• Anonym (Ts)

    Lön - hur vet man om den är bra?

    Blir inte klok på lön. Är civilingenjör med 14 års arbetslivserfarenhet. Tjänar idag 45000. För mig är det en hög lön - men jag får allt oftare höra att jag borde kunna ha mer - och att andra civilingenjörer har helt andra löner. Blir då så fundersam - är det jag som är kass på löneförhandling eller ljuger folk?

    Jag vet om att jag ofta är för mesig - men i min värld tjänar jag bra. Jag har dock inget att jämföra med och vill ju såklart inte bli blåst om jag söker nya jobb heller.

    Borde jag tjäna mer eller har jag rätt att jag har en bra lön för min arbetserfarenhet?

  • Svar på tråden Lön - hur vet man om den är bra?
  • Anonym (enkelt)
    Anonym (W) skrev 2022-08-09 18:15:49 följande:
    Fast om pengarna inte räcker, så är väl inte lösningen att ta reda på om du har en bra lön eller inte. Då måste du ju tjäna mer, eller din partner. 
    Antingen där eller skära i utgifterna om det går. Jag har en kompis som klagar på sin dåliga lön. Att hon ensam bränner 15 000 på mat och dryck och lika mycket på mode och skönhet varje månad är helt normalt enligt henne.
  • Anonym (Nvb)

    Det låter lågt, men kolla statistik via facket om du är medlem.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (W) skrev 2022-08-09 18:15:49 följande:
    Fast om pengarna inte räcker, så är väl inte lösningen att ta reda på om du har en bra lön eller inte. Då måste du ju tjäna mer, eller din partner. 
    Fast det är ju det jag tänker mig då. Om jag statistiskt ligger efter för mitt yrke och erfarenhet borde jag kanske byta arbetsgivare och löneförhandla tuffare.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nvb) skrev 2022-08-09 18:35:59 följande:

    Det låter lågt, men kolla statistik via facket om du är medlem.


    Jag är medlem. Problemet är väl att det är svårt att kolla för ?civilingenjör? som är så galet spretigt.
  • Studentpappa
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-10 06:54:55 följande:
    Jag är medlem. Problemet är väl att det är svårt att kolla för ?civilingenjör? som är så galet spretigt.
    Det räcker ju att välja ditt år när du tog examen till exempel, sen väljer du område och väljer bort chefer. Har du inte en extremt ovanlig inriktning så kan du välja maskin, bygg etc. 

    Men jag skulle säga att du absolut ligger lågt, men har du inte bytt jobb och fick en låg ingångslön är det ju så det blir. Det lönar sig inte att vara lojal tyvärr. Jag får en ny kollega i dagarna som tog examen 2008 han går nog in på runt 56-57kkr hos oss. Jag är hög.ing och ligger lite lägre men tjänar 49 kkr+ bonus och bil (examen 2013). Mindre stad men huvudkontor i sthlm så vi ligger högre än lokala företag.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (F)
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-10 06:54:55 följande:
    Jag är medlem. Problemet är väl att det är svårt att kolla för ?civilingenjör? som är så galet spretigt.
    Snabb sökning på examensår, samhällsbyggnad, kommunalt: medel 42000 kr. Så svårt är det inte.

    Annars, prata med ditt fack

    Eller sök nytt och se vad du kan få. Var tex tydlig med att du vill ha 55000 och se vad som händer. 
  • EpicF

    Med 14 års arbetserfarenhet så var det inte någon speciellt hög lön som civilingenjör. 

  • Astons

    Det finns hur många områden som helst en ingenjörer kan jobba inom. Dessutom ökar lönen med ökat ansvar. Vissa kompetenser är mer eftertraktade än andra, tex mjukvara. Bara för att du är CI betyder det inte att du ska tjäna högt, det är din ambitionsnivå som avgör det. 


    //Högskoleingenjör med 70 i lön

  • Anonym (U)

    Du kollar lönestatistiken som ditt fackförbund har. Ligger du på tok för lågt tar du hjälp av i första hand din lokala fackrepresentant och lägger upp en plan för att höja den. De vet hur din lön ligger i förhållande till både dina kollegor och till folk med samma typ av jobb på andra liknande arbetsplatser. Prata också med lönesättande chef om vad du behöver förändra för att höja lönen. 

  • Anonym (Abc)

    En sak med civilingenjörer och många andra höglöneyrken i privat sektor är att lönen är individuell och kan skilja sig åt väldigt mycket baserat på en mängd faktorer:

    * vilken arbetsgivare man har
    * erfarenhet 
    * hur ofta man bytt jobb
    * hur bra man löneförhandlar
    * hur bra man är på sitt jobb

    Jag vet tex att på min arbetsplats så kan det skilja 25 000 i lön mellan olika personer i samma grupp och samma titel baserat på ovan där den sista punkten oftast är den som är avgörande (vissa kan baserat på punkterna ovanför den lyckats komma in på för hög lön utan att vara så bra som lönen säger).

Svar på tråden Lön - hur vet man om den är bra?