Inlägg från: Anonym (Han äter för mycket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Anonym (Alice) skrev 2022-10-11 17:53:37 följande:
    Nej, för att ni helt enkelt skulle få köpa mer mat, vilket hade fungerat om ni faktiskt hade haft ekonomin att vara värdfamilj. Men det har ni ju inte och borde därför aldrig valt att ta in honom.

Som många i tråden redan påpekat, det ni serverar är ingen normalportion! Det är väldigt små portioner. Det är ju inte som om killen verkar äta hutlösa mängder, utan snarare att ni äter extremt lite och inte verkar förstå att det inte är standard.
    Men dom som utredde oss såg inte att vi inte hade råd dom gick på vår inkomst och kollande en massa annat. För dom ÄR vi godkända och ok vi har 4000 i månaden över när räkningarna är betalda och det är mat och annat för oss 3-4 
    Anonym (Varför?) skrev 2022-10-11 18:56:18 följande:

Varför, i hela friden, valde ni att ta emot en tonårskille i ert hem när ni har så små marginaler?! Oavsett hur organisationen räknat på saken så måste ni ju själva ha insett att det inte skulle funka.

Vi har levt med tonåring på exakt samma summa i flera år, vårt egna stora barn på 17 har flyttat ut och studenten skulle bara ta dennes plats. Dessutom billigare då vi inte skulle behöva stå för kläder och mediciner och annat utan det skulle studenten ha egna pengar till. 

sen att det här barnet äter kopiösa mänger mer mat än våra två barn någonsin gjort tillsammans räknade vi inte med. Det är det som gör att det inte går ihop.

#137 organisationen har sagt och det står till och med skriftligen att all kontakt med föräldrar ska organisationen ta, inte vi som värdfamilj. Och ev problem ska tas med vår kontakt på organisationen sen får DU tycka vad du vill men så står det i våra papper.

#141 vi har inkomst på 22.000 före skatt en hyra på 10.500 (el och vatten ingår) bil och övriga utgifter 

#147 vad skulle vara ett skämt? vi bor i en 4:a vi är 4 i familjen ett barn har flyttat ut och vi har tagit en utbytesstudent som bor i det rummet. Där vi bor är det år i kö för att få nytt boende.
    vi är ju inte fler i hemmet än vi varit innan

Anonym (Kvinna) skrev 2022-10-11 19:46:13 följande:
    Fattar inte jag heller. Men det är så galet att det är svårt att tro på.

4 köttbullar till en 15 åring m.m. 
    Skrev att jag och mitt andra barn äter det 

#152 vi jobbar båda två heltid med det är bara en av oss som får lön. Driver eget och pg covid och annat kan bara en av oss plocka ut lön just nu

Det här är vad jag har på mina konton just nu och nej jag trollar inte 
    men tack för att ni har så jäkla svårt att sätta er in i någon annans liv 

#162 nej det gör jag inte vi har med våra två barn levt på exat den inkomsten i över två år nu när det ena av våra barn flyttat så skulle utbytesstudenten bara ta dennes plats och vi slipper ju utgifter som man normalt har för ett barn som ska gå under studentens fickpengar kläder osv.. därför ansåg vi att vi hade råd. 

Men han äter mer än våra barn någonsin gjort tillsammans och därför blir det för dyrt nu

elin1989 skrev 2022-10-12 00:04:29 följande:
    Men även om ni skulle precis ha råd att ta emot en student som åt vad du anser är normalt, VARFÖR valde du att ta emot studenten helt utan ersättning? Alltså om ni lever precis på marginalerna och har jättelåg inkomst, VARFÖR väljer ni att göra det, istället för att spara de extra pengarna ni behöver lägga på mat?
    Man får ingen ersättning för utbytesstudenter, det är ingenting som  sts eller någon organisation tillhandahåller.vi valde det för att vi hade plats och råd och för att vi inte ville att ett rum skulle stå tomt. Sen lär man sig om ett annat land. 
    Och vi inser att vi hade råd då vi alltid varit en familj på fyra innan. 
Svar på tråden Har knappt råd