• Anonym (Arg)

    Hen har lovat bort vår säng

    Min partners släktingar kom från utlandet igår. De ska först bo hos en annan släkting, men sen ska de komma hit. Fick precis höra att vi får sova på soffan de nätterna för att hen lovat dem att låna vår säng! 


    Jag är inte alls okej med det här och nu får jag höra att jag är självisk och oresonlig. Jag vill för det första inte leva med trasig rygg under tiden de är här och för det andra så är jag helt enkelt inte bekväm med att låna ut sängen!

    Skulle jag prata med dem skulle de nog inte protestera, men min partner säger att jag inte får ta tillbaka erbjudandet. 


    Vad fan!? Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Hen har lovat bort vår säng
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Arg) skrev 2022-08-07 19:15:17 följande:

    Vi har bara varit hos dem en gång, men då fick vi sängen... Dock var det deras val och inget jag förväntade mig. Alla hens släktingar erbjuder sin säng, men ser inte varför det betyder att jag måste göra det. Jag har som sagt aldrig bett om att få ha deras.

    Föreslagit att vi kan köpa uppblåsbara sängar, men det vägrar hen. Hopfällbara har vi inte plats att förvara.


    Åk iväg när de kommer, ta in på hotell eller åk hem till någon som välkomnar dig. Skit i din dumskalle till partner bara och låt den ta hand om besöket själv.

    Jag hade övervägt separation.
  • Anonym (Vis)
    Anonym (K) skrev 2022-08-07 18:28:39 följande:
    Men asså hur sköter du ditt dramaliv egentligen? En sådan diskussion tar man med sambon INNAN gästerna kommer.

    Jo, man är visst bortsjasad från sin säng när den blir bortlovad utan förvarning. Aldrig att jag skulle gå med på en sådan sak, och inte skulle jag betala för att fly till hotell heller. Skamlöst av sambon att inte prata med ts först! Det är inte gästfrihet, det är bara idioti och elakt, för hen vet att ts inte vill låna ut sin säng så hen gjorde det bakom ryggen på ts, vilket gör det ännu värre.
    Dramat står ju du för med dina melodramatiska uttryck som nu fortsätter med "fly", "skamlöst," elakt" och "idioti". Snacka om att elda på en snarstucken TS som bara kommer framstå som ogästvänlig när sambon vill göra det bekvämt för långväga gäster några få nätter. Usch vad otrevligt av TS att inte hantera det snyggare och ta snacket sedan. Snåla personligheter ni har, du och TS. Och vilka drama queens. 
  • Whisp
    Hah, jag hade blivit galen. Nu resonerar jag å min sambo lika. Men min säng är MIN! Oavsett ny lakan så hade jag inte velat ha någon annan sova där i? 
    Men jag skulle heller aldrig köpa begagnad säng eller soffa för den delen, svårt för hotell med så Cool
  • Anonym (Arg)

    "Vis": Man är ingen "drama queen" för att man inte vill behöva pajja ryggen för deras skull. 


    Och jag har väl inte sagt ett ord om hur jag hanterat det inför dem!?

  • Anonym (ööö)

    Det här är komiskt. Med jämna mellanrum senaste åren har det kommit trådar från en TS som säger sig ha ryggproblem och där det på ena eller andra sättet handlar om att TS inte ska få sova i sin egen säng. Misstänker starkt att det är samma person som skriver dessa, och bara ändrar lite på detaljerna. 

  • Anonym (Arg)
    Anonym (ööö) skrev 2022-08-08 20:57:13 följande:

    Det här är komiskt. Med jämna mellanrum senaste åren har det kommit trådar från en TS som säger sig ha ryggproblem och där det på ena eller andra sättet handlar om att TS inte ska få sova i sin egen säng. Misstänker starkt att det är samma person som skriver dessa, och bara ändrar lite på detaljerna. 


     


    Eh, märklig grej att skriva kedjetrådar om. Nej jag har faktiskt bättre saker för mig än att göra det.

  • Anonym (Vis)
    Anonym (Arg) skrev 2022-08-08 20:53:48 följande:

    "Vis": Man är ingen "drama queen" för att man inte vill behöva pajja ryggen för deras skull. 


    Och jag har väl inte sagt ett ord om hur jag hanterat det inför dem!?


    Du har skrivit hur du vill hantera det, och det innebär ju att skämma ut din sambo och tydligt signalera något väldigt ovänligt till gästerna. Vad är det för dramatisk åkomna med din rygg som din sambo inte känner till och tagit hänsyn till? 
  • Anonym (K)
    Anonym (Vis) skrev 2022-08-08 21:28:15 följande:
    Du har skrivit hur du vill hantera det, och det innebär ju att skämma ut din sambo och tydligt signalera något väldigt ovänligt till gästerna. Vad är det för dramatisk åkomna med din rygg som din sambo inte känner till och tagit hänsyn till? 
    News flash, det är inte ts som skämmer ut sin sambo, det kan han sköta så bra på egen hand när han förklarar att han inte förankrat beslutet med ts innan han lovat bort deras sängar, såvida han inte tänkt lägga hela skulden på henne förstås.
  • Anonym (Vis)
    Anonym (K) skrev 2022-08-08 21:35:45 följande:
    News flash, det är inte ts som skämmer ut sin sambo, det kan han sköta så bra på egen hand när han förklarar att han inte förankrat beslutet med ts innan han lovat bort deras sängar, såvida han inte tänkt lägga hela skulden på henne förstås.
    Haha så naivt att tro att det går att dölja ens med de bästa intentioner! "Jag hade inte förankrat det med min (snåla, tvära, ogästvänliga) sambo, mitt fel!".

    "Åh jag hade helt missat att min sambo skrivs ut från sin ryggoperation, samma dag!" skulle med lite fantasi och rekvisita kunna fungera. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Vis) skrev 2022-08-08 21:28:15 följande:
    Du har skrivit hur du vill hantera det, och det innebär ju att skämma ut din sambo och tydligt signalera något väldigt ovänligt till gästerna. Vad är det för dramatisk åkomna med din rygg som din sambo inte känner till och tagit hänsyn till? 

    Visst kan man låna ut sin säng om man vill. Men TS blev inte tillfrågad.

    Varför kan inte gästerna sova i extrasängar eller andra bäddar, om TS nu har behov av sin säng? De flesta försöker göra det bekvämt för sina gäster, men andra bäddar behöver väl inte vara obekväma?

    Jag förstår inte. Många andra i tråden verkar inte heller hänga med i ditt resonemang.

    Förklara gärna hur du menar. Varför är TS ogästvänlig? Varför är det TS som gör fel och inte partnern?

  • Anonym (K)
    Anonym (Vis) skrev 2022-08-08 21:57:09 följande:
    Haha så naivt att tro att det går att dölja ens med de bästa intentioner! "Jag hade inte förankrat det med min (snåla, tvära, ogästvänliga) sambo, mitt fel!".

    "Åh jag hade helt missat att min sambo skrivs ut från sin ryggoperation, samma dag!" skulle med lite fantasi och rekvisita kunna fungera. 
    Det är ingen som sagt att det ska döljas? I samma sekund som sambon berättar att han inte kollat med ts lär de ju fatta att hon inte vill låna ut sin säng, men det är han som skämmer ut sig och får stå med hundhuvudet i vilket fall.
  • FuckGoggleAskMe

    Varför har ni så obekväma gästsängar att man förstör ryggen där? Varför är ni villiga att tortera gäster? Skaffa bekväma sängplatser till alla!

  • fornminne

    Jag har besökt folk i olika delar av världen, samt själv haft besök från olika håll. Jag har aldrig varit med om att gäster förväntas låna värdens eller värdinnans säng om värden eller värdinnan har ryggproblem. De flesta försöker ordna det så bekvämt som möjligt för sina gäster, men inom rimliga gränser.

    Jag låter t ex alltid min mamma sova i min säng, för HON är äldre och har ryggproblem. Syrran däremot, får vackert sova på soffan. Som inte alls är obekväm för övrigt. Men mindre lämplig för någon med behov av en riktig säng. Gäst eller ej.

    Om TS de facto har ryggproblem, tycker jag att det inte bara är fult utan regelrätt hänsynslöst av partnern att lova bort sängen och hänvisa henne till soffan. Jag skulle inte vilja vara med en partner som behandlade mig så. Det har inte ett skit med gästfrihet att göra. Gästfrihet är att att ordna det så bekvämt som möjligt för _alla_. utifrån de _förutsättningar_ man har. Något annat har jag aldrig stött på.

  • Anonym (Vis)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-08-08 21:59:17 följande:

    Visst kan man låna ut sin säng om man vill. Men TS blev inte tillfrågad.

    Varför kan inte gästerna sova i extrasängar eller andra bäddar, om TS nu har behov av sin säng? De flesta försöker göra det bekvämt för sina gäster, men andra bäddar behöver väl inte vara obekväma?

    Jag förstår inte. Många andra i tråden verkar inte heller hänga med i ditt resonemang.

    Förklara gärna hur du menar. Varför är TS ogästvänlig? Varför är det TS som gör fel och inte partnern?


    TS skriver ju att man "pajar ryggen" där. Då har de väl inget gästrum med en skön bäddsoffa. Gästvänlighet, även om man bara har en tvåa ("sova i soffan och paja ryggen" låter som det), är en högt skattad egenskap och en liten uppoffring för att låta sin sambo bjuda på det hen kan av bekvämlighet i sällskap under, vad det verkar, en kortare visit. Om man nu inte vill identifiera sig med att det är något "vi gör".

    (Om TS är löneslaven med en lat utnyttjande sambo som ligger på ryggen och släktingar som sitter som fågelungar och vill bli matade och håller igång med sambon långt in på natten, förstår jag dock om något som detta inte faller i god jord. Nu har jag dock gett TS lite potentiell och potent krydda till berättelsen!) 
  • Anonym (Vis)
    Anonym (K) skrev 2022-08-08 22:01:38 följande:
    Det är ingen som sagt att det ska döljas? I samma sekund som sambon berättar att han inte kollat med ts lär de ju fatta att hon inte vill låna ut sin säng, men det är han som skämmer ut sig och får stå med hundhuvudet i vilket fall.
    Naivt. Klart skuggan faller på båda. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Vis) skrev 2022-08-08 22:17:13 följande:
    Naivt. Klart skuggan faller på båda. 
    Jaha, tack för din input där då!
  • Anonym (Arg)

    Det är inget fel på sofforna (vi har tre), men MIN rygg klarar dem inte. Min partner gör det dock utan problem. Släktingarna har heller inga problem med kroppen på det sättet. Jag vaknar ofta med smärta även när jag sover i sängen, så att sova på en soffa är katastrof för mig.
    Jag visar all gästfrihet jag kan, för mig är det påfrestande nog att ha dem här i flera dagar, men vill inte offra min egen hälsa för deras skull.

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Arg) skrev 2022-08-09 02:30:10 följande:

    Det är inget fel på sofforna (vi har tre), men MIN rygg klarar dem inte. Min partner gör det dock utan problem. Släktingarna har heller inga problem med kroppen på det sättet. Jag vaknar ofta med smärta även när jag sover i sängen, så att sova på en soffa är katastrof för mig.
    Jag visar all gästfrihet jag kan, för mig är det påfrestande nog att ha dem här i flera dagar, men vill inte offra min egen hälsa för deras skull.


    Strunta i dumskallarna som lägger skulden på dig.

    Du har inte lovat bort din säng och det är du som ska sova i den. Gör din sambo det omöjligt så bara åk därifrån. Sov hos någon vän, föräldrar om det funkar, eller ta in på hotell. För att markera, då lär inte din idiot till sambo lova bort din säng fler gånger.

    Ge dig inte, lägg dig inte på soffan. Gör det bara inte!
  • Anonym (K)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-08-09 05:14:24 följande:
    Strunta i dumskallarna som lägger skulden på dig.

    Du har inte lovat bort din säng och det är du som ska sova i den. Gör din sambo det omöjligt så bara åk därifrån. Sov hos någon vän, föräldrar om det funkar, eller ta in på hotell. För att markera, då lär inte din idiot till sambo lova bort din säng fler gånger.

    Ge dig inte, lägg dig inte på soffan. Gör det bara inte!
    Om ts bor på hotell så lär sambon bara pusta ut - problemet är ju löst då! Förutom att det ser konstigt ut att ts bor på hotell, då lär det bli andra funderingar och diskussioner, om hon tycker illa om släktingarna t ex.
Svar på tråden Hen har lovat bort vår säng