• Anonym (Ok att leva upp en del av pengarna?)

Arv

Min moster på omkring 60 år ärvde sin man som gick bort i sjukdom för en tid sen. 

De har inga gemensamma barn, men hon har två egna barn som växt upp med hennes man som sin pappa. 

Mannen hade inga egna barn och har varken föräldrar eller syskon kvar i livet, dock två syskonbarn. 

Har förstått att de ska ha del av efterarvet och att om hon minskar arvet genom gåva till sina barn så ska syskonbarnen kompenseras. 

Dock var arvet inte så jättestort, mycket pengar för moster, men ingen jättesumma, drygt 300 000 kr. 

Huset de bodde i tillsammans är mosters genom enskilt arv/utköpning av hennes syskon så det ingår ju inte. 

Dock, det är dags att renovera och bla taket behövs göras vid och nu kan ju moster anlita en firma till det. Men då försvinner ju en stor del av arvet till detta, ska syskonbarnen kompenseras även för detta? Eller har moster rätt att använda pengarna under sin livstid som ju kan vara ganska lång med tanke på hennes ålder och hälsa. 

Tänkte höra om någon här vet, eller vet vart vi kan läsa om det för vi får inte tag i juristen just nu pga att juristen är på semester. 

• Svar på tråden Arv
  • Anonym (Myran)

Finns det ett testamente skrivet av mannen? Och vad säger det testamentet isåfall?

• Anonym (egna)
    Anonym (Ok att leva upp en del av pengarna?) skrev 2022-08-30 11:23:03 följande:
    Arv

Min moster på omkring 60 år ärvde sin man som gick bort i sjukdom för en tid sen. 

De har inga gemensamma barn, men hon har två egna barn som växt upp med hennes man som sin pappa. 

Mannen hade inga egna barn och har varken föräldrar eller syskon kvar i livet, dock två syskonbarn. 

Har förstått att de ska ha del av efterarvet och att om hon minskar arvet genom gåva till sina barn så ska syskonbarnen kompenseras. 

Dock var arvet inte så jättestort, mycket pengar för moster, men ingen jättesumma, drygt 300 000 kr. 

Huset de bodde i tillsammans är mosters genom enskilt arv/utköpning av hennes syskon så det ingår ju inte. 

Dock, det är dags att renovera och bla taket behövs göras vid och nu kan ju moster anlita en firma till det. Men då försvinner ju en stor del av arvet till detta, ska syskonbarnen kompenseras även för detta? Eller har moster rätt att använda pengarna under sin livstid som ju kan vara ganska lång med tanke på hennes ålder och hälsa. 

Tänkte höra om någon här vet, eller vet vart vi kan läsa om det för vi får inte tag i juristen just nu pga att juristen är på semester. 

Mannens syskonbarn är ju inte bröstarvingar och får bara ärva om det finns testamente att de ska få något. Det är bara egna barn man inte får undanhålla arvet, har man inga barn kan man låta arvet gå till vem man vill. 

Men det kan ju ända att han skrivit testamente på sin del till syskonbarnen?
  • Anonym (Nej)

Syskonbarn har ingen laglig rätt till arvet, enbart bröstarvingar har det. Men det beror också på om det finns testamente.

BuoBä skrev 2022-08-30 12:17:17 följande:

Exakt samma situation, från 2017 i och för sig men jag tror knappast det har ändrats:
    www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/efterarv-till-syskon-och-syskonbarn/

Kort svar: hon kan renovera för pengarna, men inte ge bort dem.

Tack! Då säger jag det till moster så kan hon tacka ja till anbudet hon har fått så börjar de redan nästa v tack vare ett återbud de hade fått  

Anonym (Myran) skrev 2022-08-30 12:10:57 följande:

Finns det ett testamente skrivet av mannen? Och vad säger det testamentet isåfall?

Anonym (egna) skrev 2022-08-30 12:13:28 följande:
    Mannens syskonbarn är ju inte bröstarvingar och får bara ärva om det finns testamente att de ska få något. Det är bara egna barn man inte får undanhålla arvet, har man inga barn kan man låta arvet gå till vem man vill. 

Anonym (Myran) skrev 2022-08-30 12:10:57 följande:

Inget testamente finns, han blev hastigt sjuk och gick bort och han var lite yngre än min moster så det var inget de räknade med utan tänkte att det fanns tid. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Ok att leva upp en del av pengarna?) skrev 2022-08-30 15:38:22 följande:
    Anonym (egna) skrev 2022-08-30 12:13:28 följande:

Inget testamente finns, han blev hastigt sjuk och gick bort och han var lite yngre än min moster så det var inget de räknade med utan tänkte att det fanns tid. 
    Då ärver inte syskonbarnen ett öre. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (N) skrev 2022-08-30 15:41:58 följande:
    Då ärver inte syskonbarnen ett öre. 
    TS undrar om efterarv, och jo, då får syskonbarnen ärva. Men hon kan fortfarande renovera huset. 
  • Anonym (lexus)

Man ärver med fri förfoganderätt, när man är gift utan gemensamma barn eller särkulbarn, det menas att syskon till mannen inte har någon rätt till laglott, man kan fritt spendera upp varenda krona.

Jag har en syster vart man dött, hon ärvde 24 milj, dom har två gemensamma barn, min syster var bara 39 år , valde pension vid 50 år och lever bara på arvet från hennes man, barnen har ingen rätt till pengarna, hur mycket av barnens pappas arv som kommer finnas kvar den dagen min syster går bort vet ingen, men syrran lever verkligen loppan för pengarna, reser 4-5 ggr per år och lever lyxliv, dvs det är 1 klassens arvtagare och om syrran lever till 90 år kanske det bara finns några hundra tusen kvar eller inte en enda krona kvar till barnens arv efter sin pappa, han får spendera varenda krona.
    Det samma med din moster, hon får renovera, sälja huset och leva upp alla tillgångar exakt hur hon vill, hon har ingen skyldighet att spara till arv för 2-3 klassens arvtagare.

• Glinda från Oz

Det här måste vara höjden av girighet, jag skäms bara jag läser det. Syskon (och syskonbarn) är inte bröstarvingar. 

Svar på tråden Arv