• Anonym (Ok att leva upp en del av pengarna?)

Arv

Min moster på omkring 60 år ärvde sin man som gick bort i sjukdom för en tid sen. 

De har inga gemensamma barn, men hon har två egna barn som växt upp med hennes man som sin pappa. 

Mannen hade inga egna barn och har varken föräldrar eller syskon kvar i livet, dock två syskonbarn. 

Har förstått att de ska ha del av efterarvet och att om hon minskar arvet genom gåva till sina barn så ska syskonbarnen kompenseras. 

Dock var arvet inte så jättestort, mycket pengar för moster, men ingen jättesumma, drygt 300 000 kr. 

Huset de bodde i tillsammans är mosters genom enskilt arv/utköpning av hennes syskon så det ingår ju inte. 

Dock, det är dags att renovera och bla taket behövs göras vid och nu kan ju moster anlita en firma till det. Men då försvinner ju en stor del av arvet till detta, ska syskonbarnen kompenseras även för detta? Eller har moster rätt att använda pengarna under sin livstid som ju kan vara ganska lång med tanke på hennes ålder och hälsa. 

Tänkte höra om någon här vet, eller vet vart vi kan läsa om det för vi får inte tag i juristen just nu pga att juristen är på semester. 

• Svar på tråden Arv
  • Anonym (lexus)

Läste moster gjort huset till enskild egendom, samt att hon har fri förfoganderätt över pengarna från hennes avlidne make, helt perfekt seminarium, hon kan lägga dessa pengar på sitt hus, hon får göra som hon vill med pengarna, då blir syskon barnen arvlösa och hennes barn ärver allt.
    Arvs regler är inte så kluriga, finns enskildegendom med i bilden det förenklar allt.

• Anonym (X)

Varför skulle syskonbarnen ärva nåt?

• Anonym (L)
    Anonym (X) skrev 2022-08-31 09:10:28 följande:

Varför skulle syskonbarnen ärva nåt?

Undrar jag också. Har han inte testamenterat till dem så är det ju högst oklart varför något arv skulle tillfalla dem. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (L) skrev 2022-08-31 14:05:56 följande:
    Undrar jag också. Har han inte testamenterat till dem så är det ju högst oklart varför något arv skulle tillfalla dem. 
    Efterarv, de får makens del när makan dör. 
  • Anonym (J)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-31 14:14:24 följande:
    Men varför?
  • Anonym (Isis)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-31 14:14:24 följande:
    Först ärver maka och ev särkull.
    Finns inte make/maka ärver barn.
    Finns inte barn ärver föräldrar/syskon.
    finns inte föräldrar/syskon ärver syskonbarn.

I detta fall finns en maka, ingen annan ärver efter henne om inte testamente finns. Så nej syskonbarn ärver givetvis inte i detta fallet.
    Det blir isåfall makans släkt som ärver henne, inte hans.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Isis) skrev 2022-08-31 17:18:15 följande:
    Först ärver maka och ev särkull.
    Finns inte make/maka ärver barn.
    Finns inte barn ärver föräldrar/syskon.
    finns inte föräldrar/syskon ärver syskonbarn.

I detta fall finns en maka, ingen annan ärver efter henne om inte testamente finns. Så nej syskonbarn ärver givetvis inte i detta fallet.
    Det blir isåfall makans släkt som ärver henne, inte hans.

Det är fråga om efterarv, dvs först ärver makan makens del och när hon sen dör ärver makens släktingar hans del. Hennes del går naturligtvis till hennes släktingar då. 

När maken dog gjordes en bodelning av giftorättsgods,  om hans del var 50% då, får hans släktingar 50% när hon dör. Huset var enskild egendom och står utanför detta.  

• Anonym (J)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-31 19:05:19 följande:

Det är fråga om efterarv, dvs först ärver makan makens del och när hon sen dör ärver makens släktingar hans del. Hennes del går naturligtvis till hennes släktingar då. 

När maken dog gjordes en bodelning av giftorättsgods,  om hans del var 50% då, får hans släktingar 50% när hon dör. Huset var enskild egendom och står utanför detta.  

När tillämpas efterarv? Om min man dör och lämnar efter sig en miljon så får jag inte fördela den på mina nära och kära för då blir de skyldiga hans släktingar pengar sen när jag dör??
  • BuoBä

Här kan du läsa om efterarv, inklusive exempel i olika fall.

www.bjornlunden.se/juridik/efterarv__151

Har man barn tillsammans blir de efterarvingar. Men då blir det mindre uppenbart att de är just efterarvingar eftersom barnen även får arvet efter den sist avlidna föräldern samtidigt som efterarvet. I det här fallet fanns inga gemensamma barn och därför blir det syskon/syskonbarn som är efteravingar.

• Anonym (lexus)
    Anonym (J) skrev 2022-08-31 20:35:28 följande:
    När tillämpas efterarv? Om min man dör och lämnar efter sig en miljon så får jag inte fördela den på mina nära och kära för då blir de skyldiga hans släktingar pengar sen när jag dör??
    Efter arv med fri förfoganderätt är alltid svårt att reglera när någon dör tidigt och den andra make lever många år till, man har rätt att ge bort 25%.

Tar man sedan att ts moster har enskild egendom, den delas inte när hon går bort, den ingår inte i gftorättsgods.
    Man kan ta liknelser med att bo sambo, (man flyttar in till någons bostad) där man hjälper o bekostar renoveringar osv, dessa pengar sambo lagt ner delas inte om dom går skilda vägar eller en dör, beloppet sambo utan ägarskap i bostaden lagt ner, går förlorade.
    Liknande med dyr egendom som en husbil, vanlig bil, båt osv, efterlevande kan använda dessa 10-20 år och grejerna har inte längre något värde kvar, grejerna kan ha kostat 1 milj o vid efterlevandes bortgång återstår bara 25 tusen, man blir inte betalningsskyldig i efter arv.
    Man har fri förfoganderätt, dvs man får spendera upp varenda krona av efterarv, liknande kan TS moster göra, spendera dessa 300k till renovering av hennes enskilda egendom(huset) och den ingår inte i efter arv, utan går oavkortat till hennes barn. och ts mans syskonbarn blir arvlösa.
  • Anonym (Isis)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-31 19:05:19 följande:

Men hon har väl rätt att göra precis vad hon vill med pengarna hon ärvde?
    Dvs hon kan handla upp allt, hon måste inte spara till makens syskonbarn? För det vore ju helt knäppt.
  • Anonym (J)
    Anonym (lexus) skrev 2022-09-01 07:34:55 följande:
    Efter arv med fri förfoganderätt är alltid svårt att reglera när någon dör tidigt och den andra make lever många år till, man har rätt att ge bort 25%.

Tar man sedan att ts moster har enskild egendom, den delas inte när hon går bort, den ingår inte i gftorättsgods.
    Man kan ta liknelser med att bo sambo, (man flyttar in till någons bostad) där man hjälper o bekostar renoveringar osv, dessa pengar sambo lagt ner delas inte om dom går skilda vägar eller en dör, beloppet sambo utan ägarskap i bostaden lagt ner, går förlorade.
    Liknande med dyr egendom som en husbil, vanlig bil, båt osv, efterlevande kan använda dessa 10-20 år och grejerna har inte längre något värde kvar, grejerna kan ha kostat 1 milj o vid efterlevandes bortgång återstår bara 25 tusen, man blir inte betalningsskyldig i efter arv.
    Man har fri förfoganderätt, dvs man får spendera upp varenda krona av efterarv, liknande kan TS moster göra, spendera dessa 300k till renovering av hennes enskilda egendom(huset) och den ingår inte i efter arv, utan går oavkortat till hennes barn. och ts mans syskonbarn blir arvlösa.
    Så trots att jag är barnfri kommer jag ändå behöva hålla på och bry mig om arv?! Trodde testamente skulle räcka bra. Om detta skulle hända:
    Vi är gifta, inga barn alls. Maken dör när jag är 60. Våra sammanlagda tillgångar då är 10 miljoner. Jag väljer att sälja boendet och sätta mig i en hyresrätt, har således 10 mille på banken. Jag väljer att köpa en villa till min systerson för 8 miljoner. 
    Jag dör tio år senare. Måste systersonen trolla fram 5 miljoner för att ge till min mans syskon och syskonbarn?
  • sextiotalist
    Anonym (J) skrev 2022-09-01 09:02:39 följande:
    Så trots att jag är barnfri kommer jag ändå behöva hålla på och bry mig om arv?! Trodde testamente skulle räcka bra. Om detta skulle hända:
    Vi är gifta, inga barn alls. Maken dör när jag är 60. Våra sammanlagda tillgångar då är 10 miljoner. Jag väljer att sälja boendet och sätta mig i en hyresrätt, har således 10 mille på banken. Jag väljer att köpa en villa till min systerson för 8 miljoner. 
    Jag dör tio år senare. Måste systersonen trolla fram 5 miljoner för att ge till min mans syskon och syskonbarn?
    Det sista är nog det som kan ställa till det. Så om du skulle få den idén, så då är det läge att ta kontakt med jurist
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (J) skrev 2022-09-01 09:02:39 följande:
    Skriv inbördes testamente där ni ärver varandra med full äganderätt, då blir det inget efterarv utan släktingar till den som avlider sist ärver allt. Eftersom ni är barnfria fungerar det bra.

Utan testamente ärver ni med fri förfoganderätt och det blir efterarv sen. 
  • Anonym (MB)
    Efterarvsberättigade efter make

Den vanligaste efterarvssituationen är att en efterlevande make övertagit sin makes tillgångar med fri förfoganderätt.

Alla arvingar efter den först avlidne maken har inte rätt till efterarv. Det är enbart arvingarna i arvsklass I och II som har rätt till efterarv. Det är alltså den först avlidne makens bröstarvingar, fader och moder, syskon eller syskonbarn.

www.bjornlunden.se/juridik/efterarv__151

Svar på tråden Arv