• Anonym (Vårtecken)

Ni som "tog det långsamt" med er partner

Ja, som topic lyder. Jag har från tidigare förhållanden  blivit van vid att saker går fort men har nu träffat en man som verkar vilja ta det i långsam takt och inte "hoppa in" i något.  Vi hörs i princip dagligen,  ses så ofta vi kan. Bor dock 4h ifrån för tillfället så det blir inte. Han har varit tydlig med att han dejtar mig seriöst och ser detta utvecklas till ett förhållande.

Jag är 32 år och han 43. Han separerade från sitt ex för ca 1 år sedan och de har en treårig son ihop som de har delad vårdnad om.

Jag blir emellanåt orolig då vi nu träffats i ca 5 månader (1-3 gånger per månad i snitt) då mina tidigare förhållanden alltid framskridit i fortare tempo. Vi är inte något officiellt par ännu.

Några som tagit det långsamt i förhållandet pga  liknande eller andra omständigheter? Skulle gärna vilja höra fler perspektiv. Har alltid innan varit under uppfattningen att folk som vill ta det långsamt bara tvivlar på sina känslor egentligen, men jag ser verkligen inga andra tecken hos honom att det skulle vara så.
  • Svar på tråden Ni som "tog det långsamt" med er partner
  • Anonym (Vårtecken)

Ursäkta, skrev lite fort. "Bor dock 4h ifrån för tillfället så det blir inte oftare än 1-3 ggr/månad". Ska det såklart stå.

• Anonym (Lady)

Jag tar det extremt långsamt för att vara säker på vad jag vill, för att inte skapa några luftslott och göra den andra besviken.

Mitt ex och jag dejtade i 3 månader innan han ens fick sova över. Som i sova, inget mer. Vi var ihop i tio år.

Nu dejtar jag igen men har varit extremt övertydlig med att jag inte varken kan eller vill lova något och att jag definitivt aldrig kommer att bo ihop med någon mer. Kan han inte ta det så är han fri att gå.

Jag är hellre själv än att kasta mig in i något som bara blir besvärligt att ta sig ur om man skulle inse att känslorna inte räcker till.

Är en person som har mycket svårt att bli kär, har nog bara varit det två gånger på mina 50 år.

• Anonym (lökhyutd)

Ni har känt varandra väldigt kort tid egentligen. Att talas vid ofta är inte alls samma sak som att bo ihop tex. 

Jag dejtade 1½ år innan jag flyttade ihop med mitt ex. Det blev ändå katastrof för trots att vi bott ihop i perioder under lov etc) så var han totalt annorlunda när vi bodde ihop permanent så jag flyttade efter 3 månader och dumpade honom. 

Även om ni träffats 3 ggr per månad så är det ändå bara 15 ggr. 

Funder på vad DU vill, vill du att det ska gå snabbare? Då måste ni kommunicera kring det så att ni båda kan vara nöjda. Ingen av er ska ju kompromissa ensam, ni måste båda bidra. 

Vill du att ni ska stå som par på facebook? Träffa hans vänner? Hans familj? 

Om du vet vad du vill är det lättare att tala med honom om saken. Då har han något att ta ställning till istället för bara: Det går för långsamt. 

Han kanske ser detta som ett sätt att verkligen känna efter så det blir rätt, att du kan vara kvinnan han vill leva med resten av sitt liv, men han vill inte stressa fram det. 

Kanske har han också andra förväntningar på er? Ni bor 4 tim ifrån varandra, han har ett litet barn, han kommer troligen inte att flytta särskilt långt, kan du tänka dig det? Kan du tänka dig att flytta dit han bor, men i egen bostad? Tjänstledig, plugga/testa på annat jobb där och hyra ut din bostad i andra hand`? 

• Anonym (Vårtecken)
    Anonym (lökhyutd) skrev 2022-07-25 10:54:57 följande:

Ni har känt varandra väldigt kort tid egentligen. Att talas vid ofta är inte alls samma sak som att bo ihop tex. 

Jag dejtade 1½ år innan jag flyttade ihop med mitt ex. Det blev ändå katastrof för trots att vi bott ihop i perioder under lov etc) så var han totalt annorlunda när vi bodde ihop permanent så jag flyttade efter 3 månader och dumpade honom. 

Även om ni träffats 3 ggr per månad så är det ändå bara 15 ggr. 

Funder på vad DU vill, vill du att det ska gå snabbare? Då måste ni kommunicera kring det så att ni båda kan vara nöjda. Ingen av er ska ju kompromissa ensam, ni måste båda bidra. 

Vill du att ni ska stå som par på facebook? Träffa hans vänner? Hans familj? 

Om du vet vad du vill är det lättare att tala med honom om saken. Då har han något att ta ställning till istället för bara: Det går för långsamt. 

Han kanske ser detta som ett sätt att verkligen känna efter så det blir rätt, att du kan vara kvinnan han vill leva med resten av sitt liv, men han vill inte stressa fram det. 

Kanske har han också andra förväntningar på er? Ni bor 4 tim ifrån varandra, han har ett litet barn, han kommer troligen inte att flytta särskilt långt, kan du tänka dig det? Kan du tänka dig att flytta dit han bor, men i egen bostad? Tjänstledig, plugga/testa på annat jobb där och hyra ut din bostad i andra hand`? 

Hej! Tack för svaret. Han bor i min gamla hemstad som jag ska flytta tillbaka till strax efter nyår. 
  • Anonym (Vårtecken)
    Anonym (Lady) skrev 2022-07-25 10:47:45 följande:

Jag tar det extremt långsamt för att vara säker på vad jag vill, för att inte skapa några luftslott och göra den andra besviken.

Mitt ex och jag dejtade i 3 månader innan han ens fick sova över. Som i sova, inget mer. Vi var ihop i tio år.

Nu dejtar jag igen men har varit extremt övertydlig med att jag inte varken kan eller vill lova något och att jag definitivt aldrig kommer att bo ihop med någon mer. Kan han inte ta det så är han fri att gå.

Jag är hellre själv än att kasta mig in i något som bara blir besvärligt att ta sig ur om man skulle inse att känslorna inte räcker till.

Är en person som har mycket svårt att bli kär, har nog bara varit det två gånger på mina 50 år.

Då låter det lite så på dig att du tar det långsamt då du tvivlat på dina känslor?
  • Anonym (Lady)
    Anonym (Vårtecken) skrev 2022-07-25 12:35:37 följande:
    Då låter det lite så på dig att du tar det långsamt då du tvivlat på dina känslor?
    Eller att jag inte låter mig luras av nyhetens behag. Det kommer en vardag, är jag beredd att dela den med xxx?
    Svaret brukar vara nej.

Jag längtar inte efter ett förhållande, ska jag hamna i ett så ska det vara för att jag verkligen vill. 
  • Anonym (Kaffedraken)

Jag träffade en yngre tjej, som ville bli ihop direkt.
    Jag visste inte vad jag kände, behöver mer tid, och jag sa det till henne.
    Att vi kan fortsätta att ses, och se hur det blir.
    Det ville inte hon.

Senare hörde hon av sig igen och ville ändå fortsätta att träffas.
    Då hade vi covid, så jag tackade nej.

Jag var attraherad av henne och tyckte hon var sexig. Jag hade velat ha sex med henne, men jag tog det lugnt. Försökte inget.
    Två år senare berättade hon att hon hade velat, men att det var jag som skulle ha tagit första steget.

Flera här tyckte att jag gjorde fel.
    Först så gjorde jag fel som svarade när hon skrev, och träffade henne.
    Sen så gjorde jag fel som inte blev ihop med henne. Här träffar jag en tjej som vill ha mig, men jag som aldrig haft ett förhållande har mage att avvisa henne.
    Män som mig tror att vi kan välja och vraka.
    Jag gjorde fel som inte träffade henne igen, bara för att vi hade covid. Det var ingen ursäkt.
    Och så gjorde jag fel som inte gjorde nåt närmande. Jag var ju attraherad av henne.

• Anonym (YouTube)

Jag gillar att titta på videor på YouTube och något som definitivt kan vara en varningssignal i ett förhållande är om man upplever att förhållandet har fel tempo inledningsvis.

Att det går långsamt är inte något som helst problem... Om båda faktiskt vill att det ska göra det... Det är faktiskt rätt realistiskt när det finns barn inblandat.

Jag har inte tagit det lugnt, eftersom båda mina förhållanden startat bär jag varit tämligen ung, men jag tänker att du definitivt ska hålla ett långsamt tempo utifrån de förutsättningar som faktiskt finns. 

Känns det inte "för segt", så tycker jag att du faktiskt ska njuta lite av att låta förhållandet ta tid och mannen faktiskt landa i att vara ensamstående förälder. Många män är aldeles för snabba med att leta kvinna redo att täcka upp för deras usla föräldraskap och på din beskrivning låter det ju inte som att denne man vill dumpa över detta på dig.

Sen tänker jag att du faktiskt ska fundera om ni är i samma fas i livet. Vill du ha barn? 

• Anonym (lökhyutd)
    Anonym (Vårtecken) skrev 2022-07-25 12:34:50 följande:
    Hej! Tack för svaret. Han bor i min gamla hemstad som jag ska flytta tillbaka till strax efter nyår. 
    ja men då så! Då har ni säkert hunnit ytterligare en bit på väg :D Och efter det blir allt bara enklare. 
  • Anonym (Vårtecken)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-07-25 15:53:58 följande:

Jag träffade en yngre tjej, som ville bli ihop direkt.
    Jag visste inte vad jag kände, behöver mer tid, och jag sa det till henne.
    Att vi kan fortsätta att ses, och se hur det blir.
    Det ville inte hon.

Senare hörde hon av sig igen och ville ändå fortsätta att träffas.
    Då hade vi covid, så jag tackade nej.

Jag var attraherad av henne och tyckte hon var sexig. Jag hade velat ha sex med henne, men jag tog det lugnt. Försökte inget.
    Två år senare berättade hon att hon hade velat, men att det var jag som skulle ha tagit första steget.

Flera här tyckte att jag gjorde fel.
    Först så gjorde jag fel som svarade när hon skrev, och träffade henne.
    Sen så gjorde jag fel som inte blev ihop med henne. Här träffar jag en tjej som vill ha mig, men jag som aldrig haft ett förhållande har mage att avvisa henne.
    Män som mig tror att vi kan välja och vraka.
    Jag gjorde fel som inte träffade henne igen, bara för att vi hade covid. Det var ingen ursäkt.
    Och så gjorde jag fel som inte gjorde nåt närmande. Jag var ju attraherad av henne.

Hur stor var er åldersskillnad? Hade hon haft förhållande innan och hur snabbt ville hon bli ihop? Som jag förstått det så hade ni inte varit fysiska med varandra i och med att det låter som att hon tog se flesta initiativen?
Svar på tråden Ni som "tog det långsamt" med er partner