Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

    Hyra ut rum - Erfarenheter?

    Det är orimligt att anta att det kommer bli en kö av studenter som vill hyra ditt rum, men att tänka att det är helt onödigt att försöka är också dumt.

    Sanningen är att studenter inte är en homogen grupp och att det faktiskt förekommer att folk faktiskt vill bo lite lantligt, nära buss. Trots att de inte själva har råd med den form av boende. Vissa har kanske drömt om ett lantligare liv och VILL bo på landet. Då är ju studietiden en period att faktiskt testa.

  • Lönnsirap
    Friger skrev 2022-09-12 16:52:58 följande:
    Tanken är ju att tjäna pengar. Inte att syssla med välgörenhet. Okej inser att jag inte kan ha jättehög hyra. Men skulle marknadsvärdet vara för lågt så avstår jag hellre.
    Lönnsirap skrev 2022-09-12 16:35:06 följande:

    Det är orimligt att anta att det kommer bli en kö av studenter som vill hyra ditt rum, men att tänka att det är helt onödigt att försöka är också dumt.

    Sanningen är att studenter inte är en homogen grupp och att det faktiskt förekommer att folk faktiskt vill bo lite lantligt, nära buss. Trots att de inte själva har råd med den form av boende. Vissa har kanske drömt om ett lantligare liv och VILL bo på landet. Då är ju studietiden en period att faktiskt testa.


    Nä, inser också att jag inte kommer ha kö.

    Ja... Du måste vilja bo på landet för att bo här.

    Är lite nyfiken på att prova. Har tre barn. Men tror det är... Typ 13st sovrum jag har. Kunde jag hyra ut något av dessa så vore det ju faktiskt inte helt fel.

    Har fiber och ett mycket välfungerande nätverk som sträcker sig över hela gårdscentrum så den biten är inga problem. Enkelt att hitta parkering också.

    Det som egentligen hindrat mig är barnen. Vill ju inte ha in någon skum människa som är svår att bli utav med i deras liv.
    Självklart ska det inte vara välgörenhet, utan ett boende som fungerar för både dig själv och den du hyr ut till.

    Kolla av vad folk tar och räkna på vad du skulle behöva få ut. Hur man ut så behöver man ju erbjuda plats, värme, el och "nånting". Spontant tänker jag att parkeringsplats och möjlighet att ev. ha djur är något som folk vill ha. 
  • Lönnsirap
    Friger skrev 2022-09-12 17:38:18 följande:
    Tack för info!

    Det är Uppsala som är student-orten för mig också.

    Ett par är helt okej. Det går att få flera rum, inga konstigheter. Däremot inte eget kök eller badrum.

    Det är två hus. Så det går ju att bo i huset som jag inte bor i. Men de renoverade badrummen finns i mitt hus. Finns bara toa i det andra huset. Lika så fungerar det köket att värma upp mat i men inte att tillaga.

    Men de har ingen möjlighet att få hela det huset för sig själv. Det är inget du kan få för någon tusenlapp. Sen använder jag delar av huset. Men deras rum får de naturligtvis ha i fred och det går att ha ett par rum som hänger samman med en ingång.
    Jag antar att du bollar med oss för att faktiskt hitta idéer om vad som är rimligt utifrån hur du har det. Jag tänker att man också vanligtvis får ställa i ordning ett fungerande boende INNAN man hur ut och liksom skapa ett koncept. 

    Jag tänker att det är viktigt att ordna till ett ordentligt "koncept" först och sen söka personer som kan vara intresserade. 

    Alltså, du får ju ordna ett ordentligt alternativ innan du kan leta hyresgäster. Och troligen är det ju så att om du inte hittar hyresgäster om du inte får till ett tillräckligt bra alternativ.
Svar på tråden Hyra ut rum - Erfarenheter?