Inlägg från: Anonym (Han äter för mycket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Krocko skrev 2022-10-19 13:36:57 följande:

TS om du hade skickat iväg någon av dina söner som utbytesstudent hade du inte då förväntat dig att han skulle få mat så han blev mätt?

Jag har nu löst det så att vi lägger upp allt på tallrikar innan maten serveras och vi har förklarat för honom att han inte kan ta mer mat än så.
    Dessutom så har jag lusläst handboken som vi fått av organisationen och vi ska servera frukost och middag lunch får man i skolan och sammanlagt ska eleven ha tre mål om dagen. 
    Mellanmål varken nämns eller ingår, så eftersom det varken är något vi eller våra barn äter så är det ingenting vi någonsin kommer att erbjuda heller 

Om mina barn skulle åka iväg så skulle jag förvänta mig att dom lyder familjens regler 

Anonym (M) skrev 2022-11-12 09:05:01 följande:
    Det hela är väldigt enkelt. Alla människor behöver en viss mängd mat varje dag för att inte bli undernärda. TS har genom sina många exempel på hur lite familjen äter bevisat att deras portioner inte når upp till detta. När då utbytesstudenten är hungrig och vill ha mer (för att komma upp i en normal måltid eller kanske lite mer än så) retar TS upp sig på detta och anser att han äter som 3 personer istället för 1.

Normer är bra i ett syfte - att kunna se när man själv har ett avvikande och i det här fallet, potentiellt skadligt beteende. Om alla ansåg att familjen äter onormalt lite kanske TS borde tagit sig en funderare på om de verkligen får i sig vad de behöver om dagarna. Istället valde TS att slå dövörat till och fortsätta envisas med att hennes uppfattning om hur mycket en normal måltid innehåller var korrekt. 

Att TS inte har råd med utbytesstudenten beror på att TS som sagt inte förstår vilken mängd föda en människa behöver och därför inte har klarat av att beräkna vad maten skulle kosta. Sen är det olyckligt med rusande matpriser, inflation mm men en vuxen ansvarstagande människa inser att oförutsedda händelser kan inträffa. Det är därför man alltid ska ha en buffert. Och har man inte råd att spara ihop till en buffert så har man heller inte råd att gå och lova utbytesstudenter att de ska få bo och äta hos en i ett år. Därför är detta helt och hållet TS eget fel då hon agerat oansvarslöst och borde ha insett att de inte hade råd från första början. Att folk varit hårda i den här tråden kan väl ha något att göra med att hon istället valt att skylla allt på den stackars utbytesstudenten. 

Vadå skylla allt, NÄR det ÄR studentens fel!!
    häromdagen kokade vi pasta och ett helt paket renskav och gjorde en massa sås. Jag och barnet tog mat och pappan var ute sen kom han in när vi andra satt till bords men då fanns INGEN MAT KVAR TILL HONOM  studenten hade lassat all mat  på sin egen tallrik så pappan blev utan mat den kvällen och fick äta en macka. 
    När vi sen pratade med studenten så trodde han inte att pappan skulle komma hem, men inte fan är det ok att ta någon annans portion ändå. Även om han inte kommit hem så kanske HAN hade velat ha sin mat senare.
    SÅ det är studentens jävla fel. är man fyra personer så tar man inte mer än att det räcker till alla i hushållet!!
    Allt vi lämnat tror han att det är fritt fram för honom att ta. Jag har inte haft råd med lunch på veckor för ungen äter upp allt det går inte att spara någonting här hemma. 

idag var vi som tur var bjudna till mannens familj på farsdagsmiddag bara vi familjen, studenten fick köpa mat själv men har väl ätit upp en hel limpa därhemma 

Jag mår på riktigt illa av att någon sitter och trycker i sig mina pengar på det viset, helt utan hänsyn till någon annan här! 

Anonym (*) skrev 2022-11-13 22:03:54 följande:
    Men varför stoppade du inte studenten när han tog allt som var kvar? Varför sa du inte att det skulle räcka till pappan också?
    Vi tog mat och satte oss och det stod två tallrikar på diskbänken så han borde väl ha fattat att hela familjen ska ha mat! Men tydligen inte. Trodde inte att han tagit allt fören mannen kommer hem och inser att det är helt barskrapat på spisen 

#720 mannens föräldrar bjuder oss i familjen på farsdagsmiddag som dom brukar, dvs mig mannen och vårt barn och hans syster. studenten ingår inte i vår familj och vi kan inte be släkten att bjuda utomstående fattar du väl. Dom har inte sagt ja till en student. 

Dessutom man kan åter igen INTE KÖPA mer mat än man har råd med 

Anonym (Liz) skrev 2022-11-13 23:59:04 följande:

Ts, har du gjort NÅGONTING för att försöka lösa situationen mer än klagat här i tråden?

Har du pratat med utbytningsfirman?
    Har du pratat med killen om att han får lägga till lite matpengar?
    Har du kollat om ni är berättigade soc-bidrag?

Vad säger killen när ni pratat med honom om portionsstorlekarna?

Vi har pratat med organisationen men dom har inga familjer att flytta honom till 
    soc bidrag får man inte som egenföretagare då får man lägga ner sin firma eller lägga den vilande och det varken vill eller kan vi göra 

påverkar ofta att han tar för mycket mat, men då tar han ändå det som vi lämnat sen. oftast så äter han inte skolmaten heller för att han inte gillar svensk blodpudding ex, men inte ska vi hålla med extra mat på kvällen istället. Det har vi inte råd med och då får han köpa egen mat. 
    Han har över 2000 varje månad i fickpengar men vräker i sig vår mat som vi kämpar med eftersom han äter som två och inte en. 

sen har vi satt lås på skafferiet men funderar på att låsa köksdörren istället efter kl 22. Han har svårt att rätta sig efter regler 

lillablå25 skrev 2022-11-15 07:40:48 följande:
    Då ska man bannemej inte ta emot någon student heller. !!!
    Nu är det studenten som kommer in i vårt hem och ska rätta sig efter oss och inte tvärt om 
    Om organisationen inte tyckt att vi haft råd eller passat så hade dom inte godkänt oss eller hu? 
    Det är organisationen som gjort bedömningen inte FL 
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-15 15:10:56 följande:
    Men ni tycker ju inte själva att ni har råd!!!
    Varför svarar du inte på alla frågor du får?
    Vi har råd med fyra personer i familjen inte fem! Och då kan en inte äta för två 
    Anonym (K) skrev 2022-11-15 18:23:44 följande:
    Vilken bedömning då?? Har ni verkligen redogjort för hur mycket pengar ni lägger på mat per månad t ex? 
     vi har så klart uppgett inkoms men inte vad vi specifikt lägger på mat. Det finns inget måste där ?alla familjer? ska lägga 
    Men vi ska inte behöva servera större portioner än vi normalt äter pga honom. 
    och han får två mackor till frukost och middag. Andra tider ska han äta i skolan eller fixa själv. 
    Däremot har han 2500 i månaden som han kan lägga om han inte är mätt 
Svar på tråden Har knappt råd