• Anonym (Trådskaparen)

Bråk över säng, behöver er hjälp

Vad tycker ni själva är en rimlig storlek för två personer ha i en dubbelsäng? Skriv nedan svar tack.

Jag och min sambo är oense och utan att nämna här i inlägget om diverse storlek vi båda är oense om att ha, så vill jag gärna att ni skriver er krav på storlek.

1. vilken storlek har ni i er säng om ni är sambos? 90,120,140,160,180 cm säng?

2. Hade ni kunnat ha 140 cm säng och sova två på? De blir 70 cm vardera sovsida, motivera gärna för och nackdel tack 

• Svar på tråden Bråk över säng, behöver er hjälp
  • Anonym (Rosie)
    mari123 skrev 2022-07-20 16:16:17 följande:

En rimlig enkelsäng är 90 cm och således är en dubbelsäng minst 180 dito. Ligga sked och mysa gör man kanske år ETT men sedan är det sömnen som är det viktigaste. Är det ngn av parterna som snarkar så är vi inne på en helt annan arena.

Sånt här låter så tråkigt. Vi är bara inne på år TIO, men älskar ändå att skeda och mysa. Varför skulle man inte vilja vara nära den man älskar?
  • Anonym (....)

Har haft 180, 160 och 140 innan men är nere på 120 nu och det funkar bra. Vi gillar att sova nära men har fortfarande plats att inte göra det. Allt över 140 tycker jag varit onödigt stort.

• Anonym (180 eller större)

Vi har 180 cm jag skulle inte vilja ha mindre. Just nu har vi ett barn som oftast kommer till oss på natten men även om barnet slutar sova i vår säng så skulle jag inte vilja ha mindre.

Jag har haft 140 cm med en tidigare sambo och jag sov mycket bättre när vi köpte en större säng. Trots att jag inte upplevde det som ett problem när vi hade 140 tyckte jag det var toppen när vi bytte till större.

• Anonym (Varför)

Har en 180 men funderar på 160 el 140 då sovrum är litet.  Ett tag hade vi 2 barn i sängen då satte vi till en 90 säng. (Större sovrum på den tiden)

• Anonym (Utrymme)

Minst 180. Rent bedrövligt annars. Vill man ligga nära någon natt så är ju detta full möjligt även i en stor säng. 

• Anonym (Bob)

120 i sommarstugan, 160 hemma.

• elmadumle

Vi gick från 180 till 160 när vi bytte säng, kan dock sakna de där extra cm då jag tycker mannen helt plötsligt kom för nära;) men det blev luftigare i sovrummet.

• Anonym (Mman)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2022-07-20 14:58:50 följande:
    Bråk över säng, behöver er hjälp

Vad tycker ni själva är en rimlig storlek för två personer ha i en dubbelsäng? Skriv nedan svar tack.

Jag och min sambo är oense och utan att nämna här i inlägget om diverse storlek vi båda är oense om att ha, så vill jag gärna att ni skriver er krav på storlek.

1. vilken storlek har ni i er säng om ni är sambos? 90,120,140,160,180 cm säng?

2. Hade ni kunnat ha 140 cm säng och sova två på? De blir 70 cm vardera sovsida, motivera gärna för och nackdel tack 

Har i samborelation haft 120+120 med specialbyggd ram. 
    140, då sover jag hellre på golvet om vi är två. 
  • nnnnnnnn

Har 180 (2x90) och det är bra med plats då, hade nog inte varit mer plats även om sängen varit bredare när barnen var små och kom in till oss för de lade sig ändå dikt an. Drömde då om 2x105 eller 2x120 men barnen hade nog ändå legat som ett plåster på en av oss så det hade inte varit en bra idé. Det känns svårare att bädda mm.

Hade 120 när jag var i 20-30 årsåldern och inte hade barn, men nu är jag mer bekväm och vill ha mer utrymme.

Har även delat 90 säng med dåvarande pojkvännen men det är ingen hit... Sömnen  blev urusel. 

140 tror jag hade funkat, även 160 men om man har utrymme till 180 så varför inte ha det lite stort och lyxigt? Vad ska man göra med 20 cm bredvid sängen? Inte direkt så att man kan inreda ett hemmagym på all yta man frigör...

• student2013

180. 
    Vi hade 160 i början. 

Vi har idag ofta en stor hund i sängen och dottern kommer in ibland också.

• Anonym (ME)

Vi har en på 160 och när det är dags att byta blir det 160 eller 180 cm. Då och då hamnar vi i en på 120 eller 140 och ingen av oss sover särskilt bra då.

Tänk på att man oftast har en säng länge och hur kommer livet se ut om 5-15 år om ni fortfarande är ihop?

• Anonym (Rymlig säng.)

180 sång hade jag valt. Man behöver mycket plats att röra sig på. 160 hade jag när jag bodde ensam. Det blev dock för stort. Men 180 skulle jag välja då det ska finnas gott om plats att röra sig på. Sen kommer ev. barn som ska sova i mitten. 160 hade jag bara valt om jag inte hade haft plats för större.

• Anonym (Annica)

Jag är i och för sig "bara" särbo, men har köpt 180-säng. 160 hade funkat ok, men hade absolut inte velat ha mindre.

• Anonym (träskalle)

1. Vi har alltid kört 160, men vi är slanka och inte så långa.
    Vill gärna ha en antik träsäng med engelska mått men då är det typ 1.54 m och jag tvekar på om vi skulle trivas då. Jag kan inte "ligga emot" någon annan när jag sover, får eksem då.

2. Fördelen med mindre är att det är ett sånt AS att bädda en större säng när man själv är liten och kort. I ett sovrum hade vi en sida mot väggen också och jag hatar verkligen att bädda dubbelsäng då.

• Jemp

Vi har 160, funkade fint när vi var 2. Nu med barn som kommer in emellanåt längtar vi efter 180 (men vill vänta tills olycksrisken är mindre). 

140 skulle vi inte skaffa självmant, men hade funkat att sova 2 i tillfälligt.

Svar på tråden Bråk över säng, behöver er hjälp