PH76 skrev 2022-08-22 19:14:10 följande:
Har man inte vetskapen om, och kan förlika sig med, redan innan barnen kommer. Att när den kommer så är man först och främst förälder, före allt annat, alltid alltid alltid, ja då är man både korkad och oansvarig och borde aldrig ha funderat på barn.
Jag har två, min fru ville ha en tredje men jag sa bestämt nej. Min barn är mitt allt och min kärlek är precis lagom för dem båda, jag vill inte ha fler.
Sen vet jag att det inte är svart/vitt, utan att man kan ha otur i barnlotterie, precis som de bevisligen kan ha otur i mamma -, och pappalotteriet.
Jag läste någon tråd här på FL för några år sedan om en gravid kvinna som tyckte det var så fruktansvärt och jobbigt att hon inte fick dricka det där glaset vin på kvällen på nio hela månader. Då har man antingen alkoholproblem eller ego-problem om man tycker att det är så hemskt att avstå från saker som kan skada ens barn.
Det är ju det jag menat att belysa, att dagens samhälle eller kultur är väldigt individualistisk, eller om man ska kalla det egocentrerad. Och för människor som hela sitt liv fått höra att meningen med livet är att förverkliga sig själv, att ha massor med pengar och tid till fritidsintressen, för dem kan småbarnslivet bli något av en chock. Jag menar, det var en chock för oss andra också, även om man vet och är inställd på att det är en omställning att bli förälder så är det fortfarande något av en chock för många.