• Anonym (ccplus)

Blivit kallad till förhör som misstänkt

Fick precis hem ett brev från polisen om att jag är kallad till förhör då jag är misstänkt för falskt alarm. Blev väldigt förvånad. Såklart inte världens bästa känsla men jag vet inte riktigt vad det gäller. 

Om man blir kallad till förhör har det väl gått ganska långt? Då är det väl en indikation på att det kommer gå hela vägen? Aldrig varit misstänkt för något tidigare. Har dessutom barn. Kan dom kalla till förhör även fast dom inte har bevis?

Någon som varit i samma sits?

Tacksam för alla svar :)

• Svar på tråden Blivit kallad till förhör som misstänkt
  • Anonym (Jenny)

Men har du larmat 112 eller liknande? Har det hänt något i din närhet? Har du någon aning vad det handlar om? 
    Att kalla till förhör utan att ha bevis kan de göra, så klart!

• Anonym (Lise)

Har du gjort något falskt alarm då?

• Anonym (Casanova)

Ja, de kan kalla till förhör om de har en misstanke.

Men du har ju ingen skyldighet att svara på frågor. Du kan åka dit och säga att du inte vill svara på några frågor. De är däremot skyldiga att berätta vad du är misstänkt för. Tror även de är skyldiga att berätta vad för bevis de har mot dig.

Även om du är oskyldig kan det vara ett bra råd att inte säga något. Ibland kan man ju i yran och hasten säga saker som är tokiga utan att vara skyldig för det.

• Anonym (ccplus)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-08-29 16:18:21 följande:

Men har du larmat 112 eller liknande? Har det hänt något i din närhet? Har du någon aning vad det handlar om? 
    Att kalla till förhör utan att ha bevis kan de göra, så klart!

Ja eller, jag menade inte riktigt att göra det. Jag hade lite panik kan man säga, ringde polisen om råd och dom kopplade mig till någon central, jag trodde jag var anonym. Jag har komplext PTSD pga övergrepp, en diagnos jag fått av psykolog och jag minns ärligt talat inte om det hände något just då/tidigare den kvällen/dagen eller om det var ett gammalt minne. Alltså den gången jag ringde. 

När jag får såna där flashbacks känns det väldigt äkta eller vad man ska säga. Får det sällan nuförtiden som tur är. 

Någon socialtjänst har inte kontaktat mig och det trodde jag var standard vid brottsmisstanke när man har barn. 
  • Anonym (Igen)
    Anonym (ccplus) skrev 2022-08-29 16:25:47 följande:
    Ja eller, jag menade inte riktigt att göra det. Jag hade lite panik kan man säga, ringde polisen om råd och dom kopplade mig till någon central, jag trodde jag var anonym. Jag har komplext PTSD pga övergrepp, en diagnos jag fått av psykolog och jag minns ärligt talat inte om det hände något just då/tidigare den kvällen/dagen eller om det var ett gammalt minne. Alltså den gången jag ringde. 

När jag får såna där flashbacks känns det väldigt äkta eller vad man ska säga. Får det sällan nuförtiden som tur är. 

Någon socialtjänst har inte kontaktat mig och det trodde jag var standard vid brottsmisstanke när man har barn. 
    Ta hjälp av advokat
  • Anonym (ccplus)
    Anonym (Lise) skrev 2022-08-29 16:22:17 följande:

Har du gjort något falskt alarm då?

Jag vet inte om det räknas som det. För mig var det verkligt.

Se inlägg ovan, beskrev vad jag tror är händelsen. 
    Anonym (Casanova) skrev 2022-08-29 16:23:56 följande:

Men du har ju ingen skyldighet att svara på frågor. Du kan åka dit och säga att du inte vill svara på några frågor. De är däremot skyldiga att berätta vad du är misstänkt för. Tror även de är skyldiga att berätta vad för bevis de har mot dig.

Även om du är oskyldig kan det vara ett bra råd att inte säga något. Ibland kan man ju i yran och hasten säga saker som är tokiga utan att vara skyldig för det.

Men är det inte bättre att vara ärlig? Om jag säger som det var, det jag skrev ovan?
  • Anonym (ccplus)
    Anonym (Igen) skrev 2022-08-29 16:28:03 följande:
    Ta hjälp av advokat
    Det var min nästa fråga.  Tar man den kontakten själv? Eller får man det vid förhöret? Jag trodde man fick det innan men stod inget om det i kallelsen.
  • Anonym (Igen)
    Anonym (ccplus) skrev 2022-08-29 16:28:28 följande:
    Jag vet inte om det räknas som det. För mig var det verkligt.

Se inlägg ovan, beskrev vad jag tror är händelsen. 
    Anonym (Casanova) skrev 2022-08-29 16:23:56 följande:

Men är det inte bättre att vara ärlig? Om jag säger som det var, det jag skrev ovan?
    Beror på vad du vill uppnå

Vad var det som hände, var du ensam hemma? 
  • Anonym (…)

Gå dit och förklara under förhöret så kommer de lägga ner förundersökningen.

• Anonym (Igen)
    Anonym (ccplus) skrev 2022-08-29 16:29:39 följande:
    Det var min nästa fråga.  Tar man den kontakten själv? Eller får man det vid förhöret? Jag trodde man fick det innan men stod inget om det i kallelsen.
    Såg till polisen att du vill ha advokat 
Svar på tråden Blivit kallad till förhör som misstänkt