-
*facepalmAnonym (?) skrev 2022-10-07 17:21:46 följande:Du står inte för dina förolämpningar och resonemang som anonym. Du är inte "öppen" med ditt beteende som anonym. Det är inte rakryggat och ärligt. Rent fegt.
-
Klart jag repeterar för du påstår att jag inte svarat på din fråga när jag faktiskt gjort det.Anonym (?) skrev 2022-10-07 17:31:23 följande:
Nej, det blir inte ett svar för att du använder kapitäler. Du bara repeterar samma harang.
Det handlar om att du tar ställning till vad som är bäst för dig. Och kanske även din partner. Precis som med alla handlingar.
Du sätter dig hela tiden i sisten som bedragen och tänker att det är bäst för dig att din partner är ärlig. Vad som är bäst för dig. Nu ber jag dig vända på situationen. Vad blir bäst för dig då?
Är ärlighet det optimala valet som sätts framför ett liv tillsammans?
""Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?
Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp?
Det är verkligen att forcera den mänskliga naturen. "
Om Kalle är otrogen mot Eva så är det inte upp till Kalle att avgöra om Eva ska fortsätta ha ett förhållande med honom, det är det upp till Eva själv att avgöra. Därmed är din fråga "är det bättre att...ditten och datten" helt irrelevant för det spelar ingen roll vad du, jag eller Kalle tycker Den enda som kan avgöra det är den som blivit bedragen, dvs Eva. -
Tja, det kan du lätt ta reda på genom att fråga din partner.Anonym (Morsan) skrev 2022-10-07 17:46:26 följande:Du fortsätter leva i fablernas värld på din vita springare. Jag kan bjuda på det. Det är ändå helg
-
Nej att påstå att du inte har någon rätt att avgöra saker ÅT din partner är inte hypotetiskt, det är faktiskt. Du har ingen rätt att ta beslut åt din partner.Anonym (?) skrev 2022-10-07 18:39:20 följande:
Jag frågar dig, personligen, inte om hypotetiska resonemang med okända personer. Att vara hypotetiskt altruistisk eller sätta ideal framför allt är ju busenkelt. Historiskt vet vi ju att det aldrig existerat, att det i alla kända fall handlat om att rättfärdiga sitt eget, oftast onda, beteende.
Scenariot är ju att du gjort som du själv förespråkar, d.v.s. berättat för din partner och denne skevat ur likt dig, och ert liv tillsammans är över. Det visste du på förhand.
Då frågar jag dig om du skulle känna att du gjorde det rätta? Om din förpliktelse att vara 100% ärlig gör att du mår prima och klappar dig själv på ryggen trots att allt du älskade och håller kärt raserats?
Ja, personligen skulle jag tycka att jag gjorde rätt i att berätta för det är inte upp till mig att avgöra om min partner ska fortsätta leva med mig efter att jag varit otrogen, det är hennes beslut att ta. Och att undanhålla sanningen för henne är detsamma som att frånta henne rätten till egna beslut för att rädda mitt eget skinn och det är både omoraliskt och väldigt fegt. -
Det är väl klart att om du undanhåller din otrohet för din partner så tar du beslutet ÅT din partner, för hur ska din partner kunna ta beslut över någon hen inte vet om? Personen fortsätter ha en relation med dig enbart för att hen inte vet vad du gjort.Anonym (?) skrev 2022-10-07 19:09:37 följande:
Jag tar inga beslut åt min partner. Eller ens ÅT. Det är ett påhittat argument du inte klarat av att lägga grund för.
Och du snackar givetvis strunt. Ingen väger "total ärlighet" framför ett liv man byggt upp tillsammans. Vilket viker ihop allt. Det är trams du kan kläcka ur dig under skyddet av anonymitet, för alla i din omgivning vet att det är hyckleri när de jämför med dina livsgärningar och ditt beteende.
Om jag snackar strunt kan du lätt ta reda på genom att fråga din partner. -
Har du frågat eller utgår du ifrån dina egna subjektiva åsikter?Anonym (?) skrev 2022-10-07 19:42:37 följande:
Min partner tycker att du snackar strunt.
Det gör alla. Inklusive du. Därför framför du inte det här struntet i ditt eget namn. Du är dömd att hålla din inkvisition särskiljd från din person.
Nej alla tycker absolut inte som du, möjligen alla som tycker att det är ok att bedra andra och sen undanhålla det. de tycker säkert som du gör för det är ju väldigt bekvämt att tro så för att döva sitt samvete över att man lurar sin partner att leva i en lögn. -
Bra skriver och håller med... men.... det där kommer aldrig hända för allt det där vet redan alla som är otrogna mycket väl. Diskussionerna kring otrohet på FL handlar sällan om att man inte vet vad som är rätt eller fel. De handlar om på vilket sätt man kan göra fel men ändå rättfärdiga det för sig själv och andra så man slipper ha dåligt samvete över det, därav de bisarra diskussionernaKaede skrev 2022-10-09 13:42:57 följande:
Ta beslut om vad du ska göra. Ska du avsluta med din sambo så gör det. Tänker du fortsätta, om än bara i ett år till, så stå upp för din relation.
Dvs tala så fort som möjligt om vad du gjort. Sveken gör mest ont när det kommer fram. Dvs sveket att du gjort ngt med annan, att du döljer det, att du upprepar det (stor chans att det hände om den andra känner för dig och du med) att du tar ifrån din sambo rätten att välja sitt liv. Risken finns ju att den andra talar om det för din sambo och då gör det ännu ondare. För ont gör det. Det slungar er relation in i en kris. Hur ni tar er igenom och ut ur den (som par eller separerade) och nivån av gift som finns mellan er avgörs av hur du agerar nu. Om du är ärlig, står upp, väljer att fortsätta med sambo (om ni båda vill), väljer bort den andra, äger vad du gjort och gör förlåt (inte bara säger) så är sveket från handlingen det enda sveket att hantera. Om du mörkar, ljuger, manipulerar, dubbelspelar eller inte äger vad du gjort finns det flera svek att hantera. Handlingen, mörknandet, skuldbelägggandet. Då är det mer troligt kört.
så alltså.
1. välj att Spela med öppna kort. Säg även att du tvivlar på dina känslor.
2. ta beslut om du vill försöka rädda er om hon vill.
3. Skilj er om du inte vill leva med henne. Börja jobba på er relation om du vill.
4. om du vill satsa på din sambo(för barnens om det är argumentet). Ta då bort den andra helt ur ditt liv och jobba på att vara en bra man åt din sambo.
-
Säger personen som ägnat all sin tid åt att gnälla över att du inte fått svar på sin fråga bara för att svaren inte faller dig i smaken.Anonym (?) skrev 2022-10-10 02:10:07 följande:Kul det där när man avfärdar ett nick och ett nytt dyker upp med sitt första Inlägg.
Som inte förstår vidden av OT, men ändå själv nämner det.
way to go.
Vad är ditt råd och input till TS?
På vilket sätt hjälper det TS menar du? -
Och tanken har aldrig slagit dig att bara för att du vill att förhållandet inte ska raseras efter din otrohet så betyder inte det att din partner nödvändigtvis håller med om det?Anonym (?) skrev 2022-10-10 12:10:23 följande:
Det är två. Som inte alls försökt besvara frågorna. Molly bad mig till och med ha förståelse för att hon inte kunde det. Samtidigt som hon ville ändra frågeställningen så att den passade hennes svar. Och ställa motfrågor.
Det var hon som valde att citera mig och svara på en fråga ställd till någon annan. Efter att jag redan haft en lång diskussion där jag försökte klargöra.
"Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?
Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp?
Det är verkligen att forcera den mänskliga naturen. "
Det är TS fråga, omformad.
Svaret är inte att man inte borde vara otrogen från första början, det har ju redan skett. I detta och miljontals andra fall.
Svaret är inte att man värderar ärlighet högt, det är ju hur högt, om det skulle vara värt det om allt annat man byggt upp raseras.
Det är är inte att det är upp till partnern, dilemmat är ställt till den som svarar på frågan.
Alltså det "jaha" och "Molly" råder alla om i alla trådar. Alldeles oavsett scenarion och kontext.
Och nu blir frågan varför du känner att du måste lägga dig i när jag lagt ned med Molly?
Tanken har aldrig slagit dig att din partner kanske inte längre vill vara kvar i en relation med dig efter att du varit otrogen?
Tanken har aldrig slagit dig att du då inte har någon som helst rätt att lura din partner att vara kvar i en relation med dig genom att undanhålla sanningen för personen?
Bara för att andra inte håller med dig om att du har rätt att avgöra förhållandets framtid genom att manipulera din partner att vara kvar med hjälp av lögner och mörkande så betyder inte det att du inte fått svar på din fråga.
Problemet är inte att andra inte fattar eller att du inte har fått svar på din fråga. Problemet är att du verkar vara inkapabel att förstå du inte har någon rätt att avgöra relationens framtid på EGEN hand utan att det är något som din partner borde få vara delaktig i med ALLA korten på bordet. Problemet är att du verkar vara inkapabel att förstå att det inte är ok att lura någon att ha en relation med dig. Problemet är att du inte fattar att vad du vill och vad din partner vill är två skilda saker. -
Nja, det hänger ju oxå på att man undanhåller sanningen för barnen.Ascendere skrev 2022-10-10 13:00:27 följande:Är barn inblandade också, de växer säkert hellre upp med bägge föräldrarna än med skilda föräldrar för att pappa till varje pris skulle vara så jäkla ärlig.
Det som har hänt har hänt, dags att gå vidare. Håll tyst för barnens skull.
Jag är inte så säker på att barnen skulle rösta för att föräldrarna ska fortsätta vara tillsammans om de vore medvetna om att den ene föräldern bedragit den andra. Det beror iof på vilken ålder, men även små barn vet ju att man inte alltid vill fortsätta umgås med människor som sviker och ljuger.