Anonym (Men va) skrev 2022-10-03 09:20:37 följande:
Detta.
Jag undraro nså hur förskollärare i tråden här skulle känna om barnens föräldrar skulle dokumentera alla sådana avvikelser på pedagogerna, om det nu är så att nån pedagog är fel så är det ju bra att det finns dokumenterat tidigt i dokument som sparas. Men nu är jag sarkastisk.
Jag tycker också tråden visar på det som är fel i dagens förskola - en överbelastad sits där alla barn som kräver mer ska problematiseras, för det är fel att vara lite för livlig så man tar tid, och det är ändå bra för barnet kanske ändå får en diagnos sen och då har man ju varit duktig att punktat det lilla barnet från dess första ord. Fick det ingen diagnos nu kanske det kommer sen så det är ändå bra.
Det här samhället suger för små barn.
Ja, det här upprör mig på riktigt.
Att notera och diskutera att barnet avviker från normen är INTE att säga att något är fel på barnet. Det är att vilja hjälpa barnet. Om ett barn tex inte kan sitta still på förskolan kan personalen höra med föräldrarna om barnet gör det hemma och få tips som hjälper barnet.
Förr fick inte barn diagnoser. Istället blev de byfånar, sattes på anstalt för vanartiga och blev som vuxna utan stadig inkomst pga utebliven skolgång. Hur många sk luffare tror du inte hade fått npf-diagnoser och stödlärare om de vuxit upp idag?
Att barn som inte fungerar i grupp eller inte utvecklas som vanligt uppmärksammas är generellt bra för barnen.
Om du tycker att det är en skymf mot barnet att påtala att det är annorlunda får det stå för dig. Jag gillar olika och ser mycket hellre att mina barns olikheter jämfört med klasskompisarna uppmärksammas så att förskolan/skolan och vi föräldrar kan ge dem en så bra start i livet som möjligt.