Inlägg från: Anonym (jaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jaha)

Varit otrogen, vad bör jag göra

Anonym (once betrayed) skrev 2022-10-15 16:22:30 följande:

Ärligt talat har det gått troll för mig personligen i den här otrohetstråden. I korthet kan sägas att otrohetsstrategier som anammas av den ena parten, utan någon kommunikation med den andra parten fungerar mindre bra. Det går inte att bygga sin otrohet på lösa antaganden, i det här fallet en förutfattad mening om att den andre är trolös. Enligt en färsk demoskop undersökning bryter endast 2% av paren upp vid upptäckt otrohet. 98% förblir i sina relationer. Vi tillhör med andra ord den klara majoriteten. Även om det så klart är illa med otrohet går att återvinna respekten för den andre. 

Nja, det där speglar bara vad man gör vi själva upptäckten... och ja det är ganska naturligt att klänga sig fast vid det kända när världen vänds upp och ner, dvs under första fasen (chock fasen).

Hur många som fortfarande är ihop några år senare när man hunnit bearbeta är en annan femma. Sen ska man inte glömma att många blir kvar för barnens skull, boende och ekonomi och inte nödvändigtvis för att man vill det.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Elias) skrev 2022-10-16 18:07:25 följande:
    Once betrayed:

Jag känner konstigt nog en viss lättnad över hennes val då hon alltid har varit den som har varit alla till lags och sätter sällan sig själv i första rummet.
    Samtidigt som jag tycker att det är fruktansvärt svek så tror jag att hon lär sig mer om sig själv som gör att hon blir en starkare person.
    Hur jag själv kommer växa av det här har jag svårt att se just nu när allt är nattsvart men längre fram hoppas jag att vi pratar öppet om det och ser tillbaka på det hela med andra ögon och vad vi har lärt oss.
    Eller så är jag bara naiv och försöker intala mig själv sånt, vem vet.

En paus bort från allt är nog dumt hur lockande det än må vara men jag tror att vi ska försöka komma iväg tillsammans från allt och se om det kan hjälpa.

Tack för din input på det hela, jag är väldigt tacksam för det och kommer ta tillvara på det hela när det känns extra tungt.
    Fast blir man verkligen starkare av att svika människor som lita på en och som man ska föreställas älska?

Är att gå bakom ryggen på andra istället för att dra upp saker till diskussion oavsett hur obehagligt ämnet är verkligen ett tecken på styrka eller är det snarare ett tecken på svaghet?

Du kommer garanterat påverkas av din partner otrohet, alla kriser har en tendens att skaka om en och ifrågasätta det man tidigare tagit för givet. MEN det betyder inte att du ska vika dig baklänges tills du knäcks för att försöka få det att fungera till varje pris vilket tyvärr oxå är väldigt vanligt... att få ett förhållande att fortsätta kan vem som helst klara om man är beredd att sudda bort sig själv och anpassa sig till vad som helst... men är det värt det?

OBS! Jag säger inte att det inte är det, jag säger att det är något du hela tiden bör ha i minnet. Det handlar ju inte bara om att hålla ihop till varje pris, det handlar ju lika mycket om att hålla ihop med din värdighet och självkänsla i behåll.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-17 14:13:47 följande:
    Gör inte det då. Det gör man ju bara om man verkligen vill ha anledningar att vara förorättad som man använder i något sjukt maktspel. 
    Sunda förhållanden ser inte ut på det viset. 
    Japp, det är liksom poängen med det jag skriver att det är något man INTE ska göra.... men det är lätt att säga det i efterhand med facit i hand och erfarenhet i bagaget.... inte alltid lika lätt när man står där för första gången och inte har en aning om vad som är sant eller falskt.

Det är ju den stora problematiken med otrohet, den slår sönder förtroende och då går det ju inte längre att veta om ens partner talar sanning eller ej. Man kan gissa, tro och önska men inte veta.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-17 14:43:35 följande:

Ok. Då missuppfattar jag det hela. I princip alla dina inlägg. 

"Och framför allt ärligt med alla korten på bordet... ink de som man helst inte vill prata om. ALLT precis allt måste upp på borden och vridas och vändas på för att samtal med eller utan terapeut ska ge någon effekt. 

Men tyvärr är det just det som väldigt många inte gör utan lägger bara fram en bantad light version  som man tror att ens partner kommer ha lättare att svälja och så diskuterar man med det som utgångspunkt." 

Betyder alltså att man låter saken bero? Inte att "Att behöva dra fram hela sanningen i småbitar tär bara ännu mer på ett redan skadat förtroende."? 

"Att behöva dra" är en aktiv handling du själv väljer. Det är även ett aktivt val att inte acceptera och gå vidare. Det är också en utdragen process där du upprepat skuldbelägger och pressar din partner.

Och sedan undrar du hur någon kan bete sig på ett visst sätt mot någon man ska älska? 

För att lösa ett problem som tex en otrohet behöver man veta vad problemet är i sin helhet. Och det är tyvärr där det ofta skiter sig där vidden av sveket inte alltid läggs fram i sin helhet från början... dvs det är vanligt att man lägger fram det på ett bantat sätt för minimera skador och öka chanserna att bli förlåten...vilket man absolut kan förstå när så mycket står på spel.. MEN det man ofta inte tänker på är att det blir lite som att låta ett sår läka utan att först rengöra det i djupet vilket i sin tur sen kan leda till att det blir infekterat... dvs när det hela tiden ploppar upp nya "detaljer" tex... vi låg 2 ggr... ok vi låg 10 ggr, ok vi knullade som kaniner i 6 månader....eller.... det var bara ett ligg, känner inget för personen till... ok, vi är kära i varandra....till... ok jag övervägde att lämna dig för honom/henne...etc.

Hela denna process kan vara väldigt förödande för alla försök att reparera relationen eftersom det gör ännu mer skada på det redan skadade förtroendet. Så det är extremt viktigt att den som varit otrogen förstå detta.

Den som blivit bedragen har ju oftast ingen möjlighet att dubbelkolla om det som lagts fram stämmer eller ej, om det är hela storyn eller ej och är då helt beroende av att den som varit otrogen säger sanningen. Men då personen bevisligen inte varit ärlig så kan man ju inte vara säker på att det som sägs är sanningen... det blir lite moment 22. 

Förstår du nu vad jag menar?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-17 14:13:47 följande:
    Sunda förhållanden ser inte ut på det viset. 
    I ett sunt förhållande sviker man inte varandra heller. I ett sunt förhållande borde man ju kunna lita på varandra men när den ene var otrogen så höll ju inte det bevisligen så att prata om sunda förhållanden i ett förhållande som redan är trasigt efter en otrohet är ju lite irrelevant.

Förhållande har ju redan blivit osunt pga ett svek och den intressanta frågan är, kan man göra det sunt igen eller är det bättre att gå skilda vägar?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-17 17:37:52 följande:

Man kan inte göra det till sunt genom att "dra fram detaljer och sanning". Det är inte att läka något sår, det är att hålla det öppet och peta i det. 
    De flesta vill inte ha detaljer. Om man ska leva vidare bör man fokusera på den bakomliggande problematiken och vägen framåt. 
    Det märkliga är att du påstår saker och sedan drar in terapeuter i det. Det finns inga terapeuter som sitter och petar i detaljer, menar att allt måste upp på bordet eller låter någon snöa in sig i det. 

Är du tillsammans med någon som bedragit dig?

Vadå, du tror att man kan reparera ett trasigt förhållande genom att gräva ner sanningen och skita i att gå in på detaljer?

Typ , vem fan bryr sig om min partner säger sanningen om sin otrohet eller ej, jag menar 2 knull eller 100, om de är kära i varandra och har funderat på en framtid tillsammans är ju totalt irrelevant... nu gräver vi ner skiten så så kär vi bara.

Tror du på allvar att någon annan än den som varit otrogen resonerar så? 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-17 17:37:52 följande:

Man kan inte göra det till sunt genom att "dra fram detaljer och sanning". Det är inte att läka något sår, det är att hålla det öppet och peta i det. 
    De flesta vill inte ha detaljer. Om man ska leva vidare bör man fokusera på den bakomliggande problematiken och vägen framåt. 
    Det märkliga är att du påstår saker och sedan drar in terapeuter i det. Det finns inga terapeuter som sitter och petar i detaljer, menar att allt måste upp på bordet eller låter någon snöa in sig i det. 

Är du tillsammans med någon som bedragit dig?

De flesta som varit otrogna vill inte gå in på detaljer ja, den som blivit bedragen vill däremot ha detaljer för det är det enda sättet personen kan avgöra exakt VAD det är han eller hon ska förlåta. Och givetvis vill ingen ge en person som sitter och ljuger dig rakt i ansiktet och undanhåller sanningen för dig en andra chans, varför skulle någon vilja fortsätta leva med en lögnare och en fegis som inte kan stå för sina "misstag"?

Det märkliga här är snarare hur människor som varit otrogna inte kan förstå att man inte blir förlåten genom att ljuga folk rakt i fejset.. och där har du förmodligen svaret på varför så många förhållanden går i kras efter en otrohet. För att den som varit otrogen helt enkelt inte fattar att det är HAN eller HON som ska reparera skadorna han eller hon gjort, INTE den som de bedragit.

Det går liksom inte att smula sönder andras förtroende genom att bete sig som ett rövhål och sen förvänta sig att bli förlåten gratis. Andras förtroende är något man måste göra sig förtjänt av, inte något man får gratis, Och är man så urbota korkad att man missbrukar det så är det upp till DIG att återfå det.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-18 15:42:24 följande:

Du begår misstaget att tro att alla andra känner och tänker som du. Och försöker projicera din upplevelse på dem. Och fullkomligt blåljuga om hur en terapeut närmar sig ämnet eller vad denne ska ge för råd enlig utbildning och erfarenhet. 

Din partner har givetvis ingen möjlighet att reparera "skador" du åstadkommit. Eller de ni skapat gemensamt. 

De flesta reagerar inte som du. Det krävs ganska omfattande blindhet gällande förhållandet och omgivningen. Och en djup självupptagenhet och förvrängd självbild. Vidare att man ställer enorma, övermänskliga, krav på sin partner. 

Att gå vidare handlar om att kommunicera och förlåta. Att kommunicera innebär inte att titt som tätt starta konfrontationer och skuldbeläggande om detaljer, det är tvärtom ett kvitto på att man inte förlåtit. Då går man inte vidare. 

Och du begår misstaget att tro att du kan snacka bort självklarheter med en massa BS om projiceringar.
    Ja att gå vidare handlar om att kommunicera, men det du bara råkar utelämna där är att kommunikationen då måste vara  ÄRLIG och inte bara en massa BS, undanflykter och rena lögner och förlåtelse är något man gör sig förtjänt av just genom att vara ärlig. Man kommer liksom inte bli förlåten om man bara sitter och kläcker ur sig BS, undanflykter och lögner.... ärlighet är ganska centralt för förlåten. Det går absolut att förlåta någon som är ärlig och står för sina "misstag" men att förlåta någon som ljuger för dig är ju bara självdestruktivt.

Som sagt, det är hela den här mentaliteten med att tro att man kan ljuga, mörka, bluffa och bullshita sig ur ett enormt klavertramp som gör att relationer går i kras för som sagt, vem fan vill fortsätta leva med någon som beter sig på det sättet efter att ha klantat sig?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-18 19:31:23 följande:

Det är inte ett enormt klavertramp. Och klavertrampet beror vanligtvis på någon typ av försummelse. 
    Om inte båda parter kan acceptera sin del i allt är det ganska kört. 
    Om någon tror sig vara moraliskt överlägsen, ofelbar och alla signaler du sänder kommer det ju aldrig finnas tvåsamhet. Grunden till att någon, även psykiskt misshandlad, försöker slå sig fri. 

Allt har sin orsak. Du visar ju offentligt i din egenbubbla att du inte klarar av saker. Vem vill dela sanningen med ett bräckligt ego man på förhand vet reagerar som en tvååring? I vuxna relationer kan man dela med sig av sanningen, 2 eller 200 knull som du uttrycker det, för att man vet att partnern kan processa det på ett acceptabelt vis och sätta det i sammanhang. 

Du har bäddat din egen säng. Det är naivt och förmätet att tro att andra är lika debila. 

Om man inte ens kan inse att en otrohet är ett enormt klavertramp så förtjänar man absolut inte att bli förlåten utan bör dumpas omedelbart.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Morsan) skrev 2022-10-24 14:27:27 följande:
    Facit finns därute. I verkligheten. Inte här bland moralkärringarna på Familjeliv.
    Ja facit finns därute i verkligheten, dvs verkligheten utanför den som otrogna idioter inbillar sig för att normalisera och rättfärdiga sitt beteende.

Statistiskt sett är drygt 1/3 otrogna vilket betyder att 2/3 INTE är det. Så mao är otrogna idioter i minoritet och majoriteten delar moralkärringars och moralgubbars syn på svek. lögner och manipulation. Och som inte det vore nog så vill denna tredjedel oftast inte alls att andra behandlar dem på samma sätt som de behandlar andra så även de verkar till viss del hålla med moralkärringarna / gubbarna men bara när det gäller hur andra beter sig mot dem.

Däremot vill som sagt denna tredjedel av moraliska handikappade idioter gärna tro att alla är lika moraliska handikappade som dem själva för att normalisera och rättfärdiga sitt beteende.... som man känner sig själv känner man andra. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-24 15:33:34 följande:

"Statistiskt"... Det finns inte ens en egentlig definition av vad otrohet är, men för all del släng dig med siffror utan källa om det får dig att må bättre. 

Och det är ovidkommande i resonemanget kring varför folk är det och hur man kan förebygga det. 

Ja det finns faktiskt statistik på otrohet, både i Sverige och globalt och nej den säger inte att otrogna människor är i majoritet. Att du sen inte gärna vill tro det är ju en helt annan sak, informationen finns tillgänglig för alla som vill se den.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Morsan) skrev 2022-10-24 15:28:51 följande:
    Dagens gapskratt. Tack för den!
    Skratta på du men fel har du oavsett. Flört
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-24 15:33:34 följande:

Det finns inte ens en egentlig definition av vad otrohet är, men för all del släng dig med siffror utan källa om det får dig att må bättre. 

Det finns visst en ganska enkel definition av otrohet och den bevisas gång på gång av att man inte gärna vill att ens partner får reda på något. För redan där vet man ju att det man pysslar med är fel och det borde räcka gott och väl.

Det blir däremot väldigt oklart och komplicerat när man med alla medel ska försöka övertyga sig själv och andra att det man gör egentligen är rätt, man vågar inte stå för det inför sin partner men hävdar ändå att det är rätt... det kan ju såklart vara väldigt komplicerat och luddigt vilket om inte annat märks av alla ofattbart löjliga resonemang man för och så blir man skitsur över att ingen vill svälja skitsnacket.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Morsan) skrev 2022-10-24 15:44:29 följande:
    Du är verkligen underhållande. Men frågan är om  du ens själv vet vad det är du pratar om Solig?
    Jag vet precis vad jag pratar om eftersom det som sagt finns statistik som stödjer det, vad har du för belägg för dina fantasier annat än ditt dåliga samvete och oförmåga att stå för dina handlingar och den du är?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Morsan) skrev 2022-10-24 16:01:28 följande:
    Med statistik kan du bevisa vad som helst. Men du kan inte dölja sanningen om dig själv.
    Statistik är ändå bättre än någons personliga fantasier.

Sanningen om dig själv är just vad du försöker dölja när du försöker göra ditt agerande till norm när det inte är det. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-24 16:55:10 följande:

Du är tröttsam. Om man hänvisar till något "statistiskt" hänvisar man till källa. Och för varenda källa du presenterar i just det här ämnet kan jag presentera en som påvisar något annat. 

Och jo, olika människor definierar olika saker som otrohet. Och graderar hur allvarligt de anser att det är. 

Och i den här kontexten är det irrelevant om det är 15 eller 65% som någon partner anser otrogen. Svaret på varför är detsamma. Svaret på hur man förebygger likaså. 

Haha, du menar posta fakta som du sen snackar bort med diverse bisarra godtyckliga argument utan någon som helst fakta... nej tack... jag vill nog inte leka "du ska stärka dina argument med fakta men jag kan snacka bort dem utan fakta" leken med dig, been there, done that.

Informationen finns som sagt tillgänglig för alla som vill se den.
    Tips, sök på RFSU kådiskollen, yougov global infidelity survey, etc

Ja, du kan säkert hitta på en massa roliga ursäkter och fiffiga sätt att snacka bort din egen otrohet för dig själv, men så länge du inte kan stå för det inför din partner så är det inte värt ett piss... och det är ju där det blir så komiskt , snudd på bisarrt, folk kan sitta och föra alla möjliga märkliga resonemang om varför deras otrohet är helt ok men vill aldrig svara på frågan om deras partner håller med om det Tomte 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-24 19:01:50 följande:

Men det är ju du som är bitter och inskränkt och sitter här och matar flera år efter du blev bedragen. Att fundera över varför skulle ju bli ett hårt slag mot din narcissistiska självbild. 

(Kul att du hänvisar till kådiskollen. Där det uttryckligen står att olika människor har olika definitioner på otrohet. 
    Det finns inte heller någon statistik över hur många som varit otrogen, med definitionen sexuell relation, annat än det senaste året. 3% av totala populationen, men det framgår inte hur många som under året befann sig i ett förhållande där utomstående relation betraktas som otrohet. 

På Yougov tydliggör man diskrepansen mellan vad män och kvinnor anser är otrohet i små fina staplar. Man gör även skillnad på fysisk och emotionell otrohet i staplarna. Men så långt verkar du inte ha läst?)

Men det är som att du försöker börja prata person istället för sak för att dölja din brist på sakliga argument.

Bara för att förtydliga saker så handlar inte diskussionen om vad du tycker om mig eller vad jag tycker om dig, så det vore bra om du håller dig till ämnet otrohet,

Japp det står att folk har olika definitioner av otrohet, men det står oxå att en av 3 är otrogna vilket motsäger det vi pratade om (på tal om att byta samtalsämne). Är intressant är att det står att drygt 80% tycker otrohet är fel men ändå är 30-40% otrogna vilket stämmer väl med det jag skrev om dubbelmoral Drömmer
Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra