• Anonym (Ts)

Ångrar att ni inre skaffade barn?

Tycker man hör så mkt numer om hur folk ångrar att de skaffade barn för att de insert att de inte tycker om att vara förälder (trots att de älskar just sitt barn).

Men tvärtom? Finns ni som ångrat i efterhand att ni inte skaffade barn? Hur hanterar ni det?

Skulle gärna höra bägge sidor av saken...

• Svar på tråden Ångrar att ni inre skaffade barn?
  • gröt
    Anonym (........) skrev 2022-08-22 20:35:01 följande:
    Fast så känner ju väldigt många som fått barn, att man får ett helt annat perspektiv på saker och ting.
    Många uttrycker sig mycket starkt om det, t.ex. Petra Mede som till å med skaffade barn vid 52. Sanna NIelsen har sagt nåt liknande 

? Allt blir bättre när man får barn. Hon har givit mig all den mening jag behöver för att ticka på, sa hon då.

Precis som folk som blivit "frälsta" alltså. Innan de fann Jesus/random religion/sekt så hade deras liv ingen mening och de var sämre människor... tack vare religionen har de blivit bättre människor, funnit mening och kärlek och vägrar lyssna på andras perspektiv då de anser sig sitta på sanningen om livet.
  • Wolfie13
    gröt skrev 2022-08-23 00:11:41 följande:
    Precis som folk som blivit "frälsta" alltså. Innan de fann Jesus/random religion/sekt så hade deras liv ingen mening och de var sämre människor... tack vare religionen har de blivit bättre människor, funnit mening och kärlek och vägrar lyssna på andras perspektiv då de anser sig sitta på sanningen om livet.
    Eh religion oxh relationer är väl jäkligt skilda saker iaf... det första är ju en slags hjärntvätt och inte alls samma som att få ett barn man kommer att älska över allt.

Skulle offra mitt liv för mina barn, men det är ju helt normalt och som det ska vara - till skillnad från attt dyrka osynliga gudar och andra fantasifoster 
  • Anonym (Nej)

Ångrar inte att jag inte skaffade barn. Jag har alltid vetat att jag inte vill vara förälder.

• Anonym (Nej)
    Anonym (........) skrev 2022-08-22 20:35:01 följande:
    Fast så känner ju väldigt många som fått barn, att man får ett helt annat perspektiv på saker och ting.
    Många uttrycker sig mycket starkt om det, t.ex. Petra Mede som till å med skaffade barn vid 52. Sanna NIelsen har sagt nåt liknande 

? Allt blir bättre när man får barn. Hon har givit mig all den mening jag behöver för att ticka på, sa hon då.

Ok. Sen finns det människor som har mening nog för att "ticka på" utan barn. Att "många" som skaffat barn tycker att det är toppen är inte ett argument för att de som inte vill ha barn ska skaffa dem.
  • Anonym (Jk)

När jag var yngre så fanns tankar på att skaffa barn, men bara för att "det är så man gör".
    När jag var ca 21-22 år och verkligen älskade mitt liv (bodde utomlands) kom tankarna på ett barnfritt liv smygande. Jag var i två förhållanden de närmaste åren där männen pratade om att skaffa barn, och jag kände bara NEJ. Det kändes inte naturligt. 

Nu är jag snart 40 och lever med en underbar man som också valt ett barnfritt liv. Allt är underbart och jag ångrar ingenting. 

Jag har många barn i min närhet. Jag ser hur människor, som jag är släkt med och har samma psyke som, behandlar sina barn och hur de mår. Jag mår otroligt dåligt när jag inte får vara ifred. Jag ser hur människorna i min närhet blir och jag VET att jag blivit likadan. 
    Jag hade blivit olycklig med egna barn och de hade blivit olyckliga av att växa upp med mig. En av mina närmaste, ett syskon, fick barn för några år sedan och säger att jag tagit helt rätt beslut.
    Barnen som redan finns i mitt liv skulle jag dock utan tvekan ta hand om om något hände deras föräldrar. Det har redan hänt tyvärr, dock tillfälligt, men om de skulle behöva "nya" föräldrar så är det hos mig de ska växa upp. De är "mina". <3

Och så det där skitsnacket om att "det är skillnad med egna barn!" Kan hända att det stämmer men jag tänker INTE chansa. Det är ett barn vi snackar om, inte en sommarstuga man kan sälja om det blir jobbigt att sköta om den. Folk tänker inte när de vräker ur sig sån skit. 
  • Anonym (A)

Det som jag inte alls var beredd på när jag skaffade barn var hur starkt man känner för dom. Som att ha sitt hjärta utanför kroppen, en person som alltid är viktigare än en själv. 

svårt att förklara för någon som inte har barn men typ min kärlek för min sambo - då skulle jag varna om de kom en kula mot honom.
    med mina barn - jag skulle ta kulan alla dagar i veckan utan att ens fundera på det.

sjukt jobbig känsla som ger mycket ångest - barnen måste alltid vara trygga. Ingenting får hända dom. 

Men de skulle väl vara enda anledningen till att jag skulle ångra att jag skaffade barn från början. 

alla får göra som dom vill. tänker att kvinnor som väljer bort barn får sååååå mycket mer skit åh tjat än män som väljer bort barn.

• Anonym (Ego)
    Anonym (Bella) skrev 2022-08-22 23:12:59 följande:

Det beror väl på att alla, både kvinnor som män 35+ som åtminstone jag känner som är barnlösa inte mår bra psykiskt på ett eller annat sätt. 

Lite skillnad på att vara 25 och älska att vara barnlös och 45. Känner ingen.

Min erfarenhet är att många som är frivilligt barnlösa är rätt självupptagna. Jag har funderat på om det är en konsekvens av att kunna lägga så mycket tid på sig själv och alla små problem och önskningar man har eller om det är orsaken till att man valt att inte få barn. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ego) skrev 2022-08-23 11:57:40 följande:
    Min erfarenhet är att många som är frivilligt barnlösa är rätt självupptagna. Jag har funderat på om det är en konsekvens av att kunna lägga så mycket tid på sig själv och alla små problem och önskningar man har eller om det är orsaken till att man valt att inte få barn. 
    Det kan nog vara en kombination för dem som är både självupptagna och barnfria. De flesta jag känner med barn kan se själva att deras upptagenhet med sina barn är en variant av självupptagenhet eftersom de både ser sina barn som en förlängning av dem själva och är väldigt uppslukade av små detaljer av deras liv.
  • Inteutanproblem

(Bella) Det beror väl på att alla, både kvinnor som män 35+ som åtminstone jag känner som är barnlösa inte mår bra psykiskt på ett eller annat sätt.

Jasså? Hur många känner du då, på ett så pass förtroligt vis att du har fullständig insyn i hela deras känsloliv? Sedan är det faktiskt så, detta är fakta, att en människas känsloliv aldrig kan vara statiskt. Det kommer att fluktuera. Ibland pga yttre omständigheter, ibland av interna omständigheter. Barn är ingen magisk sköld mot detta. Som person måste du lära dig att hantera olika känslor, om du vill ha riktig stabilitet i ditt liv.

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag mår psykiskt bra. Har en rejäl mental styrka och tålighet. Känner glädje och tacksamhet för livet, och finner anledning till att uppskatta livet varje dag. Detta trotts att det samtidigt är tufft, då Covid-19 fullständigt slagit undan benen på mig och man slitit med Postcovid i snart 2 år. Samt att jag fått ytterligare problem efter en ny infektion nu i Maj som satt sig på hjärtat. Klart man kan bli ledsen över detta, och sörja den livsstil som tagits ifrån mig. Undra hur framtiden kommer att se ut. Men detta är grejen, man måste inte fastna i det där. Man möter känslan när den kommer, är i känslan en stund, rör sig upp ur känslan och går vidare = resten av dagen är oberörd, och där finns inget som förhindrar att man känner sig glad och tillfreds. 

Jag har inga barn. 35+ och kvinna. Hade inte det lätt som barn, tonåring eller i yngre tjugoårsåldern. Så mina depressiva perioder har varit tidigare i mitt liv. Inte nu. Har mått psykiskt bra i 8 år.
    Sambon har ångest. Men det är knappast relaterat till barn, utan faktumet att han är odiagnostiserad och obehandlad ADHD, och vuxenpsykiatrin tycker han mer eller mindre ska ha gått in i väggen och lagt sig på ett tågspår innan dom kan tänka sig att utreda honom. Ångesten i hans fall handlar om ett huvud som aldrig håller käften, och det är 10 tankar samtidigt som far runt. Skulle inte bli ett dugg bättre på den fronten för honom om vi hade skaffat ett barn. 

Det jag värjer mig mot här är det naiva svartvita tänkandet. Folk kan må dåligt eller bra av väldigt många olika orsaker. Om man har stark barnlängtan och inga barn har, och mår dåligt, så är det troligtvis att avsaknaden av barn har något med det att göra. Men att förutsätta att någon som mår dåligt och som inte har barn, måste må så pga det? Speciellt om där då inte ens finns en barnlängtan hos personen? Det blir lite löjligt. 

• Anonym (Tror få vill vara barnlösa)

Jag tror det är väldigt få som vill vara barnlösa och inte ångrar det vid något tillfälle. Men samtidigt kanske livet inte leder en dit och det måste också få vara okej. Om man inte känner att man vill ha barn tänker jag att det finns skäl för det. Tex ett par, man och kvinna, som träffas i fertil ålder; hur många av dem förblir barnlösa av fri vilja. De flesta som är barnlösa kanske träffades sent i livet, kunde inte få barn eller något annat. Aldrig hört talas om par som KAN få barn, är i rätt ålder när de träffas osv och ändå väljer bort barn. 

Svar på tråden Ångrar att ni inre skaffade barn?