• Livspusslaren

    Funkar det på jobbet att ha barn?

    Hur har ni det på ert jobb? Är det ok att komma lite sent efter lämning och gå lite tidigare för att hämta på föris?

    Min chef säger att det är ok om jag fixar det sista hemifrån sen men vissa på jobbet verkar bli sura för att jag får "förmåner". En av dem brukar fråga om jag jobbar halvtid?

  • Svar på tråden Funkar det på jobbet att ha barn?
  • Anonym (Nope)

    Nej det är omöjligt. Inte en minut sen dit eller gå hem tidigare. Jag löser av min kollega och man kan inte lämna arbetsplatsen. 

  • Friger

    Jo, hos oss fungerar det. Alla har ungar så det är ett jävla pusslande med dagis. Inklusive för mig, chefen.

    Ingen som är sur för den saken. Det är ju som det är.

  • LaFontaine

    Hos oss fungerar det väldigt bra. Ingen bryr sig om arbetet utförs under normal arbetstid eller mitt i natten, så länge det blir klart i tid. Möten rekommenderas också att förläggas mellan 09 och 16, för att underlätta för föräldrar som ska lämna och hämta på skola och förskola.

  • Anonym (Freja)

    Har man flextid så kan det vara ok. Men det beror på kulturen på arbetsplatsen samt hur man vill att det registreras, om det ska registreras. 
    Antingen kan man ha en känsla av "frihet under ansvar" där var och en gör det den ska och ingen sitter och räknar minuter.
    Eller så har man som hos oss, ett program där jag skriver in dagligen när jag kommer och när jag går. Om jag då kommer 0815 så ligger jag "minus" en kvart vilket jag kan hämta in på kortare lunch, genom att stanna lite längre eller genom att komma tidigare imorgon. Det stäms av på 3 mån  intervall. 

    Antingen så tycker dina kollegor att du verkar arbeta mindre än dem. Eller så har de inte förstått att de också har den här flexibiliteten "om de skulle vilja"?

    Men att komma och gå lite som man vill utan att ha förankrat det med chefen skulle jag inte säga är ok. Det är inte respektfullt, utan det bör man prata om i så fall att jag behöver den här flexibiliteten för att kunna hantera min vardag som småbarnsmamma. Går det inte så får man kanske ansöka om att gå ner i tid 10% eller så för att få ihop det, vilket ju är en rätt som man har.

    Sen finns det verksamheter där man inte kan flexa alls, utan där startar verksamheten en viss tid och då behöver man helt enkelt vara på plats. Eller så är någon annan beroende av att jag kommer och löser av så att hen kan gå hem. Då funkar det inte heller om jag är 15-30 min sen varje dag "pga jag måste lämna barn på dagis".

  • Embla twopointoh

    Inga problem alls, så länge jobbet blir gjort spelar det ingen roll om man gör det under kontorstid eller inte. Med vissa saker, såsom möten och annat som involverar fler än en person, är tiderna såklart mindre fria, men om det skulle köra ihop sig någon dag och man måste gå ifrån (eller inte kan närvara alls) så brukar det funka. Det händer liksom alla ibland.

  • Aliona

    Ja det funkar alldeles utmärkt för oss. Vi har flextid, så i de flesta fall är det ingen som bryr sig när folk kommer och går. Är det möten på eftermiddagen så är det inte ovanligt att folk måste gå vid 4 för att hämta barn, och inga sura miner. Ibland har vi ju deadline, och få förväntas man jobba till jobbet är klart, men för oss föräldrar kan det innabära att man gör en paus på em/kväll för att hämta eller natta, och så fortsätter man att jobba efter det. Vab har folk också förståelse för men samtidigt så kommer nästan alltid vabande föräldrar till viktiga möten eller presentationer som inte går att ställa in. Då låter man barnet titta på film eller något just den tiden. Vissa tjänsteresor väljer föräldrarna att ta med sina barn på. Det går bra, vi betalar själva för barnvakt och barnets resa, men flexibiliteten finns. Jag gjorde själv så när jag skulle vara borta en månad och mitt barn inte ens var tre år. Arbetsgivaren och kollegerna är väldigt stöttande för småbarnsföräldrar, men föräldrar ser också till att ibte sätta kolleger eller jobbet i knipa. Många tar extra ledigt för att vara med sina barn, men ingen tar ut tex föräldradagar för att undvika jobb när arbetsgivaren skulle neka semester. 

  • cosinus

    Nu är mina ungar rätt stora och behöver inte hämtas längre.

    Men ja jag har valt jobb där det går bra att både vara föräldraledig deltid länge för förskola/skola, där det inte är problem att vabba och där man inte har kvar allt jobb när man kommer tillbaka efter ledigheten. Samt då såklart flextid. Denna underbara uppfinning :)

    Jag gjorde valet att skaffa 4 barn utan familjen i samma stad. Då måste man lösa allt själv och därmed har både jag och maken anpassat arbete och arbetstider efter det.

  • BuoBä

    Jag har valt att gå ner i tid till 80% för att ha flexibilitet och slippa stressa ihjäl mig. Oftast jobbar jag lite mer, och vi har flextid så det ger mig inarbetad tid och ännu större flexibilitet. 

    Ibland har vi möten på morgonen som jag måste vara i tid till, men i övrigt är det ingen som bryr sig om exakt när på dygnet jag arbetar. 

  • Anonym (Freja)
    BuoBä skrev 2022-09-05 15:57:57 följande:

    Jag har valt att gå ner i tid till 80% för att ha flexibilitet och slippa stressa ihjäl mig. Oftast jobbar jag lite mer, och vi har flextid så det ger mig inarbetad tid och ännu större flexibilitet. 

    Ibland har vi möten på morgonen som jag måste vara i tid till, men i övrigt är det ingen som bryr sig om exakt när på dygnet jag arbetar. 


    Ungefär samma som jag. Jag jobbar ca 80% nu och det är skönt att komma lite senare och gå lite tidigare och kunna göra det med gott samvete. Chefen har till och med sagt det vid något tillfälle när det knorrades att "xx har faktiskt avdrag på sin lön för att kunna gå tidigare så det är inte relevant". Vi har också flex vilket underlättar ännu mer. 
Svar på tråden Funkar det på jobbet att ha barn?