Inlägg från: Anonym (jaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jaha)

Varit otrogen, vad bör jag göra

Cartjan1 skrev 2022-10-07 08:20:31 följande:

För mig är dock det faktum att min partner känner att den inte kan berätta sitt misstag för mig likställt med att vi har problem. Jag hoppas att jag får mina partners att känna sig så älskade och trygga i vår relation att de kan anförtro sig till mig även när de inte är sitt optimala jag. Att kunna lita på att jag, efter jag fått ha mina negativa reaktioner, älskar dem såpass mycket så att vi kan lösa detta och gå vidare. Så utifrån mina ramar så bör en partner till mig alltid berätta- för om (oavsett hur ) det kommer fram senare så kommer alla negativa konsekvenser som jag skrev om i tidigare inlägg.

Däremot, som jag skrev tidigare till ts, så är jag ju helt införstådd med att vi alla är olika människor med olika sätt att resonera/känna. Så är svårt att råda i huruvida någon annan ska berätta sitt engångsmisstag eller ej. Men mina erfarenheter säger att om det kommer fram senare på något sätt och vis så brukar det aldrig sluta väl. De enda exempel där relationer har kommit vidare jag har i min omgivning (samt mig själv,så reservation för anekdotisk härledning)är där den otrogne har erkänt direkt. 

Det du i princip säger är att man bara kan vara ärlig om man tror att ens partner kommer förlåta allt, och om man inte tror det så är det ok att ljuga och då är det inte mitt fel utan min partners fel som inte är beredd att förlåta precis allt jag gör. 

Att bara vara ärlig när man inte riskerar något är inte mod, det är feghet. Och nej en individs feghet har inte ett dugg med andra att göra för ingen kan förvänta sig att andra alltid ska tolerera precis allt man gör.

Är det så du uppfostrar dina barn?
    Du ska bara vara ärlig när det gagnar dig, i annat fall är det ok att ljuga och då är det inte du som är feg och falsk utan alla andra som inte är accepterande nog.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Morsan) skrev 2022-10-07 12:31:15 följande:
    Det krävs mod att vara otrogen. Så du motsäger dig själv här.
    Nope, det krävs inte ett dugg mod att bete sig som ett rövhål bakom ryggen på andra och man tror ingen kommer få reda på det och det inte kommer leda till konsekvenser. Det är så fega människor gör.

Det som kräver mod är att kunna stå för det man gör och göra det öppet och vara beredd att ta konsekvenserna för det.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-07 13:58:35 följande:

Det är ett självskadebeteende. Och en naiv bild av verkligheten. 

Måste ju undra varför du, den absoluta sanningens förkämpe, som förespråkar att man ska vara öppen sitter bakom anonyma nick i tusentals inlägg? 
    Där du talar om för andra hur de ska leva och hur dåliga de är om de inte lever som du tänker. 

Rejält fegt att bete sig som en rövhatt och aldrig behöva stå för det, som du antagligen skulle uttrycka det själv. 

Hycklare.

Men eller hur, för att skriva anonymt på FL är ju att likställa med att bedra sin partner.Drömmer

haha, snacka om långsökta argument... bättre än så kan du väl?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Morsan) skrev 2022-10-07 13:40:06 följande:
    Du verkar inte riktigt förstå. Är man feg vågar man inte vara otrogen. Du tar ju en risk när du är otrogen. En ganska stor risk till och med när världen befolkas av sådana som dig.

Blev det tydligare för dig nu? 
    Men eller hur, för alla som är otrogna tror ju såklart att de kommer bli påkomna men gör det ändå.... det är ju inte alls så att de bara gör det för att de tror att deras partner aldrig kommer få reda på det.

Vad som återigen blev tydligt är att otrogna människor gör vad som helst för att slippa se sig själva som de verkligen är.... som tex inbilla sig själv att gå bakom ryggen på andra är modigt Flört
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Morsan) skrev 2022-10-07 15:59:17 följande:
    Det där vet ju du allt om. Den enda "risken" du tar är att du blir anmäld på FL. Låter som ett spännande liv. Lycka till med det.
    Absolut, rövhattar som inte tål kritik älskar ju anmäla knappen så det är ju en risk man tar. 

Lycka till med ditt dubbelliv, en vacker dag kanske du oxå vågar stå för vem du är inför din partner.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-07 16:02:17 följande:

Som du förstod kommenterade jag det fetade. Som inte handlade om att bedra en partner, utan hur du tycker att alla andra ska bete sig. 

"Det som kräver mod är att kunna stå för det man gör och göra det öppet och vara beredd att ta konsekvenserna för det.

Du vågar ju inte stå för dina åsikter eller ditt beteende. 

Aldrig att du skulle exponera dig på det här viset på fejjan, linkedin eller något som kopplas till dig personligen. Eftersom du varken kan göra det öppet eller stå för det. 

Dina argument bygger FORTFARANDE på att skriva anonymt på ett forum är likställt med att inte våga stå för sin otrohet inför sin partner. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Morsan) skrev 2022-10-07 16:26:51 följande:
    Du är verkligen modig som ett lejon. Min hjälte SoligKyss
    Frågan är bara vad du är för din partner eller rättare sagt vad du kommer vara när personen får reda på vem du verkligen är Flört
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-07 16:12:40 följande:

Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?

Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp? 
    Det är verkligen att forcera den mänskliga naturen. 

Det är ju inte till dig att avgöra utan din partner.

Jag menar det är väl klart att du kan förlåta dig själv rakt av för vad du gör mot andra, men egentligen borde väl det vara något de borde få avgöra själva, eller hur?

Och att låta bli att tala om för dem vad du gjort mot dem så de inte ska få en chans att själva välja är ju faktiskt jävligt fegt.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-07 17:00:53 följande:

Jaha. Att vara 100% ärlig, öppen och stå för sina handlingar handlar bara om när det är otrohet mot en partner. Jag förstår. 
    I andra lägen är det inte dygden. Då är det inte alls viktigt att stå för sina handlingar.

Då har jag missuppfattat alla dina rants. Och jämförelser. Och liknelser. 

Den stora skillnaden är att på FL så har du inte lovat någon att inte vara anonym  och du missbrukar därmed ingens förtroende genom att vara anonym vilket du däremot gör när du är otrogen mot din partner.

Så ja din jämförelse suger....
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-07 17:06:56 följande:

Varför är det upp till någon annan? Vad är det "de" ska avgöra? Jag vet väl vad jag gjort och hur jag tänker kring det.

Varför svarar du inte på den initiala frågan, som inte ens var ställd till dig, när du ändå svarar på inlägg till andra?

"Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?

Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp? 
    Det är verkligen att forcera den mänskliga naturen. "

Det tror jag inte en enda sekund på. Jag har nog aldrig stött på en så egocentrerad person som vill att omgivningen ska bete sig så att du inte blir stött. 

Det är ALLTID upp till den du gör något mot att avgöra om personen är ok med det. Det är inte upp till dig att avgöra vad andra människor ska vara ok med eller inte.

Och det ÄR ett svar på din fråga, det är inte upp till dig att avgöra vad som är bäst för andra. Det är upp till din partner att avgöra om hen vill fortsätta ha en relation med dig eller inte efter din otrohet, inte dig.
Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra