Inlägg från: Anonym (Men va) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men va)

    Förskolan klagar på min tvååring

    Får inte tvååringar vara ivriga och vilda längre? Trodde det var del i att vara två år för många barn. 

    Får barn inte ha spring i benen utan att det ska problematiseras numer?????

  • Anonym (Men va)
    Marie7 skrev 2022-10-02 12:41:58 följande:
    Självklart får 2 åringar ha spring i benen! 
    Men är det en tvååring som har svårt att sitta stilla i tex samling, vid maten, alltid springer runt inne, inte kan leka utan byter aktivitet hela tiden, svårt att lyssna och koncentrera sig ja då går hen mot "normen" och vi reagerar.

    Herregud. 


    Stackars barn. Inga livliga barn tillåts alltså. 

  • Anonym (Men va)
    Anonym (Men va) skrev 2022-10-02 13:26:33 följande:

    Herregud. 


    Stackars barn. Inga livliga barn tillåts alltså. 


    Man får vara livlig, så länge man är det kontrollerat och avgränsat.

    Inte direkt definitionen på livlig. Eller ja, en vuxendefinition I ett fyrkantigt samhälle.
  • Anonym (Men va)

    Alltå det är ju skrämmande om barn inte kan få vara olika. På samma vis som det finns barn som bara sitter still som tvååringar och inte vill springa runt alls finns det såklart barn som bara vill springa runt och inte sitta still.

    Men enligt fsklärarna här i tråden verkar det ju som barn max får vara lite sådär charmigt busiga och springa lite, men ska kunna slappna av direkt de ombeds om det. 


    Om ni inte har tid så är det ju en sak; men det är ju inte barnens fel.

  • Anonym (Men va)
    Marie7 skrev 2022-10-02 16:26:54 följande:

    För att svara alla en sista gång så Nej alla tvååringar är inte lika. En del är lugna, en del livliga, en del tysta, en del högljudda osv. Åter igen, när pedagoger kallar till ett sådant möte som tråden handlar om är det för oro om barnet. Att de vill förstå och göra det bästa för barnet. De har säkert prövat flera olika anpassningar såsom att barnet alltid sitter brevid en vuxen i samling, under matsituationer mm. I bästa fall är man 3 pedagoger i en grupp på 20 barn. Behöver en pedagog ständigt punkta ett barn ja då är det 2 pedagoger på 19 barn. De har säkert gjort en kartläggning och handlingsplan för barnet och nästa steg är att ha samtal med föräldrarna. OM barnet så småningom skulle behöva utredas får tiden utvisa. Är det då inte bra att förskolepersonalen på avdelningen reagerat? Om det bara beror på "livlighet" ja då lär tiden utvisa det också. Kanske barnet även är utåtagerande? Det framgår inte. Hur är barnet hemma? Se inte förskolans agerande som något dåligt. Lyssna på vad de har att säga. För en dialog och kom fram till HUR ni, föräldrar och förskola, ska hjälpa barnet.


    Men åter - det är förskolan som är felet, inte barnet.

    Varför måste barn alltid problematiseras om de inte pssar mallen? Kanske är det förskolan som borde få diagnosen extra stödbehov. Inte barnet.

    Jag är extremt less på det här tankesättet du förmedlar, där det är att förskolan har så få resurser att alla barn som inte fyller mallen ska utredas eller mötas om, specialdiskuteras och problematiseras från TVÅÅRSÅLDERN om de inte går att stuva in i formatet Svensk Förskola 2022. Kanske som sagt är det förskolan i sog som är problemet i många fall.

    Skulle detta uppstå med mitt barn skulle jag ta det ur aktuell förskola eftersom jag skulle inse att mitt barns behov inte skulle kunna mötas av den.
  • Anonym (Men va)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2022-10-02 16:47:25 följande:

    arbetar med 3-5 åringar och kan väl förstå pedagogerna och att de vill ha samtal med er. 
    Det behöver inte betyda att varken ni har samma problem hemma med barnet, eller att det är någon diagnos på barnet. 
    Jag kallar in vårdnadshavare när jag ska göra en handlingsplan (kartläggning gör jag med mina kollegor - i vilka situationer fungerar barnet väl, i vilka situationer fungerar det sämre/uppstår svårigheter).
    Genom att samtala med er får ni dels en helhetsbild av situationen i förskolan, dels möjlighet att öppet förklara/berätta om hur det fungerar hemma. 
    Kanske har ni tips till pedagogerna? 

    Barnet är litet som tvååring, men jag anser att det är bra att lyfta tidigt om det finns något i förskolan som behöver utvecklas för att stötta barnet/barngruppen. 
    Detta blir ingen livslång stämpel, detta blir ingen handlingsplan som ska gälla till barnet börjar skolan. Kanske ser man att genom X och X anpassningar fungerar det mer väl och planen kan då arkiveras.

    Men säg, att barnet en dag blir fyra år och man då har dokumenterat redan från tidiga år områden/situationer som barnet behöver stöttning i. Vilken resurs det då kan vara för tex hemmet, elevhälsan, bvc osv. 

    Jag har mött mängder med familjer, där man ibland är helt med på noterna om vad tex förskolan menar/ser. Eller där man helt och hållet inte förstår. Detsamma gäller föräldrar som berättar att deras barn fått diagnos, men menar att den inte alls är rättfärdigad. 

    De flesta som arbetar i förskolan och har gjort det i många år med massor av olika barn, är dessutom duktig på att se om det finns tendenser hos barnet som kan landa i en diagnos. Dock är vi inga psykologer osv och skulle därför i förskolan (om man är proffsig) aldrig uttala oss så heller.


    Det här ger mig myrkrypningar av obehag. Det är bra att dokumentera barnet för det kan användas senare. 


    Föräldrar förstår inte, förskollärare vet bäst.

    Tala om att problematisera små barn, stämpla dem, nervärdera föräldrar och anse att man själv vet bäst. 


    Tror inte du själv ser detta i din text, utan känner att du bara vill väl och din kompetens är god. Men det ser olustigt ut för den som läser det utifrån.

  • Anonym (Men va)
    Marie7 skrev 2022-10-02 17:02:16 följande:

    Till Anonym Men va: 
    Jag upplever att du har något emot dagens förskola. Kanske är du en sådan som stoppar huvudet i sanden vid problem. Vi som arbetar i förskolan förstår varför TS förskola kallar till möte. Det är nog inte obefogat. Jag har arbetat nästan 30 år inom förskola och skola. Av de barn jag haft misstanke om något "avvikande" har mina misstankar alltid stämt. De flesta föräldrar har varit glada för hjälpen. Endast ett fåtal har blivit aggressiva eller skyllt på förskolan. 


    Jag har något emot personer som anser att man kan sätta alla i fack, eller som problematiserar normalt mänskligt beteende utifån teorier man studerat i en bok. 

    Jag har också JÄTTESVÅRT för argument som det du för här ?vi som jobbar på plats x förstår?. Det är olustigt, nervärderande och självförhärligande. Det tyder på en attityd som inte kan ta in att det man själv tror kan vara fel. Jag föraktar den attityden, ja. Jag är själv vidareutbildad i ett annat område och har många många års arbetslivserfarenhet, men utgår alltid ifrån att min kunskap inte är alltäckande och att möjligheten finns att jag missar saker, så jag går in i saker med det väldigt aktuellt i huvudet - även i fall där jag gjort en bedömning extremt ofta. Och - jag är öppen att jag inte har rätt bara pga min erfarenhet.
  • Anonym (Men va)
    Aninehallonblad skrev 2022-10-02 22:15:16 följande:

    Gud vad jag blir ledsen av att läsa den här tråden. Jag blir ledsen för att vi någonstans i vårt snedvridna system som svensk förskola är, har glömt bort att det handlar om barn. Och i det här fallet ett litet barn - en tvååring. Som är precis som en tvååring ska vara - nyfiken och med spring i benen. 


     


    Men problemet är att den här alldeles normala lilla tvååringen stör ett system som är pressat och underbemannat. Och det går ju inte för sig! Förskolefröknar skriver här i tråden att man måste punktmarkera barnet och det går ju inte. Därför måste barnet pressas in i mallen och vara en duktig, lydig elev i den så pedagogiska förskolan. 


     


    En förskolefröken skriver att de är 2-3 vuxna på 20 barn. Hur rimligt är egentligen det?! Hur ska de kunna tillgodose dessa små barns behov av att bli sedda, vägledda och trygga? Och om någon av dessa 20 barn inte följer mallen för ett exemplariskt förskolebarn, ja då ska det utredas! Trådstartarens dotter med sin nyfikna och spralliga personlighet stör ordningen och då måste det ju vara något fel på henne? Herrgud så dumt! 


     


    Till trådstartaren: lyssna på din dotters signaler kring fröknen hon är rädd för. Det finns säkert en anledning till att hon är det. Fröknen ifråga har nog inte varit så pedagogisk som hon borde, utan låtit sin irritation över din dotter sippra igenom. Och sånt känner barn. 


    Detta.

    Jag undraro nså hur förskollärare i tråden här skulle känna om barnens föräldrar skulle dokumentera alla sådana avvikelser på pedagogerna, om det nu är så att nån pedagog är fel så är det ju bra att det finns dokumenterat tidigt i dokument som sparas. Men nu är jag sarkastisk.

    Jag tycker också tråden visar på det som är fel i dagens förskola - en överbelastad sits där alla barn som kräver mer ska problematiseras, för det är fel att vara lite för livlig så man tar tid, och det är ändå bra för barnet kanske ändå får en diagnos sen och då har man ju varit duktig att punktat det lilla barnet från dess första ord. Fick det ingen diagnos nu kanske det kommer sen så det är ändå bra.

    Det här samhället suger för små barn.

    Ja, det här upprör mig på riktigt.
  • Anonym (Men va)
    Anonym (Lena) skrev 2022-10-03 14:31:05 följande:

    Att notera och diskutera att barnet avviker från normen är INTE att säga att något är fel på barnet. Det är att vilja hjälpa barnet. Om ett barn tex inte kan sitta still på förskolan kan personalen höra med föräldrarna om barnet gör det hemma och få tips som hjälper barnet. 


    Förr fick inte barn diagnoser. Istället blev de byfånar, sattes på anstalt för vanartiga och blev som vuxna utan stadig inkomst pga utebliven skolgång. Hur många sk luffare tror du inte hade fått npf-diagnoser och stödlärare om de vuxit upp idag? 


    Att barn som inte fungerar i grupp eller inte utvecklas som vanligt uppmärksammas är generellt bra för barnen. 


    Om du tycker att det är en skymf mot barnet att påtala att det är annorlunda får det stå för dig. Jag gillar olika och ser mycket hellre att mina barns olikheter jämfört med klasskompisarna uppmärksammas så att förskolan/skolan och vi föräldrar kan ge dem en så bra start i livet som möjligt. 


    Jag gillar inte när saker överproblematiseras heller och ser att pendeln slagit över långt åt det håller - där minsta lilla avvikelse kanske kräver en diagnos och utredning och diskussion och särhantering av ett barn.

    Det blir OCKSÅ fel, på samma vis det var fel när dyslektiker bara var lata och folk blev stämplade som byfåne.

    Det finns också variationer av att vara människa, som inte kräver psykologbedömning, utpekande att någon är avvikande och pärmar och mappar med ?bedömning just utifall att?. 

    Det har ju kommit fram nu att unga vuxna fått problem pga diagnoser som satts i för hög grad av välmenande vuxna och som de inte håller med om mer - det är också samhällsstämplar som kan hindra.


     

  • Anonym (Men va)
    Anonym (Knepigt) skrev 2022-10-03 12:17:30 följande:

    Dom vårdnadshavare vill jag ha insyn i om det dokumenteras om mitt barn. Jag jobbar inom socialtjänsten och blir mörkrädd om det är så det går till? var är delaktigheten om det skrivs handlingsplaner utan individernas medgivande och  delaktighet.


    ja konst att så många barn får diagnos ich att BUP havererar med kötider tänker jag? 


    Ja gud. Skrivs det handlingsplaner om mitt barn utan min vetskap och jag fick veta det skulle jag börja spela in varje samtal med personalen och spara med, utan att berätta. Om det är så man vill jobba.
  • Anonym (Men va)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-03 15:17:05 följande:
    Anonym (Men va) skrev 2022-10-03 14:48:33 följande:
    Ja gud. Skrivs det handlingsplaner om mitt barn utan min vetskap och jag fick veta det skulle jag börja spela in varje samtal med personalen och spara med, utan att berätta. Om det är så man vill jobba.
    Det sker väldigt mycket dokumentation kring barn och elever som vårdnadshavare inte behöver informeras om, ibland inte ens har rätt att läsa. Kan vara bra att veta att det också är helt enligt lag riktigt.

    Pedagogisk kartläggning är något som skolan kan göra när som helst, utan vh vetskap, och det är helt enligt riktlinjerna. En kartläggning är till för att få en bred bild av vad ett barn eller elev har för svårigheter så att man inom verksamheten/undervisningen kan göra extra anpassningar, antingen inom klassen som helhet eller för enskilda elever beroende på situationen. Ibland är det ju en hel grupp som har en generell svårighet. Anpassningar som gäller en enskild elev ska dokumenteras i deras IUP. Det är inte detsamma som ett åtgärdsprogram.

    Särskilt stöd är det som dokumenteras i ett åtgärdsprogram (rektor är ansvarig), sånt stöd som inte går att rymma inom den vanliga verksamheten. På fsk-nivå ska vårdnadshavare ha möjlighet att delta i planeringen av särskilt stöd (däremot inte inom vanlig skola) och vh har rätt att ta del av åtgärdsprogrammet oavsett nivå.

    www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/extra-anpassningar-sarskilt-stod-och-atgardsprogram
    Happ. Men då kan jag också kartlägga pedagoger antar jag. Så man har på fötterna den dagen någon anklagar ens barn för något felaktigt.
  • Anonym (Men va)
    Anonym (Knepigt) skrev 2022-10-03 17:38:11 följande:
    Överaktiv 
    för mig är det ett symtom som kan härleda i diagnos. så jo de antyder det ofta i mitt fall
    Ja. Jag får ofta bilden av att personer inom fsk numera gärna vill sätta diagnoser, för att ?vara den som hittat det och hjälper barnet?. Vilket gör att  saker gärna övertolkas av den här yrkeskategorin. Allt som inte exakt är i mallen från utbildningen är fel, avviker och är något som inte passar.
  • Anonym (Men va)
    Anonym (fröken fräken) skrev 2022-10-03 19:28:07 följande:

    Mitt inlägg var en kommentar till inlägg #20. Det blev lite oklart så här kommer min kommentar igen:

    Håller fullständigt med! Och då är jag själv utbildad förskollärare. Jag tog min examen 1987 och älskade mitt jobb.

    Jag kallades dagisfröken och var stolt över det. Mina arbetsdagar ägnades åt barnen, både pedagogiska aktiviteter och ren omvårdnad.

    Att hålla i samlingen innan lunch var en favorit för mig. Att läsa saga vid vilan var helmysigt.

    Jag arbetade på en mindre förskola i ett mindre samhälle så vi kände i stort sett alla föräldrarna. På den tiden hade vi även en föreståndare per förskola som alltid fanns på plats om något behövde diskuteras.

    Visst fanns det barn som var livligare än andra, precis som det fanns barn som var mer tillbakadragna och "lugna". Vi hade självklart ögonen öppna om ett barn inte mådde bra men det var väldigt sällan vi misstänkte att något var fel i hemmet eller annars.

    Men åren gick och "dagis" blev "förskola". "Fröken" blev "pedagog" och det jobb jag älskat försvann i läroplaner, dokumentation och annat "lull-lull".

    Plötsligt skulle vi vara "observanta"(läs: misstänksamma) för att upptäcka minsta lilla variation oavsett hur bra barnen mådde.

    Vid ett tillfälle gavs det ut en enkät till föräldrar i kommunen: "Hur väl litar du på pedagogernas kompetens?" eller något liknande. Jag och en kollega skämtade lite allvarligt om att det borde varit tvärtom. Vi pedagoger skulle fått tänka efter om vi litade på att föräldrarna var kompetenta föräldrar. Vi förväntades i stort sett utgå från att de inte var det.

    Jag höll ut ganska många år med eländet men till sist orkade jag inte längre. Det kändes som om barnen var den minsta delen av min arbetsdag. Samtidigt klämde kommunen in  fler och fler barn på samma personalstyrka som förut.

    Till sist insåg jag att det jobb jag valt och utbildat mig för inte fanns längre. Jag sade upp mig efter 23 år i yrket och arbetar nu med något helt annat.

    Jag ångrar inte att jag bytte bana, jag saknar barnen men det kan inte hjälpas. Jag är en fantastisk dagisfröken men en urusel pedagog.


    Kan bara säga, vad sorgligt att läsa den förändring du upplevt. 
  • Anonym (Men va)
    Anonym (Knepigt) skrev 2022-10-03 20:30:54 följande:

    Jag har som sagt äldre barn där en är född 2006 och en 2010. Jag kan därför se en skillnad i förskolan just kring barnets utveckling och personlighet. På den tiden fanns mer tålamod med barnen och högre i tak vilket jag nu inte tycker finns. Lite låt barn vara barn mentalitet, något som nu kanske finns mindre av. Delvis på grund av kunskap om diagnoser såklart samt att pedagogerna kanske vill väl och upptäcka diagnoser i tid. En medvetenhet om diagnoser som på gott och ont saknades längre bak. 


    vi fåe se hur det utvecklar sig och vi kommer göra vad vi kan för att få vår dotter ?lugnare? och jobba på att hon ska utveckla uppmärksamhet och fokus. tänker mycket mer medvetet nu efter det som förskolan påpekat. Känns såklart sorgset och efter att ha läst många förskollärare i tråden så verkar många dem även insunera att diagnos finns då dem känner igen beteendet mm. 


    Undrar i mitt stilla sinne om föräldrar till lugna barn behöver hitta sätt att aktivera barnen. Sluta läs och dra ut ungarna på obligatorisk bollspark en timme efter jobbet oavsett om barnet avskyr det.
  • Anonym (Men va)

    Om man vill ha barnen i en tillåtande miljö då, där de får springa och leka och vara aktiva om de är de som 2-4-åringar, som deras personligheter. Vad ska man som förälder göra då?

Svar på tråden Förskolan klagar på min tvååring