• Anonym (Maria)

Hur kommer otrohet fram?

En del säger att otrohet alltid kommer fram.

1.  Så ni menar att det förekommer inte och har aldrig förekommit några äktenskap eller förhållanden där de tar med sig hemligheten i graven?

2.  Hur kommer otrohet fram?

• Svar på tråden Hur kommer otrohet fram?
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Kaninkokerska) skrev 2023-02-16 09:50:05 följande:
    Hur mycket kommer de avguda dig när det kommer fram vilken person du egentligen är?
    Jag vet inte... Tror det blir en blandad mix...
  • molly50
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-16 14:32:16 följande:
    Mycket märklig historia och kort i svaren är du också.
    På vilket sätt är den märklig?
    Och dina frågor i trådstarten var ju om otrohet brukar komma fram eller inte.
    Så vad mer vill du att jag ska svara?
  • Anonym (Aha)
    Anonym (vetenskaplig) skrev 2023-02-16 14:24:52 följande:

Den här frågan och människors intuitiva svar är bra exempel på hur styrd man är av fördomar och det man ser.

I det här fallet finns ett par problem med att säkert uttala sig om att nästan all otrohet uppdagas och att den otrogne blir påkommen.

Först och främst visar statistik att bortemot 50% är otrogna någon gång. För att "nästan alla" skulle bli påkomna skulle ca 40-50% av alla någon gång blivit avslöjade med att vänstra. Den siffran är närmast absurd.

Om du tänker efter utifrån ALLA du känner. Har hälften av dem någon gång blivit påkomna med att vara otrogna? (det blir en gissning eftersom några naturligtvis kan ha hållit krisen för sig själva inom relationen).

Ett par anledningar till att det 'känns' som att alla åker dit:
    1) Det är starka känslor förknippade med att någon blir avslöjad, det pratas och många blir indragna i ETT fall. Detta enstaka fall kommer kännas om flera eftersom det ältas och skvallras i flera led.

2) Hur många fall har du hört talas om där en otrogen person klarat sig undan? Sannolikt inte särskilt många (om någon) eftersom det ligger i sakens natur. Om du hade vetat hade risken varit stor att fler vetat och det avslöjats.

Precis som de allra smartaste kupperna så kommer du aldrig ha hört talas om de som lyckats sköta sin otrohet snyggt.

Alla exempel som tas upp kommer att vara anekdotiska, dvs. de speglar en smal, subjektiv verklighet men saknar koppling till generell statistik/sanning. Vi vet helt enkelt inte säkert. Kanske har det forskats på detta (orkar inte kolla) och då får man en lite bättre indikation.

Rent anekdotiskt så har jag själv ett par exempel på vänner som varit otrogna och kommit undan med det. Ingen har, vad jag vet, blivit avslöjad.
    Detta säger dock ingenting annat än att jag råkat få precis denna information.

Det finns några faktorer som drastiskt minskar risken för upptäckt. 
    Tror de flesta som är smarta nog (och vet hur otrohet oftast upptäcks) kan räkna ut detta

Ovetenskapligt till tusen. Vet du något om hur många äktenskap och samboförhållanden som går i kras?? Ungefär hälften visar statistiken. Något fler gifta par kämpar mer än sambos. Går det anta att vissa bryter upp efter en upptäckt otrohet? Nu råkar det även förhålla dig så att förvånansvärt många par reder ut vad som föranlett otrohetsaffären, omförhandlar relationens fundament och vänder blad. Därför visar heller aldrig statistiken exakt i vilken omfattning otrohetsaffärer upptäcks i och med att skilsmässostatistiken långt ifrån är någon tillförlitlig indikator på Upptäckt = Skilsmässa/Uppbrott. Många variabler inverkar. 

Nämn gärna vilka faktorer som du anser drastiskt minskar risken för upptäckt. Tack. 

De finns ej enligt min erfarenhet. Om du inte lever med en partner från en annan kultur eller som av andra skäl tolkar små subtila tecken på otrohet på ett felaktigt eller naivt sätt.

• Anonym (Maria)
    molly50 skrev 2023-02-16 14:55:57 följande:
    På vilket sätt är den märklig?
    Och dina frågor i trådstarten var ju om otrohet brukar komma fram eller inte.
    Så vad mer vill du att jag ska svara?
    Det är märkligt att som otrogen hålla på som han gjorde, helt öppet på stan, och dina korta svar gör ju inte historien klarare.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (T) skrev 2023-02-16 15:10:57 följande:
    Ja de e väl klart de märker skillnad om personen blir gladare ser till att va mer i ordning rakad tvättad kläder å allt , de märks ju .
    Vet du någon som avslöjat otrohet på det sättet?
  • Anonym (Bitter)
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-16 15:22:48 följande:
    Vet du någon som avslöjat otrohet på det sättet?
    Jag noterade någon liten detalj som var annorlunda. När jag väl sett den första blev jag uppmärksam och såg snart fler.

• molly50
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-16 15:21:11 följande:
    Det är märkligt att som otrogen hålla på som han gjorde, helt öppet på stan, och dina korta svar gör ju inte historien klarare.
    Ja,men alla otrogna beter sig kanske inte så smart.

Men vad är det för svar du vill ha för att historien ska bli klarare för dig?
    Du har ju fått svar på dina frågor om otrohet brukar komma fram eller ej och i så fall hur. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Det klart att otrohet inte alltid kommer fram, men påfallande ofta kommer det fram förr eller senare.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Bitter) skrev 2023-02-16 15:56:08 följande:
    Jag noterade någon liten detalj som var annorlunda. När jag väl sett den första blev jag uppmärksam och såg snart fler.
    Hur kom det till slut fram att det var otrohet då?
  • Anonym (Maria)
    molly50 skrev 2023-02-16 15:58:38 följande:
    Ja,men alla otrogna beter sig kanske inte så smart.

Men vad är det för svar du vill ha för att historien ska bli klarare för dig?
    Du har ju fått svar på dina frågor om otrohet brukar komma fram eller ej och i så fall hur. 
    Det är ju det jag inte vet, när du berättar inte så mycket. Jag kan inte veta fler delar i historien som du kan berätta, just eftersom jag inte känner till dem.
Svar på tråden Hur kommer otrohet fram?