• Anonym (Omega)

Kan det vara omega3/6-brist???

Jag har under en lång tid - ja, flera år, faktiskt - känt att jag bara blir trögare och trögare kognitivt. Först tänkte jag att det berodde på stress, sen på att jag fick en utmattningsdepression, men nu (sen ca 1,5 år tillbaka) mår jag bra igen, och har dessutom lyckats lägga om saker i mitt liv så att jag har mycket mindre stress. Men min kognitiva nedsättning kvarstår. Jag är inte jättegammal (48), så jag tycker inte att det borde vara åldern än? Så läste jag häromdan om Omega 3 och Omega 6 - att det är nödvändigt att få i sig dessa fettsyror för att bl.a. hjärnan ska funka som den ska. Så nu undrar jag om det kan vara detta som är felet? När jag ser över min kosthållning så inser jag att jag att jag inte bara har underskott på dessa fettsyror; jag får inte öht i mig dem alls.

Vad tror ni? Kan det vara detta som är problemet???

• Svar på tråden Kan det vara omega3/6-brist???
  • Anonym (Omega)
    Anonym (Källkritik kom ihåg den) skrev 2022-09-17 22:57:33 följande:
    Väldigt. Noga.
    ?
  • Anonym (Hmm)

Gissar lite här. Kosttillskott brukar vara syntetiskt framställda och tas inte upp särskilt effektivt i blodbanan. Däremot är väl omega 3-tillskott koncentrerad fiskolja? Dvs samma sak som råvaran. Jag skulle personligen undanta omega 3-tillskott från "dåliga kosttillskott"-listan. Det skadar inte att prova om du dessutom inte ens äter stora mängder fet fisk.

• Anonym (Omega)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-17 23:35:08 följande:

Gissar lite här. Kosttillskott brukar vara syntetiskt framställda och tas inte upp särskilt effektivt i blodbanan. Däremot är väl omega 3-tillskott koncentrerad fiskolja? Dvs samma sak som råvaran. Jag skulle personligen undanta omega 3-tillskott från "dåliga kosttillskott"-listan. Det skadar inte att prova om du dessutom inte ens äter stora mängder fet fisk.

Det har du ju alldeles väldigt rätt i! Glad Och nej, jag äter inte fisk överhuvudtaget, och inte heller något annat som innehåller ens en aning omega 3...
  • Anonym (Brister?)

När du tog blodproverna TS, kollade du ditt resultat själv då också? Så du såg vart inom referensvärdena du hamnade.

Ligger man nära en brist tex, så kan det vara lönt att testa ett kosttillskott - eller öka på det via kosten om det går - en tid och se om det ger någonting positivt. Många hamnar tex i nederkant på D vitamin, men inom svensk vård ser dom det som heeeelt oproblematiskt. Med undantag en del av dom privata labben och deras läkare. Våra grannländer har inte alls samma nonchalanta attityd kring D vitamin som här. Utan där brukar man sätta in tillskott om patienten ligger lågt inom referensvärdet. 

• Anonym (Brister?)

Men Omega 3 bör du definitivt ta. Äter du ingen fisk alls, så ja då behöver du tillsätta det ifrån annat håll. Välj ett högkvalitativt Omega 3 tillskott, exempelvis BioSalma Omega-3 70% Forte. 

• Anonym (Omega)
    Anonym (Brister?) skrev 2022-09-18 14:12:08 följande:

När du tog blodproverna TS, kollade du ditt resultat själv då också? Så du såg vart inom referensvärdena du hamnade.

Nej, det gjorde jag iofs inte - jag gick bara på vad min läkare sa - men nu har jag kollat lite på dem själv; det var dock 151 olika saker de kollade, så jag har inte gått igenom allihop. De jag kollat ligger dock löjligt mitt i referensintervallet. Värdet för D-vitamin var 85, vilket tydligen är optimalt. Till och med järnvärdet var bra - där brukar jag annars ligga lite lågt...
    Anonym (Brister?) skrev 2022-09-18 14:15:09 följande:

Men Omega 3 bör du definitivt ta. Äter du ingen fisk alls, så ja då behöver du tillsätta det ifrån annat håll.  

Ja men eller hur - det är ju lite det jag tänker också? Att om det nu är nödvändigt att få i sig detta, och jag VET att jag inte får i mig det överhuvudtaget, då borde det väl vara en no-brainer, och inte nåt man egentligen måste kolla? Det känns lite som att man skulle gå och kolla om man lider av uttorkning innan man dricker ett glas vatten. Man måste ha vatten, alltså dricker man; det är ju inget man först går och kollar upp. Men jag tänker kanske fel...
    Anonym (Brister?) skrev 2022-09-18 14:15:09 följande:

Välj ett högkvalitativt Omega 3 tillskott, exempelvis BioSalma Omega-3 70% Forte. 

Glad Lustigt att du nämner just detta - jag har gått igenom typ alla O3-tillskott jag öht kunnat hitta, och fått fram tre toppkandidater, varav just BioSalma är en.
  • Tow2Mater
    Anonym (Omega) skrev 2022-09-18 15:09:14 följande:
    Nej, det gjorde jag iofs inte - jag gick bara på vad min läkare sa - men nu har jag kollat lite på dem själv; det var dock 151 olika saker de kollade, så jag har inte gått igenom allihop. De jag kollat ligger dock löjligt mitt i referensintervallet. Värdet för D-vitamin var 85, vilket tydligen är optimalt. Till och med järnvärdet var bra - där brukar jag annars ligga lite lågt...

Ja men eller hur - det är ju lite det jag tänker också? Att om det nu är nödvändigt att få i sig detta, och jag VET att jag inte får i mig det överhuvudtaget, då borde det väl vara en no-brainer, och inte nåt man egentligen måste kolla? Det känns lite som att man skulle gå och kolla om man lider av uttorkning innan man dricker ett glas vatten. Man måste ha vatten, alltså dricker man; det är ju inget man först går och kollar upp. Men jag tänker kanske fel...
    Glad Lustigt att du nämner just detta - jag har gått igenom typ alla O3-tillskott jag öht kunnat hitta, och fått fram tre toppkandidater, varav just BioSalma är en.
    Vad äter du då? Omega 3 finns även i t ex rött kött, ägg, alger, nötter, frön.... Ar du en mycket selektiv ätare?
  • Anonym (Omega)
    Tow2Mater skrev 2022-09-18 15:30:21 följande:
    Vad äter du då? Omega 3 finns även i t ex rött kött, ägg, alger, nötter, frön.... Ar du en mycket selektiv ätare?
    Ja, jag är ganska selektiv. Jag äter till exempel inga animaliska produkter överhuvudtaget. De nötter jag äter (ffa jordnötter och hasselnötter) innehåller inget O3 - valnötter vet jag innehåller en del, men dels gillar jag inte valnötter, och dels är det ganska dyrt. Alger har jag faktiskt aldrig testat. Rapsolja vet jag också innehåller en del O3, men jag ser ärligt talat inte poängen med att hälla en vansinnig massa rapsolja på maten i stället för att enkelt få i mig samma mängd O3 via ett par O3-kapslar?
  • Tow2Mater
    Anonym (Omega) skrev 2022-09-18 15:54:03 följande:
    Ja, jag är ganska selektiv. Jag äter till exempel inga animaliska produkter överhuvudtaget. De nötter jag äter (ffa jordnötter och hasselnötter) innehåller inget O3 - valnötter vet jag innehåller en del, men dels gillar jag inte valnötter, och dels är det ganska dyrt. Alger har jag faktiskt aldrig testat. Rapsolja vet jag också innehåller en del O3, men jag ser ärligt talat inte poängen med att hälla en vansinnig massa rapsolja på maten i stället för att enkelt få i mig samma mängd O3 via ett par O3-kapslar?
    Sushirullar?
  • Anonym (Omega)
    Tow2Mater skrev 2022-09-18 16:42:29 följande:
    Sushirullar?
    Nope  Glad Jag vet vilka du menar, men jag har aldrig ätit dem själv (eller någon form av sushi för den delen).
    Tow2Mater skrev 2022-09-18 16:44:18 följande:
    Avokado är en rik källa på omega-3 likaså linfrön och gröna grönsaker.

www.mollers.com/se/vad-ska-man-ata-for-att-fa-i-sig-tillrackligt-med-omega-3/
    Alltså, det är jättesnällt att du försöker hjälpa mig att hitta produkter med O3, men det är liksom inte det som är problemet. Jag vet vilken mat jag äter och vill äta, och jag har ingen större lust att ändra på det - och inget av det jag äter innehåller nån O3 (eller så innehåller det så försvinnande lite att det inte gör nån skillnad när man ser till hur mycket av produkten jag äter). Avokado avskyr jag, och linfrö tycker jag inte smakar just nånting - bara en massa kalorier utan att man får nåt gott av det. 

Kort sagt: min fråga gällde inte hur jag ska få i mig O3; den gällde huruvida min kognitiva nedsättning kan bero på O3-brist.
  • Anonym (Lästips)
    Anonym (Omega) skrev 2022-09-18 17:17:17 följande:
    Kort sagt: min fråga gällde inte hur jag ska få i mig O3; den gällde huruvida min kognitiva nedsättning kan bero på O3-brist.
    Vilket jag fortfarande inte tror. Men med det sagt säger jag inte att du inte bör äta extra omega 6- det kan kanske påverka din kropp positivt på nåt sätt.
  • Anonym (Omega)
    Anonym (Lästips) skrev 2022-09-18 17:56:35 följande:
    Vilket jag fortfarande inte tror. Men med det sagt säger jag inte att du inte bör äta extra omega 6- det kan kanske påverka din kropp positivt på nåt sätt.
    Nä, jag hör dig, men testa kan man ju som sagt ändå. Och oavsett vilket är det ju tydligen viktigt att få i sig så... Litet förtydligande dock: jag vet ärligt talat inte varför jag tog med O6 i TS (hjärnsläpp, helt enkelt - som sagt: kognitiv nedsättning...); O6 får jag tillräckligt av, men däremot inte O3. 
  • Mrs Moneybags

Det kan ju vara massor av saker som orsakar de problem du beskriver. 

Du borde testa dig och se om du faktiskt har någon brist. Nör jag hade problem med hjärtat kände jag mig ?dum? eftersom jag helt enkelt inte fick tillräckligt med syre. 

• Tow2Mater
    Anonym (Omega) skrev 2022-09-18 17:17:17 följande:
    Nope  Glad Jag vet vilka du menar, men jag har aldrig ätit dem själv (eller någon form av sushi för den delen).

Alltså, det är jättesnällt att du försöker hjälpa mig att hitta produkter med O3, men det är liksom inte det som är problemet. Jag vet vilken mat jag äter och vill äta, och jag har ingen större lust att ändra på det - och inget av det jag äter innehåller nån O3 (eller så innehåller det så försvinnande lite att det inte gör nån skillnad när man ser till hur mycket av produkten jag äter). Avokado avskyr jag, och linfrö tycker jag inte smakar just nånting - bara en massa kalorier utan att man får nåt gott av det. 

Det är ju bara att ta skottillskott och prova om du tror du kan ha brist, den frågan är ju redan besvarad.

Forsoker inte hjälpa dig att ändra din kosthållning for att få i dig omega 3 den vägen, jag har bara svårt att tro att någon har en kosthållning som helt utesluter att man får det i sig. Många äter varken fisk eller en massa oljor och har ändå inga brister. Men ok, du äter mycket mycket selektivt tydligen. Då är det mycket du kan ha brist på, inte bara omega. Prova även en multivitamin.
  • Anonym (Ally)

Kan ju ha en mängd olika orsaker. Jag tänker främst på klimakteriet dock. Läs på om "Förklimakteriet" och dess symtom så kanske du ser ett mönster.

Svar på tråden Kan det vara omega3/6-brist???