Anonym (Qq) skrev 2022-07-31 18:53:13 följande:
Det är just det det gör. Jag vet personer, inklusive jag själv, som inte sökt hjälp just pga att det kommer bli socanmälan i så fall. Även håller masken och sätter upp en fasad inför bvc såklart. Istället mår man piss och lider i ensamhet. I mitt fall vet inte ens mina närmaste anhöriga att jag mår dåligt. Då har jag ändå mått skit i många år och det gick till och med så långt som seriösa självmordsplaner. Nu lyckades jag ta mig ur det värsta mörkret på egen hand, i alla fall för tillfället, men det är det inte alla som har lika tur med. Det är förjävligt att man inte ska kunna söka hjälp när man mår dåligt utan att socialen ska blandas in. Kan tänka mig att det finns ett stort mörkertal med psykisk ohälsa bland föräldrar pga detta. Många som inte vågar söka hjälp för NEJ att få socialen efter sig är inget som alla ser som något positivt så att säga. Och nej bara för att man lider av psykisk ohälsa påverkas inte barnen automatiskt av det, vilket vissa tycks tro. För övrigt vågade jag inte ens söka hjälp innan jag fick barn heller för jag visste att det skulle vara till min nackdel att ha psykiskt ohälsa i journalerna om jag någon gång skulle behövt/viljat adoptera barn, få hjälp med fertilitetsbehandlingar/donerade könsceller eller om socialen av någon anledning kopplades in när jag sen väl hade barn.
Ja jag tror du har rätt i att många avstår från att söka hjälp på grund av rädsla för socialtjänsten. Det beror till stor del på den skräckpropaganda som sprids, och okunskap om hur vi jobbar. Det är oerhört oerhört synd. Vi har så mycket bra hjälp och stöd att erbjuda. Vi är en serviceinstans i första hand, en del av vårt sociala skyddsnät. En oerhört liten del av vårt arbete handlar om tvångsinsatser. Det borde vi bli bättre på att marknadsföra.
Det du däremot har fel i är att barnen inte nödvändigtvis påverkas negativt av att en förälder lider av allvarlig psykisk ohälsa. Det påverkar ALLTID barnen, om det finns en relation mellan barnet och förälder. ALLTID. Även om barnen fungerar, går i skola, har kompisar etc så påverkas deras liv av att en förälder mår dåligt såklart. Precis som din livskvalitet skulle påverkas om någon du älskade, en partner eller ett barn skulle må dåligt. Mycket tankar, oro Och inte minst skuld finns oftast hos dessa barn. Det är exakt sådana känslor man kan få hjälp med i samtalskontakter eller barngrupper där man kan träffa andra barn i samma situation och känna att man inte är ensam. väldigt bra verktyg för dessa barn. Det vore synd om din rädsla och din skam gjorde att barnen inte fick tillgång till den hjälpen.