• millionvoices

    Har du en buffert på 50k för el?

    Idag på nyheterna gick de ut med att man bör ha en buffert för 50k för el. Har du det?

  • Svar på tråden Har du en buffert på 50k för el?
  • Citronella

    Jag behöver ingen buffert för elräkningen. Jag bor i lägenhet, uppvärmningen ingår i hyran så jag betalar bara hushållsel. Jag har bara lågenergilampor och har inte på ugnen så ofta, vitvarorna är nya (drar lite ström) och jag har ingen tvättmaskin. Nätverksavgiften är dyrare än själva elen. 

  • Anonym (fryser)
    Anonym (anonym) skrev 2022-08-31 20:31:52 följande:
    Ja, de med dåligt med pengar svarar aldrig i en sådan här tråd eftersom det ger ångest att se alla lyckade människor. Precis som med träningstrådar.

    Det är dock många som har buffertar. ?58 procent har mer än 100 000 sparat? och ?10 procent har över 1 miljon? ? uppger SBAB. https://via.tt.se/pressmeddelande/ett-av-tio-hushall-har-mer-an-1-miljon-pa-banken?publisherId=3236046&releaseId=3302593


    Majoriteten verkar ändå ligga där mellan 50000-200000 eller tom 30000. Samtidigt nästan 10 procent som inte har 10000kr. Sen är väl frågan vad det var för urval de valde att fråga?

  • Anonym (Gård)
    Anonym (anonym) skrev 2022-08-31 20:13:51 följande:

    Det är ju helt fantastiskt hur rika folk här är på familjeliv! Alla har en jättebuffert och får -kanske- offra lite semesterpengar.

    Vi har exakt 50000 kr sparat så i så fall ryker hela vår buffert- och då är vi nog lyckligt lottade som ens har pengar att ta till.


    Det beror på vad man menar med rik och vilka sparade pengar vi pratar om. Vi har minst en miljon och tillgångar i form av aktier och skog. Men nästan ingen inkomst öht. Våra sparade pengar är inte till semester utan till att leva på resten av livet eftersom maken slutat jobba i förtid. Vi har dessutom en gård som kräver underhåll och omkostnader. Så allt sparat går till sånt- ingen lyx, ingen semester, inte pengar "bara för att".
  • Anonym (Sverige är ett välmående land)

    Väldigt många människor i Sverige har det väldigt bra ekonomiskt. Många har gjort stora vinster på bostäder. För oss som köpte bostad för minst 15 år sen har många inte så stora lån och med de låga räntorna som varit senaste åren har det funnits stora marginaler att spara. Jobbskatteavdraget gör att man får ut en hög andel av sin lön.

    Har man dessutom sparat regelbundet på börsen under 15-20 år så har värdet ökat rejält.

    Om jah alltid bott i hyreslägenhet och bara sparat på sparkonto så hade min buffert varit betydligt mindre än vad den är i dag. 

  • Postman
    Anonym (anonym) skrev 2022-08-31 20:13:51 följande:
    Det är ju helt fantastiskt hur rika folk här är på familjeliv! Alla har en jättebuffert och får -kanske- offra lite semesterpengar. Vi har exakt 50000 kr sparat så i så fall ryker hela vår buffert- och då är vi nog lyckligt lottade som ens har pengar att ta till.

    Haha ja precis. Jag fascineras över det med. Bara guld och gröna skogar här.
  • Postman

    Ja jag fixar det men det är inte det jag skulle vilja lägga pengarna på. Hur som helst så har jag beställt solceller nu. Det kommer halvera min elförbrukning och förhoppningsvis kommer det dra in pengar med.

  • TL12

    Helt galet att det blivit så här 
    så mycket pengar på EL är ju idiotiskt 
    vi räknar med 10t i månaden ?vinter? 
    tidigare 1500kr 
    blir inte att spara några pengar bara betala räkningar 
    det här kommer aldrig hålla i en  längre period
    företag kommer gå i konkurs , maten kommer bli dubbelt så dyr i din affär , 100kr för ett Bregott paket 
    annars finns inga pengar att betala EL med 

    miljöpartiets gröna omställning ? 

    ett stort skämt 

  • MotherOfMiracles

    Ja, jag har en större buffert än så. Men det är pengar jag sparat till kommande underhåll av huset. En så hög elräkning innebär att jag får skjuta på nödvändiga renoveringar, alternativt ta pengar jag lagt undan till barnens framtid, till elräkningen. Det känns helt orimligt att så mycket pengar ska gå till en livsnödvändig basvara.

  • Anonym

    Vad är det som folk tycker är konstigt med att inte lopp-leva upp alla pengar hela tiden? Bor man i hus och har en hyggligt normal lön på typ 45 kkr så har man ju åtminstone 10-12 kkr över varje månad, och kan ändå vara lite slarvig. Det dubbla om man är två. 
    Sen i alla fall någon halvmille i säljbara tillgångar, minst. Det är väl knappast onormalt eller något man skulle behöva ljuga ihop. Mest ett normalt svenskt villaliv.

Svar på tråden Har du en buffert på 50k för el?