• Melii

    Vaccin mot vattkoppor

    Hej!

    Någon här som har vaccinerat sitt/sina barn mot vattkoppor och är villig på att dela med sig? Jag vill vaccinera min 5 åring som inte haft det ännu. Vi har en bebis hemma samt att pappan aldrig haft det heller men vill höra andras åsikter först. 

  • Svar på tråden Vaccin mot vattkoppor
  • Cornellia
    Melii skrev 2022-10-03 10:00:00 följande:
    Biverkningar, reaktion osv och när efter sprutan kan man skicka iväg barnen till förskolan. Ifall jag vaccinerar tjejen idag säger vi, när kan hon gå till förskolan då det går vattkoppor där just nu. 
    Vi vaccinerade dagen innan vi träffade sonens kusiner med vattkoppor. Sonen blev inte smittad. Sen vet jag ju inte om det berodde på vaccinationen eller på tur.
  • Melii
    Cornellia skrev 2022-10-03 10:32:51 följande:
    Vi vaccinerade dagen innan vi träffade sonens kusiner med vattkoppor. Sonen blev inte smittad. Sen vet jag ju inte om det berodde på vaccinationen eller på tur.
    Tack för svar! Hur gammal var din son när han fick sprutan? 
  • Anonym (J)
    Melii skrev 2022-10-03 10:00:00 följande:
    Biverkningar, reaktion osv och när efter sprutan kan man skicka iväg barnen till förskolan. Ifall jag vaccinerar tjejen idag säger vi, när kan hon gå till förskolan då det går vattkoppor där just nu. 
    Går det vattkoppor just nu kan det vara så att hon redan är smittad och då funkar såklart inte vaccinet.  Inte farligt, men pengar slängda i sjön.

    Vaccinet skyddar direkt om det ges inom 3 dygn från smitta, så barnet bör kunna gå tillbaka till förskolan direkt.

    Vi har vaccinerat båda barnen. Inga biverkningar. 
  • Melii
    Anonym (J) skrev 2022-10-03 10:42:57 följande:
    Går det vattkoppor just nu kan det vara så att hon redan är smittad och då funkar såklart inte vaccinet.  Inte farligt, men pengar slängda i sjön.

    Vaccinet skyddar direkt om det ges inom 3 dygn från smitta, så barnet bör kunna gå tillbaka till förskolan direkt.

    Vi har vaccinerat båda barnen. Inga biverkningar. 
    Hon har inte varit på förskolan sedan augusti så smittad är hon inte. Vi kom tillbaka från semestern och fick brev att det är utbrott av vattkoppor på förskolan just nu så där med är mina funderingar. 
  • Cornellia
    Melii skrev 2022-10-03 10:39:43 följande:
    Tack för svar! Hur gammal var din son när han fick sprutan? 

    Han skulle precis fylla 5. 


    Min större son fick sprutan när han var 7 år. 

  • Melii

    Idag fick min tjej vaccinet men det var oklart när hon kan gå till förskolan, dvs när vaccinet börjar verka. Jag får nog hålla henne hemma någon dag till. Jag fick inte mycket svar ang verkningstiden men valde att ta vaccinet oavsett och håller tummarna att hon slipper vattkoppor framöver. 

  • PrinsessanE

    Jag vaccinerade mig själv och dottern när hon var 1,5 år, påfyllnadsdos togs 1 år senare. Vid båda doser gick det vattkoppor på förskolan, ingen av oss fick vattkoppor eller biverkningar från vaccinet.
    Hon gick tillbaka till förskolan direkt.

    De nämnde att jag skulle kontakta dem för att höra om vi behöver ännu en påfyllning efter 10 år.

  • Melii
    PrinsessanE skrev 2022-10-03 19:22:51 följande:

    Jag vaccinerade mig själv och dottern när hon var 1,5 år, påfyllnadsdos togs 1 år senare. Vid båda doser gick det vattkoppor på förskolan, ingen av oss fick vattkoppor eller biverkningar från vaccinet.
    Hon gick tillbaka till förskolan direkt.

    De nämnde att jag skulle kontakta dem för att höra om vi behöver ännu en påfyllning efter 10 år.


    Så bra och skönt för er. Jag hoppas på detsamma och kommer vaccinera lillasyster med när det blir dags. Kändes lite konstigt att ingen av de som jobbar med vaccinationer kunde svara på när skyddet byggs och inte direkt på bvc heller. 

  • PrinsessanE
    Melii skrev 2022-10-03 20:00:27 följande:

    Så bra och skönt för er. Jag hoppas på detsamma och kommer vaccinera lillasyster med när det blir dags. Kändes lite konstigt att ingen av de som jobbar med vaccinationer kunde svara på när skyddet byggs och inte direkt på bvc heller. 



    Det låter lite konstigt att de inte vet något. Men jag gick till en privat klinik som var inriktad på vaccination för att vaccinera oss. De har nog möjligen bättre koll på vaccinet än bvc/vc. 
  • Anonym (varför)
    Melii skrev 2022-10-02 16:07:14 följande:
    Vaccin mot vattkoppor

    Hej!

    Någon här som har vaccinerat sitt/sina barn mot vattkoppor och är villig på att dela med sig? Jag vill vaccinera min 5 åring som inte haft det ännu. Vi har en bebis hemma samt att pappan aldrig haft det heller men vill höra andras åsikter först. 


    Varför behöver du andras åsikter?

    Jag vaccinerade inte mina barn, helt enkelt för att vaccinet inte var lika tillgängligt när de var små. Som tur var fick de en lindrig infektion, men nog så jobbigt ändå. Hade de varit små idag, eller ännu ej haft vattkoppor hade jag inte tvekat att vaccinera dem.

    En kompis barn blev riktigt illa sjuk av vattkoppor, fick läggas in med dropp pga koppor i matstrupen och hög feber som inte gav med sig på flera dygn. Det är sällsynt att det blir så illa, men man vet ju inte innan vem som ev får det så illa. Vuxna riskerar att bli väldigt sjuka av vattkoppor, så har din man inte haft det så skulle jag rekommendera t ni vaccinerar både barnen och honom. 
  • Melii
    Anonym (varför) skrev 2022-10-04 11:16:37 följande:
    Varför behöver du andras åsikter?

    Jag vaccinerade inte mina barn, helt enkelt för att vaccinet inte var lika tillgängligt när de var små. Som tur var fick de en lindrig infektion, men nog så jobbigt ändå. Hade de varit små idag, eller ännu ej haft vattkoppor hade jag inte tvekat att vaccinera dem.

    En kompis barn blev riktigt illa sjuk av vattkoppor, fick läggas in med dropp pga koppor i matstrupen och hög feber som inte gav med sig på flera dygn. Det är sällsynt att det blir så illa, men man vet ju inte innan vem som ev får det så illa. Vuxna riskerar att bli väldigt sjuka av vattkoppor, så har din man inte haft det så skulle jag rekommendera t ni vaccinerar både barnen och honom. 
    Jag kanske inte utryckte mig rätt, jag ville gärna höra andras erfarenheter med att vaccinera, biverkningar osv. Har inte många i min närhet som har tagit den så är mest nyfiken. 
  • Anonym (varför)
    Melii skrev 2022-10-04 11:37:52 följande:
    Jag kanske inte utryckte mig rätt, jag ville gärna höra andras erfarenheter med att vaccinera, biverkningar osv. Har inte många i min närhet som har tagit den så är mest nyfiken. 
    Är nog säkrare att kolla medicinska källor, som 1177 eller med vaccinatören. 

    En snabb googling ger den här infon:

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/vattkoppor/

    vaccin.nu/vacciner/vattkoppor-varilrix-varivax/
  • Anonym (1122)

    Någon som har tagit vaccin mot vattkoppor men fått viruset ändå? 

Svar på tråden Vaccin mot vattkoppor