-
Vi vill ha kontroll på våra barn vårt hem och dom som bor hos ossAnonym (Snålt) skrev 2022-10-13 19:31:39 följande:Herregud, ni är verkligen totalt världsfrånvända -
Har svarat flertalet gånger men gör det en sista gång eftersom folk inte verkar förstå utan fortsätter fråga (eller så är man trög och inte orkar läsa)
vi tog en utbytesstudent för att vi:
* Har plats
* tycket att vi har råd eftersom vi alltid varor fyra i familjen
* ville testa något nytt och komma i kontakt med en annan kultur
och åter vi har/hade plats för en student inte en som äter som tre för det blir ekonomiskt som TRE STUDENTER!
-
Anonym (Feltänk) skrev 2022-10-13 21:10:07 följande:1) Ni har inte plats, eftersom detta innebär att er son inte kan vara hos er på ett år.
2) Ni har inte råd. Ni har ingen buffert, inget sparande och gör aldrig utflykter med barnen.
3) Verkligen? Ni träffar honom mellan kl 19-21. Umgås ni då? Har du lärt dig mycket av honom? Du verkar mest störa dig på honom.
4) Han äter normalt. Ni äter onormalt.vår son har flyttat, han bor inte här - vi har ett tomt rum = vi har plats
Hur längre tycker du att folk som flyttar ska ha tillgång till ett rum ska det stå tomt ifall att.. eller ska det kunna användas?
nä vi har ingen buffert men det är inget krav för att ha en utbytesstudent eller egna barn
jo vi pratat under middagen och om det är något kan han alltid fråga eller prata, men åter det finns inget krav på att man ska ha ett fullspäckat schema men aktiviteter
Tycker du själv inte att det är en jäkla skillnad på att servera mat till en extra och tre extra? Vi kan inte mer än dubblera vår egna matkostnad för EN extra person.
Ta restauranger som exempel dom räknar portioner och säljer därefter. Ett bord med fyra gäster får lika mycket mat på sina tallrikar eller hur?
-
#569 sonens kompisar är små jag vill aldrig ha barn hemma utan att vi är hemma och kan kontrollera vad som händer, rätt som det är har vi kompisar i vardagsrummet köket eller i någon annan del som INTE är sonens rum. Dessutom vill man vara hemma och förklara för främmande barn vilka regler som gäller.
så nej, inga barn här när vi är på jobbet -
#574 inte småbarn men fö små för att få tillgång till mitt hem när vi inte är hemma
Helgerna vill jag ta det lugnt utan barn och stoj så om sonen ska träffa någon får dom vara på gården och det vill han sälla så nej, vi har inte barn över på helger och studenten har inga klasskamrater på det sätten och ärligt skulle jag inte drömma om en till i hans ålder som vill äta eller ha något ur kylen. Dom ses väl i skolan på veckorna varför ska man då hänga på helgen. Mina vänner ser jag sällan dessutom är det vuxna människor vilket är skillnad -
Anonym (Stina) skrev 2022-10-13 21:54:24 följande:Men ni har ju inte plats. Din son har fått flytta hemifrån för att ni ska ha plats för en student. Det här är ju bara så dumt. Antingen är ni lätt intellektuellt funktionshindrade och lyckas faktiskt inte förstå absurditeten i tilltaget att köra ut en son och sen ta in en student för att fylla ett tomt rum. Eller så är det pengar inblandat. Eller så är det bara fantasier alltihop.Sonen går 2:a året dvs han flyttade redan förra året så ja han är inte utkörd för att ta in en extra utan han hade redan flyttat. Och när man flyttat hemifrån så måste föräldrarna få bestämma vad som ska hända med rummet!
och ÅTER IGEN så pratade vi med sonen innan och sa att under 12 månader kommer vi att ha en utbytesstudent och under den tiden (en begränsad tid) så kan du inte komma hem. och han ÄR OKEJ MED DET! han ligger varken sömlös eller är deprimerad eller vad du nu målar upp för bild.
så åter ett tomt rum = plats för en till!
-
Vänner skaffar man på skoltid, jag bedriver ingen fritidsgård för att bygga barn och ungdomars relationerAnonym (Teddy) skrev 2022-10-13 22:23:49 följande:1. Men du vill ju aldrig ha barn hemma, det gäller ju inte bara på helgen. Säg då det ärligt: jag vill inte ha främmande barn hemma.Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 21:51:50 följande:#574 inte småbarn men fö små för att få tillgång till mitt hem när vi inte är hemma
Helgerna vill jag ta det lugnt utan barn och stoj så om sonen ska träffa någon får dom vara på gården och det vill han sälla så nej, vi har inte barn över på helger och studenten har inga klasskamrater på det sätten och ärligt skulle jag inte drömma om en till i hans ålder som vill äta eller ha något ur kylen. Dom ses väl i skolan på veckorna varför ska man då hänga på helgen. Mina vänner ser jag sällan dessutom är det vuxna människor vilket är skillnad
2. Du berättade tidigare att studenten hade klagat på att det var svårt att skaffa vänner. Tycker ni inte att ni borde göra vad ni kan för att främja det? Tex låta studenten bjuda hem någon vän till helgen? Vi människor mår bra av vänner. Ni borde även främja er sons vänskaper genom att bjuda hem några. Detta tillhör föräldraskapet vad du än tycker.
3. Vad ska er äldsta son göra över jul och nyår?
Ja min son pratade om att ev träffa någon kring jul men han jobbar ju extra så jag vet inte -
#589 han ska jobba extra som ungdomar gör i den åldern
-
Att ungdomar arbetar och studerar är väl inget konstigt och att man har sina vänner i skolan behöver inte betyda att man måste vara med dom hemma. Jag och mina vänner hade gemensamma intressen och det var där vi träffades vi var bara hemma hos varandra ibland. Och inte sjutton åt man för fler än en..Anonym (Perka) skrev 2022-10-13 23:00:13 följande:Levde du så här, kontrollerad, med inga vänner, lite mat och extraarbete, när du var ung?
inte undra på att barnfetman är så utbredd om andra barn får äta hur mycket dom vill. -
Vadå stora familjehögtid, vad är så speciell? varför måste en Nästan vuxen absolut hälsa på just då? Jag har inte firat alla jular med mina föräldrar och inte min man heller.Anonym (Teddy) skrev 2022-10-13 23:15:21 följande:Ni vet alltså inte var ert barn ska vara över jul. Det blir inte mycket firande för honom då på denna stora familjehögtid. Trevligt.
Kommer ni att ge en julklapp till studenten?