• Anonym (Omega)

Kan det vara omega3/6-brist???

Jag har under en lång tid - ja, flera år, faktiskt - känt att jag bara blir trögare och trögare kognitivt. Först tänkte jag att det berodde på stress, sen på att jag fick en utmattningsdepression, men nu (sen ca 1,5 år tillbaka) mår jag bra igen, och har dessutom lyckats lägga om saker i mitt liv så att jag har mycket mindre stress. Men min kognitiva nedsättning kvarstår. Jag är inte jättegammal (48), så jag tycker inte att det borde vara åldern än? Så läste jag häromdan om Omega 3 och Omega 6 - att det är nödvändigt att få i sig dessa fettsyror för att bl.a. hjärnan ska funka som den ska. Så nu undrar jag om det kan vara detta som är felet? När jag ser över min kosthållning så inser jag att jag att jag inte bara har underskott på dessa fettsyror; jag får inte öht i mig dem alls.

Vad tror ni? Kan det vara detta som är problemet???

• Svar på tråden Kan det vara omega3/6-brist???
  • Anonym (Lästips)

Man får fler och/eller andra symptom vid brist vad jag kunde läsa mig till. Jag tror ändå det är efterverkningar av sen du mådde dåligt. Jag led av extrem sömnbrist när jag hade fått mitt andra barn. Hjärnan la helt enkelt av. Jag kunde inte ens läsa en tidning för jag fattade inget. En bok var bara glömma. Korsord också. Jag klarade bara det mest elementära. Det tog lång tid att komma tillbaka. Om du är kvinna börjar du komma in i klimakteriet- det kan faktiskt också påverka. Förutom en hel massa annat jag hade tänkt långt före brist på just omega. Men prova ät mer fisk och använd rapsolja i maten och se om du märker nån skillnad. Ät d-vitamin också nu under vinterhalvåret. Nötter.

• Anonym (Omega)
    Anonym (Lästips) skrev 2022-09-17 17:25:38 följande:

Man får fler och/eller andra symptom vid brist vad jag kunde läsa mig till. Jag tror ändå det är efterverkningar av sen du mådde dåligt. Jag led av extrem sömnbrist när jag hade fått mitt andra barn. Hjärnan la helt enkelt av. Jag kunde inte ens läsa en tidning för jag fattade inget. En bok var bara glömma. Korsord också. Jag klarade bara det mest elementära. Det tog lång tid att komma tillbaka. Om du är kvinna börjar du komma in i klimakteriet- det kan faktiskt också påverka. Förutom en hel massa annat jag hade tänkt långt före brist på just omega. Men prova ät mer fisk och använd rapsolja i maten och se om du märker nån skillnad. Ät d-vitamin också nu under vinterhalvåret. Nötter.

Tack! Ja, jag är kvinna - kanske har du rätt i att det kan vara klimakteriet; det har inte ens fallit mig in, haha! Jag är väl inte jättepigg på att ändra min kost, men det finns ju kosttillskott man skulle kunna testa tänkte jag, men först ville jag kolla lite om det överhuvudtaget är rimligt att det är detta som felar.
  • Anonym (Brister?)

Får du inte i dig det via kosten så ja absolut, testa lägga till det via kosttillskott. Iaf Omega 3. 

Men jag tycker nog du ska försöka få tagit blodprover. Kolla upp hormonerna. D vitamin. B vitaminer. Ämnesomsättningen. Järn. Man kan få en hel rad knepiga kognitiva symtom vid brister. Jag blev väldigt slötänkt, glömsk och fick problem med koncentration/fokus när jag hade B12 och Folatbrist. Dom kognitiva problemed dök upp långt långt tidigare innan jag började bli tröttare och tröttare. 

• Anonym (Lästips)
    Anonym (Omega) skrev 2022-09-17 17:42:23 följande:
    Tack! Ja, jag är kvinna - kanske har du rätt i att det kan vara klimakteriet; det har inte ens fallit mig in, haha! Jag är väl inte jättepigg på att ändra min kost, men det finns ju kosttillskott man skulle kunna testa tänkte jag, men först ville jag kolla lite om det överhuvudtaget är rimligt att det är detta som felar.
    Kosttillskott kan ytterst sällan ersätta en fullvärdig kost så försök ändå ändra nånting. Bra tips ovan om att faktiskt ta lite prover. Om du inte får göra det på din V.c så går det via Werlabs.
  • Anonym (Omega)
    Anonym (Brister?) skrev 2022-09-17 18:16:29 följande:

Får du inte i dig det via kosten så ja absolut, testa lägga till det via kosttillskott. Iaf Omega 3. 

Men jag tycker nog du ska försöka få tagit blodprover. Kolla upp hormonerna. D vitamin. B vitaminer. Ämnesomsättningen. Järn. Man kan få en hel rad knepiga kognitiva symtom vid brister. Jag blev väldigt slötänkt, glömsk och fick problem med koncentration/fokus när jag hade B12 och Folatbrist. Dom kognitiva problemed dök upp långt långt tidigare innan jag började bli tröttare och tröttare. 

Anonym (Lästips) skrev 2022-09-17 18:21:31 följande:
    Bra tips ovan om att faktiskt ta lite prover. Om du inte får göra det på din V.c så går det via Werlabs.

Tack för svar! Jag lämnade blodprov senast för ett par månader sen - de tog en faslig massa rör, så jag tror de kollade i princip allt som kan kollas Glad Alla prover var dock normala, så det gav inte just nåt...
    Anonym (Lästips) skrev 2022-09-17 18:21:31 följande:
    Kosttillskott kan ytterst sällan ersätta en fullvärdig kost 
    Det där har jag alltid undrat över. Jag har hört just det argumentet många gånger, men vad är det egentligen som gör att något blir mindre bra/fungerar sämre för att man får det i sig i form av kosttillskott? Om jag har en kost som täcker det mesta, utom just omega-fettsyrorna, varför skulle det vara bättre att t.ex. lägga till en massa rapsolja på salladen än att ta det i form av kosttillskott? Jag fattar så klart att det inte går att leva på enbart knäckebröd, till exempel, och sen komplettera allt annat i form av kosttillskott, men om man har en kost som på det stora hela är bra, varför är kosttillskott för att täcka in det sista då sämre än "naturlig" mat?
  • Pentra

Man kan enkelt ta reda på kroppens balans mellan omega 3 och omega 6 genom ett enkelt balanstest via blodprov. Dessutom så får man även provsvar gällande flera andra variabler. Mvh, Pentra

Svar på tråden Kan det vara omega3/6-brist???