bäddmadrass är att man kan ha olika fjädring för varje person. Så har vi, min sida är mjukare. 

Det viktigaste i det här sammanhanget är nog ändå hur man sover. Vi gillar att sova väldigt tätt ihop och ligger ofta båda två mest på hans sida. Tungan ute 

När jag hade småbarn som kom varje natt (och en man som inte ville sova så när mig) var 180 jättebra!

• Anonym (Abc)

1. 180 säng är givet. 
    2. Nej. Vi hade 160 när vi först flyttade ihop pga att vi bodde i en etta och det funkade för vi var nykära. Vi har även en 140-säng i en lägenhet vi äger (också pga platsbrist) och då sover vi skafötters eller att den ena lägger sig i soffan istället. Att köpa 140-säng pga något annat än rejäl platsbrist känns supermärkligt. 

• Dexter dot com

Jag har inga problem alls att dela 120 cm med någon som ligger still och är tyst när personen sover men fixar inte att dela 180 cm med någon som rör på sig mycket och snarkar så det beror helt på vem jag ska dela säng med.

• AnnaSturesson

Två vuxna behöver nog ha 180cm. Ska ni ha barn i framtiden så kommer det ofta att ligga en liten emellan er lite då och då under många år. 

Är nån av er sjuk så vill man ju inte heller ligga för nära.
    Varför köper ni inte ordentliga sängar direkt..

Svar på tråden Bråk över säng, behöver er hjälp